|
|
|
|---|---|
|
Hej. Någon som kan hjälpa mig? Man tycker ju att BMW borde ha en enormt bra "historiebok" gällande en BMW från -98, men icke! Står det inte i klartext i felminnet så får man klara sig själv, tyvärr så kan jag alldeles för lite om bilar och behöver Er proffshjälp! Min bil "dör" helt plötsligt, ibland händer det när jag har kört en stund och som jag inbillar mig, bilen har blivit varm, att den då helt plötsligt "dör", motorn stänger av sig själv. Detta händer alltid i mycket låg hastighet eller oftast stillastående, men självklart där den inte bör lägga av (i korsningar, vid rödljus, på bilprovningen m.fl.). Nu när jag börjar analysera varje gång det händer så tror jag att den endast dör då jag inte har foten på gaspedalen (om det kan vara någon info.). På Bavaria Solna har dom bytt kylvattenpumpen och EWS boxen åt mig, felet kvarstår. Jag lämnade då in den på Meconomen Häggvik där jag gjorde en service motsvarande Inspektion 1, jag gjorde en motortvätt, jag bytte motorstyrreläet (efter ett tips) och jag har nu precis bytt generatorn och generatorremmarna (lät illa och spår saknades i remmarna). Felet kvarstår. Jag har nu till verkstäderna betalat ca: 30.000kr inklusive servicen och felet kvarstår, det börjar kännas aningen olustigt ,,, Finns det någon som vet vad det kan vara för fel? Mvh. Mats | |
| Har du provat byta vevaxelgivaren? Den brukar vara det första man kollar när bilarna håller på sådär | |
|
Fick du fram några felkoder? Vevaxelgivare är som sagt huvudmisstänkt vid dylikt beteende. Kan ibland också vara kamaxelgivare, men då brukar inte motorn stanna, utan mest gå ojämnt - men visst i vissa fall kan det vara så illa att motorn stannar. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hade samma på min , byte av vevaxelgivare löste problemet. MVH David Öfverdahl |
|
|
Strålande 👍😃 Här ska bytas vevaxelgivare. Vad talar man för pengar? 10.000kr som allt annat? Mats. |
|
|
Nääe, felkoderna sa bara att luftmassegivaren och lambdasonderna börjar bli gamla. Mats. |
|
| Ca 1200kr för en givare (bmw original) vissa har problem med pirat. Jag körde ca 1000mil med min e39 som jag monterade meyle givare från schmiedmann på innan jag sålde bilen o hade inga som helst problem med den. En sån kostar halva pengen ungefär.. Tar ca 10min att byta | |
| Ok, tack! | |
| Jag kan meddela att vevaxelgivaren är nu utbytt a´2231:- (är nu uppe i 32.000kr), och felet kvarstår, motorn dog efter 9 minuter på tomgång, jag ger nu biljäveln en sista chans och byter kamaxelgivaren också. Dör motorfan då också, då åker bilhelvetet på skroten. | |
|
Hur går motorn när den väl går på tomgång, är tomgången stabil och ren eller är den ojämn? Hur ser avgaserna ut? Är blandningen normal, för fet eller för tunn! Har du kollat LMM:erna, provat med någon annan? Ar du kollat vevhusventilationen? Hur ser oljan ut? Finns det vatten i oljan? Hur ser kylarvattnet ut? Finns det olja i vattnet? Levererar bensinpumpen soppa? Men allt detta kanske redan är kollat. Är dock enkla saker att kolla för att få en indikation vad som är fel. |
|
| Jag hade ett liknande fel (ej BMW) för en del år sedan. Bilen gick hur bra som helst när jag körde iväg, men när jag stannade vid första rödljuset la motorn av. Detta berodde på en kylvattensensor som var slut. | |
|
Hittade ett forum där ett liknande fel uppstått på 740 som i ditt fall: Länk Där var det tydligen tomgångsmotorn som var problemet (idle Control Valve). |
|
| Lämna in bilen på en verkstad som har en "flight recorder" som spelar in valda parametrar under en tid och eventuellt kan se var det ballar ur när felet inträffar. | |
|
Tack för ytterligare bra tips! Det är ju konstigt att inte verkstäderna inte kan ställa sådana frågor eller erbjuda sig att göra dessa tester. *Jag tycker tomgången låter perfekt. *Avgaserna ber jag dom kolla. *Vad är LMM för något? *Oljan är precis utbytt vid servicen, så den borde vara ok. *Kylarvattnet är uppdaterat vad gäller temperaturskyddet. Jag ber dom kolla om det finns olja i vattnet. *Jag ber dom kolla bensinpumpen. *Jag ber dom kolla kylvattensensorn. (kylvattenpumpen är utbytt). *Jag ber dom kolla Idle Control Valve. *Jag frågar om Flight Recorder,,, *Kylvattenpumpen är utbytt. *EWS boxen är utbytt. *Motorstyrrelä är utbytt. *Service Inspektion 1 är utförd. *Generatorn och remmar är utbytta. *Vevaxelgivaren är utbytt. Återkommer ,,, |
|
|
Tror lmm är förkortning av luftmassemätare. Förövrigt lider min vagn lite av samma symptom. Den kan dö om man rullar fram på tomgång i låg hastighet och samtidigt svänger kraftigt. Det händer inte speciellt ofta, har inte hänt på ett par månader nu så jag har inte undersökt saken närmre. Men jag följer tråden med intresse :) // Johan |
|
|
Senaste info,,, Kamaxelgivaren är utbytt, men felet kvarstår, är nu uppe i 34000kr. Motorn stängde av sig själv efter 13 minuter på tomgång. MEN den här gången så sa felkoden till att det var Luftmassegivaren som stängde av (inte bara att den varnar för ålder). Så nu är ny tid bokad för att byta Luftmassemätaren. Åtgärder hittills är: *Byte av kylvattenpumpen a' 6,5' förslag av Bavaria Solna Felet kvarstår *Byte av EWS boxen a' 9' förslag av Bavaria Solna Felet kvarstår *Byte av motorstyrrelä a' 0,5' förslag av kollega Felet kvarstår *Service Inspektion 1 inkl. motortvätt a' 7,5' förslag av mig själv Felet kvarstår *Byte av generatorn inkl. remmar a' 7,5' förslag av Mekonomen Felet kvarstår *Byte av vevaxelgivare a' 2' förslag från detta Auto forum Felet kvarstår *Byte av kamaxelgivaren a' 2' förslag från detta Auto forum Felet kvarstår Återkommer,,, |
|
|
Senaste nytt,,, Jag har inte stresstestat bilen ännu, men efter att luftmassemätaren byttes ut så ställde jag direkt bilen på tomgång i 30 min, åkte sedan direkt iväg 3-4 mil, åkte hem igen och lät bilen fortsätta på tomgång i 30 min och motorn har inte stängt av! Det kan vara så att det var luftmassemätaren som det var fel på? Sammanlagd kostnad för att få ordning på bilen 38.400kr (känns som om jag får fortsätta att köra den här en stund nu). Tack för alla tips, återkommer om det mot all förmodan skulle,,,,, Mvh. Mats. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.