AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.454

Vart köpa torkare till E39?

Sida 3 av 3
I går fick jag för mig att prova Biltemas 660mm standard wipers till framrutan i syfte att enbart byta gummit.

Lite osäker på om det var original hållare på min bil eller inte, någon form av snapon modell? Vet att Perre på Bil&Motorteknik bytt torkarblad (eller gummi?) ett par ggr.

Jag har en 540 E39 sedan.

Trodde väl jag skulle klara av den är simpla? operationen men jösses vad svårt det var att få på det nya gummit.

Är tanken att man med tång måste böja upp alla småkrokarna på den gamla hållaren för att få på det nya gummit och sedan klämma åt dem? Det var åtminstone det enda sättet jag kunde lyckas på men det tog en del tid och var överraskande bökigt/pilligt.

Eller kan detta tyda på att min gamla hållare inte alls var original?

Slutresultatet verkar blivit bra, den torkar bra, men mycket bök...
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag köpte också de flatblades som länkats till här.
Lite bökiga att få på plats men inga jätteproblem.
Det fryser fast på dem när det snöar.
Jag har nog dåliga fjädrar i torkararmarna för jag har dålig anliggning i mitten, men det var nästan likadant med de vanliga bladen.
De går tyst och fint.

___

Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
mats, du behöver bara böja upp i ena ändan av armen sen kan du trä in gummit.

Min bil:

Länk

olaO: Jo, jag började så, bände upp en klämma i en ändan, men det tog stopp på resten av klämmorna.

Tyckte att gummet var väl tjockt och brett helt enkelt. Möjligt det skulle gått om man smörjt in gummit eller något annat trix.

Jag förde inte över fjädrarna från det gamla gummit till det nya men det ska väl inte behövas?

Men jag gav upp och böjde upp varenda jäkla klämma för att få in gummit, ett himla krångel. Det enda positiva var väl att den ändå verkar torka bra. ;-)

Osäker på vad det är för arm som sitter på, om det är original eller någon bosch arm eller dylikt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.