|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Dags att byta torkarna. Senast köpte jag original Bosch, men gummina tog slut redan efter ett år så jag är missnöjd med kvaliteten. Dyra var de också, har för mig 600 kr. Vart ska man köpa? Är det ngn som bytt till flatblades och är nöjd? | |
| Jag har kört med BMW original, inte särskilt dyra och håller bra, Ett par år håller dom typiskt för mig vilket är helt ok. | |
|
finns lösa gummi på bmw there can be only one |
|
| Www.misterauto.se | |
|
Mister-auto hade bra pris på Bosch - har för mig jag gav 600 kr för Bosch på BMW, men mister-auto säljer dem för 243. Är dock inte särskilt nöjd med kvaliteten, de tog slut fort tyckte jag. |
|
|
Jag Köpte ett par boschblad, till en bekants e39. De satt på i drygt 2 år sen köpte jag bilen. Nu efter 4 år så har jag bytt bladen köpte nya bosch på schmeidman. Är nöjd med bosch men tycker det är overprized och torkar defintivt inte bättre än andra blad tex Valeo eller champion. För att byta gummin på torkarbladen kräver inte det att man har originalbladen kvar, tänkte om de var gjorda för att bytas så att de lätt kan dra ur, eller krävs det en lite tång för att böja isär fästet för gummit? |
|
|
Man kan byta med en liten tång. Det är som två små metallböjar som kniper fast gummibladet - räta de försiktigt med tången så kan man dra ur och sätta i det nya gummibladet. Är det någon som prövat nyare flatblades? Hehe, många frågor om torkarblad - men jag tycker det är irriterande / trafikfarligt med dåliga / gnisslande torkare, och jag tycker BMW Sverige var alldeles för dyra, men de har tydligen sänkt från 600 till 410. |
|
|
De sålde väl inte så många. Tror faktiskt Mekonomen är dyrare än Bmw. |
|
|
Tro det eller ej men Biltema har faktiskt mycket bra torkarblad och mycket prisvärda är dom dessutom. Jag vet att Biltemas proukter till största delen inte är mycket hurra över men deras torkarblad är inte skräp. |
|
|
Jag ska pröva Biltemas torkarblad - köper 55 och 65 cm långa och flyttar över gummina - det blir ca 80 kr för två torkare. Återkommer med rapport om de är bra eller dåliga. Skulle inte bli förvånad om de visar sig vara lika bra eller bättre än original Bosch. Jag kanske hade otur, för på min bil var originaltorkarna bra första året, tokade illa men duger andra året och trasiga tredje (gummit i remsor), medan andra (som t ex delorian) haft okej blad 4-6 år. Jag begär inte att de ska hålla hur länge som helst, men mer än ett års bra funktion förväntar jag mig om de kostar 600 kr. |
|
|
delorian: du har rätt - Mekonomen tar 514 kr för Bosch mot BMW:s 410. Medlemsskap i BMWCS ger 10% på BMW:s priser. Det var värst? Har Mekonomen blivit klart dyrast? Jag såg att stötdämpare var dyrt där också - Monroe reflex mer än dubbelt så dyra som om man köper från Tyskland själv. |
|
| Mekonomen tar mer för oljefiltret än BMW och då passar det dessutom inte..... | |
| Klart dom passar det är inte skit grejer dom säljer bara dyrt | |
|
Har för mig att Hasso nämde någon gång att han satt på bitemas blad och att det funkar bra. Skulle vara intressant att veta vilka, behöver byta också, är inte superimponerad över orginal. |
|
| delorian: Nej, det passade inte. Sitter en "support dome" i filterhuset och då passar inte det filtret som Mekonomen menar ska passa.... | |
| Vilken bil gäller det? | |
| byter hellre två-fyra gånger per år än kör med äldre grusiga som repar rutan... | |
| Ingen som hade tips om man kan plocka på biltemas blad på E39 ? | |
|
Hur torkarna ser ut från fabrik vet jag inte då de är kastade på på min bil för länge sedan. De boschen jag hade gick inte att skjuta av bladen rakt av utan man måste meka upp det med en tång. Om det också behövde göras på e39 bladen som satt på från fabrik vet jag ej. Köpte bosch från schmidmann under 300 och bara å montera på. |
|
|
Bosch är originalbladen vad jag vet - BMW har ingen egen tillverkning av sådant, precis som t ex Sachs och Bilstein tillverkar stötdämparna som sitter på BMW. Biltema-bladen är lätta att föra över gummina på, gjort på fem minuter. Har gjort det nu, återkommer med rapport. Har för mig det gick på 90 kr. Schmiedmann tar 285 kr för original Bosch, BMW tar 410 för samma blad och Mekonomen tar 514. Betalar gärna 285 kr för Bosch, men eftersom jag tyckte de var skitdåliga så testar jag dessa istället. |
|
|
De torkare som jag tycker fungerar bäst är Trico eller Valeo och då deras "flat-blade". De torkar bra och håller länge samt är tysta både sommar och vinter! Bosch-bladen är bra när de är nya men håller kort tid och är dyra. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.