|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har läst och läst om klunkadet som kan uppkomma i e39 och även andra modeller. har själv detta jobbiga klunkandet i bakvagnen å undrar. Är det verkligen bakvagnsbussningarna (silent block) eller kan det vara växellådan? eller kanske något annat. hjälp mig med info :) | |
|
PS. Det klunkar varje gång jag trycker ner kopplingen och ska växla. Alla fjädrar är hela så det är absolut inte det att någon fjäder är av. |
|
|
Låter mer som en Hardy skiva i kardanen eller bussningar i bakaxelklumpen då det klunkar vid minskad torsionskraft i drivlinan. Silentblocken brukar mer klunka eller knäppa vid kraftig kurvtagning eller krängning. Iallafall är det min erfarenhet. Med vänlig hälsning, /F1 |
|
|
jahaaa okey :) så det skulle kunna vara den skivan med ja :) men hur vet jag om det är Hardy skivan? något man kan göra för att bli säker på om det är den eller inte? |
|
|
Har du tillgång till ett garage med oljegrop så kan du med hjälp av en kompis kolla var det glappar o klaprar när han juksar med kopplingen. Dra handbromsen o blocka hjulen så flyttar bilen inte sig. Men ett tipps är att ha växel i rätt riktning. Dvs ut ur garaget :-P O sen akta fingrar o huvud, bara se men inte röra under försöken. Lycka till /F1 |
|
|
okey. väldigt bra tips. det ska jag kolla upp i helgen nu :) hehe ska tänka på att ha bilen utåt :D trevlig helg å tack så mycket :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.