AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.451

Vart köpa torkare till E39?

Sida 2 av 3
Lite märkligt att ingen säljer en torkarblads adapter men det beror säkert på att man blir stämd av bmw eller nåt, men nu gissar jag bara.
BMW kan inte stämma någon för att de säljer reservdelar som passar till deras bilar - bara om de gör intrång på deras varumärke (namn / emblem / unik design). Tror jag (jag är inte jurist, även om jag pluggat juridik).

Men jag håller med om att det är konstigt att det inte finns.

E39:s torkarbladsinfästning är mycket smalare än standard i "plåtdelen" som ansluter mot torkararmen. Standard torkarblad är nästan dubbelt bredare just vid infästningen, och passar därför inte i själva armen på E39:an.

Det går inte att klämma till plåten med en tång heller, eftersom låspinnen också är för bred och inte går att trycka ihop.

Är det någon som har erfarenhet av flatblades på E39 - den "nya" typen av torkarblad som sitter på nya bilar?

Jag stör mig verkligen på dåliga torkare, det gör hela bilen skabbig. Även om jag vet att det finns viktigare saker på en bil, så är det FÅ saker som stör mig så mycket som gamla gnisslande, skrikande, rostiga torkare som dessutom inte får bort vattnet. Hur påkostad är resten av bilen om inte ens torkarna fungerar?

Vill ha tysta torkare som får bort allt vatten. Bäst är nog att byta gummin varje år - då har man alltid "nya".
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att bara byta en gång om året är lite väl sällan.

Tumregeln säger att man bör byta torkarblad samtidigt som man lägger på sommar-/vinterdäcken, dvs. minst två gånger om året. Kör man långt kan man behöva byta oftare.

BMW – Weltmarke aus München!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag håller med om att Bmws orginal inte håller så himla bra.
Därför lät det spännande vad du gjorde Lasse, men nu menar du att det inte funka ?
Jag däremot håller inte med om att BMW Original inte skulle hålla bra. Jag köpte mina torkarblad på BMW och har haft de nästan i två år nu. De torkar fortfarande hur bra som helst utan ränder.
Jo, det fungerade utmärkt att flytta över Biltemas torkargummin till originalbladen. En tång är det enda som behövs, för att böja upp "klorna" som håller gummina på plats.

Kul att folk tycker olika. Men själv tycker jag helt säkert att torkarblad för 600 kr ska hålla minst 2-3 år och att det är skräp annars. Det är min åsikt, sen får andra tycka som de vill. :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok tack Lasse, kan du länka till dom du köpte så skulle det underlätta mycket för mig.

Mvh
Test av torkarblad i TV:

Länk

Länk

Länk

captainoats: jag tror att de var dessa: (kartongen var blå, som i TV:s test)

Länk

Jag blandade ihop kartongerna - Biltema har två olika torkare, dels vanliga och dels "vattenavvisande".

De vanliga torkargummina passar inte särskilt bra i en E39:s hållare, det är de vattenavvisande man ska köpa i så fall!

OK säljer också lösa gummin som passar enormt bra - hjälpte en kompis att klämma dit dem på hans bil idag, och blev imponerad av hur bra de passade. Men jag vet inte om de är bra eller vad de kostar.

Återkommer med mer input när jag använt Biltemas vattenavvisande några månader.
Jag sparade mina gamla torkare ifall de nya går sönder nån snor dem eller nåt.
När det är dags för byte så ska jag meka ihop ett par.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tackar Lasse
Det är skit att det inte finns flatblades till E39:an! Eller gör det det??

Flatblades fryser inte på vintern på samma sätt, och håller ett jämnare tryck på rutan så att det torkar rent ordentligt.

Värsta jag vet med dåliga torkare - känns lika lyxigt som att köra en Trabant! :)
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
bmw s orginal gummin till torkarna är superbra tycker jag.. 4 år med samma blad, nu i måndags så böt jag till nya blad. får se om dessa är lika bra. kan tillägga att bilen inte körs på vintern. :)

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Jag tror nog att BMWs original Bosch torkarblad ÄR bra, men att jag kanske har haft oflyt och fått ta i några som blivit liggande några år. Gummi torkar ju med åren och man vet ju aldrig hur gamla blad man får.
Ni
36
Niccew
530iAM -02
Det finns flateblade till E39. Jag har det på min, köpte dessa och de har funkar bra än så länge men har bara använt de 6-7 månader.

Länk

Du måste ta bort spoilern på torkararmen för att de ska passa.

Mvh Nicke
Tack för tipset, jag köpte en uppsättning för senare test - 230 kr blev det inkl frakt.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jag har för mig att det är SWF/Valeo som är leverantör till BMW.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har själv kört med flatblades som "Niccew" länkade till. Torkar riktigt bra, har haft mina sen förra sommarn och går bra än. Bara en irriterande grej, när man är uppe i säg 90km\h+ så ger vänster torkare ifrån sig ett gnisslande ljud när den vänder i toppen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det stämmer, Jag har Biltemas "vattenavvisande" blad på bakluckan på 540 sedan 2004 funkar utmärkt och tyst fortfarande.
Dock monterade jag av gummibladet från Biltema torkaren och monterade den på originalhållaren. Lite knep o knåp som tar 10 minuter.
Kör Biltemas "vattenavisande" torkare på 316-318-och polon, 540 bytte jag originalgummin på 2007. Bra torkare för rimlig peng.
Dyra Bosch har aldrig varit bättre bara dyrare. Du kan dessutom byta 3-innan du är upp i Boschpriset och alltid har fräscha blad.
Biltemas billigast blad var bland de bästa och prisvärdaste i nån test.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
pa
4
pago
325iA-94CAB
525D touring-99
hej
Det finns mycket att tillägga om torkarblad och dess kvalité och byt intervaller
men om man har en sliten eller ny vindruta så slits bladena olika.
spelar ingen roll om du köper dom bästa av dom bästa om du har en sliten vindruta eller kör bort islagret med dom :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.