AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.137

Vart sitter dörrmodulen i en E39 -02?

Po
137
Poudi
520i Touring -02
Som rubriken lyder, vart sitter den rackaren?
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
Är det airbag modulen du menar?
Då sitter den under mattan och under luftkanalen och under respektive stol hö/VÄ
Lite tidskrävande att komma åt den ytterdörr
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Nej det ska finnas en dörrmodul som är kopplat till centrallåset på något vis
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
sitter väl bakom handskfacket, se här:
Länk
och här:
Länk
FAF
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
GM3 bakom handsfack ja. Den styr fönsterhissar och lås bak, i tanklock samt bagage. Dessutom lite smått och gått som torkare, spolare, känner av dörrkontakter etc.
Den pratar med modulerna i dörrarna som heter PM-FT och PM-BT, och det är nog dessa du syftar på?
De styr fönsterhiss och lås i respektive framdörr.

Po
137
Poudi
520i Touring -02
Ja jag vet inte riktigt, det är så att förardörrens centrallås funkar inte, jag kan inte styra det övriga fönterhissarna från förarplatsen endast min egen och jag har redan bytt motorn till centrallåset på förarsidan utan resultat, så jag antar att det är då GM3 som spökar?
ma
7.450
marin849
Modulen i förardörren är PM-FT.
Om passagerardörren fungerar fungerar ju GM3 eftersom båda dörrarna pratar med GM3 via samma P-bus.

Så det verkar ju som att modulen i förardörren är trasig eller saknar kommunikation med GM3 pga glappt kablage etc.

Första steget tycker jag är (om du inte har diagnosutrustning) att ta av dörrsidan och koppla ur kontakterna för att se om det finns fukt, spraya lite kontaktspray låt torka o sätt tillbaka. Ja före det förresten, plocka loss batteriet några minuter och sätt tillbaka det och se om det kommer igång.
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Menar du då den lilla dosan med de fyra knapparna till elhissarna? Eller finns det någon annan modul i dörren?
ma
7.450
marin849
Ja.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Modulen sitter i enheten som du har knapparna till elhiss å elspegel på. Kolla kontakterna där. Kolla även kabelgenomföringen mellan dörr å kaross, finns en skarv där.
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Ska göra det! En annan fråga bara: har faktiskt en begagnad GM3 modul liggandes, men är det samma tjafs som en ljusmodul som måste kodas till bilen osv eller är det bara att plugga in och se om det funkar?
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Det är bara de nya modulerna som behöver kodas, men det skiljer en hel del mellan de olika modulerna beroende på utrustning mm så det är inte säkert att det funkar i din bil ändå.
Du får kolla om det är samma nummer på dina moduler så det är samma typ.
my
17
mygel&meck
525i Touring -01
Jag hade problem med att all el i passagerardörren dog när det blivit för varmt efter solen legat på. Då bytte jag "dörrmodul passagerarsida" #6 Länk

Dörrsidan måste demonteras, sen sitter den lätt åtkomligt med två skruvar.
Min behövde ingen inkodning...

Po
137
Poudi
520i Touring -02
Ja nu efter att ha satt i den andra GM3-modulen så vart det ingen skillnad förutom att bagageluckan inte längre går att öppna!!!!???? Har satt tillbaks den gamla utan resultat, shoppingluckan funkar däremot???!!!
Dörrmodulen sitter mitt på sidan av bilen, väger ca 35 kilo och sitter fast med två stadiga gångjärn i framkant. Det finns ett handtag, så man kan öppna dörrmodulen innan man sätter sig i bilen, och det finns som en glasruta mitt i dörrmodulen, som man kan veva ner om det blir för varmt och man inte har någon glass.

Hehe, nejmen förlåt - skoja lite! :)

Seriöst:
Jag har haft liknande problem och vet att det inte är så kul, trodde också det var GM3 och bytte och hade mig precis som du. Men det visade sig bero på något helt annat: att fukt kommit in och ärgat sladdarna nere vid höger A-stolpe. Lurigt.
Po
137
Poudi
520i Touring -02
haha
Jag har varit in förr på bmw pga att man inte fick kontakt med datorn, alla trodde därmed att det var mätarhuset men det var också fukt under förarstolen som hade ärgat av canbus-slingan......jaja jag bränner in på bmw imorn och ser om dom kan komma med nå vettigt
ma
7.450
marin849
Låter som att du behöver ta loss dörrpanelerna på alla dörrar och säkerställa att fuktspärrarna är täta! (Åtgärdas med butylband 6 eller 8mm från Mekonomen)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.