|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har börjat gå i bilbytartankar så har kollat runt på diverse bilar men har fastnat för 325d sedan från år 09-. Men det är grymt dåligt markad för dessa bilar, hittar kanske 3 st när jag söker i hela landet. Så min fråga är om det är en så pass populär bil att den som har en inte säljer eller om det helt enkelt är ont om dem här i sverige? Har börjat snegla lite på tyska marknaden och där finns det en hel uppsjö men jag vet inte om importera är ett alternativ för mig.. Så vad ska jag göra,? kolla på annan modell eller vänta och hoppas på att de som sitter i en e90 säljer den och köper f30 istället? Vet inte om det är till hjälp med det jag letar efter är Vit / Grå färg gärna under 8000 mil ~200.000kr Krav på utrustning xenon avtagbar dragkrok (finns det inte kommer det eftermonteras) dynamicpaketet (m-ratt och m-spak) sportstolar manuell låda SÅ vad tror ni, är det större chans att hitta denna bil i höst, eller är det ont om dem? Tack på förhand! Joel | |
|
Det är väl så att det säljs fler touring än sedan, uppe på det är kanske just 325d lite av en mellanmodell som inte sålt så mycket. Ditt val av färg (grå -> spacegrå) och utrustning (i princip dynamic och comfort paketen plus drag som kan eftermonteras) är däremot bland de vanligaste valen som görs om jag får säga rent subjektivt. Så det skall inte vålla några problem. Min gissning är att det såldes väldigt lite bilar 2009 och att det är det som slår igenom i försäljningsannonserna också. Kanske det lönar sig att vänta något år till för att det skall komma ut fler bilar på marknaden men det är i så fall inte företagsbilar som trillar ut efter tre år. 325d var snäppet för dyr som leasing / personalbil om jag minns rätt. Frågan är om du vill chansa och vänta? Jag hade inte gjort det om jag var i behov av bil. Oavsett, har du provat att söka på 325 och klickat i diesel som drivmedel på Blocket? Då bör det trilla fram några fler träffar, en del skriver ju 325d, en del 325 d osv. |
|
|
Det var alltså lite som jag misstänkte.. Jag kan vänta, egentligen är jag inte i behov av en ny bil just nu men suget efter en är väl större än behovet. jag får hålla utkik under hösten /vintern och se ifall det börjat trilla in några kandidater annars kanske jag får kolla på annan modell, typ 330d? Men då vet jag att utrustningen jag söker inte är en ovanlig kombination! tack för svaret |
|
|
Glömde ju, Ja, jag har sökt på alla möjlia sätt :) |
|
|
Kravet på manuell låda kan ställa till det lite. Min farsa hade tidigare en 325dT -09 som stämde inte på alla dina krav förutom mil och sedan. Och det svåra med att jämföra den med andra bilar på blocket var att få av de lilla antal som fanns ute hade endast automat. Dynamicpaketet hade inte M-ratt som standard, utan sportratt, iaf på -09. Däremot tyckte jag att bilen passar bra med manuell låda, men det kan vara det som gör urvalet ännu mindre för dig. __________ Mvh Grelle |
|
|
Tack Grelle för svaret! Stämmer det där men automat och manuell låda, jag hittar nästan bara automatare så det kanske blir svårt att hitta det jag söker.. Men det är ingen panik utan kollar så jag vet vad jag vill ha. måste ju vara förberedd när det är dags.. Kollade lite hastigt på 325i och det finns en hel del där med den utrustningen jag söker, och dessutom M-paketet som jag ser som ett +. MEN när jag kollar effektmässigt så har ju dieseln betydligt mer i vrid, hur stor skillnad märks i verkligheten mellan en 325d och 325i ? någon som kört båda som kan svara på det? |
|
|
Glömde klistra in länk. Men typ denhär Länk |
|
|
Jag har kört båda och skulle säga att de är likvärdigt potenta MEN då måste man utnyttja bensinaren på rätt sätt = låta motorn jobba på de varvtal där mer effekt finns. Ligger man och segdrar på växlarna och kör, hur ska man säga, normalt så upplevs en 325d som starkare. Så i vanlig körning upplevs 325d starkare, medan 325i har fördel av en mjukare motorgång och trevligare ljud, speciellt på höga varv. Dock har dieselsexan en lite oborstad och annorlunda ljudbild som gjorde att jag iaf uppskattade dess dieselljud på ett helt annat sätt än en dieselfyra. En 330d är såklart ännu trevligare än 325d (men snäppet dyrare) och om manuell är krav är det ju en fördel för dig att bredda dig så mycket som möjligt och söka av 330d utbudet också. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.