AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.451

Vart köpa torkare till E39?

Sida 2 av 3
Lite märkligt att ingen säljer en torkarblads adapter men det beror säkert på att man blir stämd av bmw eller nåt, men nu gissar jag bara.
BMW kan inte stämma någon för att de säljer reservdelar som passar till deras bilar - bara om de gör intrång på deras varumärke (namn / emblem / unik design). Tror jag (jag är inte jurist, även om jag pluggat juridik).

Men jag håller med om att det är konstigt att det inte finns.

E39:s torkarbladsinfästning är mycket smalare än standard i "plåtdelen" som ansluter mot torkararmen. Standard torkarblad är nästan dubbelt bredare just vid infästningen, och passar därför inte i själva armen på E39:an.

Det går inte att klämma till plåten med en tång heller, eftersom låspinnen också är för bred och inte går att trycka ihop.

Är det någon som har erfarenhet av flatblades på E39 - den "nya" typen av torkarblad som sitter på nya bilar?

Jag stör mig verkligen på dåliga torkare, det gör hela bilen skabbig. Även om jag vet att det finns viktigare saker på en bil, så är det FÅ saker som stör mig så mycket som gamla gnisslande, skrikande, rostiga torkare som dessutom inte får bort vattnet. Hur påkostad är resten av bilen om inte ens torkarna fungerar?

Vill ha tysta torkare som får bort allt vatten. Bäst är nog att byta gummin varje år - då har man alltid "nya".
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att bara byta en gång om året är lite väl sällan.

Tumregeln säger att man bör byta torkarblad samtidigt som man lägger på sommar-/vinterdäcken, dvs. minst två gånger om året. Kör man långt kan man behöva byta oftare.

BMW – Weltmarke aus München!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag håller med om att Bmws orginal inte håller så himla bra.
Därför lät det spännande vad du gjorde Lasse, men nu menar du att det inte funka ?