|
|
|
|---|---|
|
hejsan! jag har en 530IM e34 som jag vill hinka ner stora v8an i, är det någon här som har gjort denna procedur? skulle gärna kunna ta lite tips om hur jag ska gå till väga, har tänkt att köra på den manuella lådan jag har, för jag vet att m60b40 motorn passar min låda men passar m62b44 motorn? för jag kan eventuellt ha kommit över en sådan. och sen till själva motorbytet, är de något speciellt jag ska ha i åtanke? för som jag har förstått så ska de vara bolt-on, ut med gamla motorn, i med nya och byta boxar sen ska man vara good to go. uppskattar gärna om någon kan komma med tips eller vet om de finns någon guide till detta. :) | |
| Lådan passar mot både M60 och M62. M62 har dock startspärr så du måste ha matchande box, nycklar och antennring. Så om du inte lyckas bli av med spärren eller byter till eftermarknadssprut så kan det bli lite kinkigt med M62. | |
| hmm de lutar nog åt en m60 då, verkar som de blir mycket mindre jobb, även fast de hade varit roligare med en m62.. | |
|
M60 är en bättre motor (du slipper glidskenor i plast under kedjan). Köper du en M60 från 1/95 eller senare har den EWS II Startspärr så då har du samma problem som med en M62. Från 1/94 sitter det EWS I startpärr men den är enklare/enkel att komma runt. I och med att så många bytt motor borde det finnas information om inte på svenska så på tyska eller engelska. Sök! |
|
|
Stephan: Hmm, har även BMW M62B44 glidskenor av plast eller gäller det enbart M62TUB44 med singel vanos? M62B44 Länk M62TUB44 Länk Allmän översikt, M62 Länk Det här med plasten är lite otrevligt när man läser att det börjar komma in lite flera fall. Men jag kör och njuter av min underbara M62TUB44 så länge det går, motorn går verkligen bra. Snittade totalt 1,04 nu under 200 mils blandad semesterkörning och körstil, allt från småvägar till större vägar, klar godkänt tycker jag för en V8a på ca 300 hk inklusive automat. Tänkte inte ett dugg på att köra eco. |
|
| okej men är det svårt jobb att fixa startspärren ? vill helst ha så smidigt som möjligt men man kan ju inte begära för mycket :) | |
| kom igen nu folket, låt inte den här tråden dö ut nu, vad behöver jag göra för att fixa startspärren ? | |
| Det går garanterat att koppla förbi startspärren vid ett motorbyte. Jag vet att det ofta görs på S50B32-motorer med EWS II (eller?). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.