AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.478

330ci, värt att köpa?

Sida 1 av 2
Ska köpa en ny bil och sitter och kollar på denna:
Länk

Har absolut ingen kunskap så det jag undrar är ifall det är ett bra köp och har någon koll på förbrukningen?

tack på förhand!
h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Hej

Jag kör en BMW 530, likadan motor. En underbar maskin som presterar starkt fortfarande, trots, 24.000 mil på mätaren. Nu är min välservad med oljebyte var 1000 mil i 7 år.

Förbrukningen som jag snittar blandat med 16" är 0,88, manuell. Automat drar nog mer.
Landsväg kommer jag utan problem under 0,8.
Är det värt att gå upp 20K för en 5-serie?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bara om du behöver en större bil. I övrigt tycker jag inte E39 är bättre på nånting egentligen.

-------
//Lövet
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Mycket trevlig bil. Sen om man vill ha automat eller inte är ju högst personlig fråga. Men jag tycker inte automat gör sig helt rätt i denna typ av bil.
Hur använder du bilen?
Tänkte att 5-serien har lite bättre grejer men om den endast är större så är det ingen idé.

Automat tar ja egentligen för att den är skönare, ska använda den till och från jobbet, glida runt i stan och lite allt möjligt egentligen. Kan du utveckla varför du inte gillar automat?

Tänkte först köpa en sportbil, läs z4 eller något liknande men läser att de är törstiga som fan. Dessutom vill jag ha råd att ha kvar bilen även när jag börjar plugga.
Med tanke på att jag sålde min 2003 (6vxl) man touring för 4 år sedan och fick 82k så känns inte detta prisvärt. Visserligen hade den rullat över 22k mil samt ej m-paket men ändå.
Karl-Hilding
Håller helt med viperhauck!
Alldeles totalt överprisad!
Ni som säger att den är överprisad, kom gärna med förslag till annat.

Krav:
160-240 hästar
Snål
Svart sedan/coupe
Budget: 100K
Automat
Ma
23
Markus Nilsson
330 ci -02 M-tech
320 Touring -98 (e36)
Hej sauer!

Har precis köpt 330Ci M-Tech -02 Sv-såld med 12k mil på mätaren dock har inte min bil Navi/Cd-växlare och är manuell men för att komma till saken, jag gav 65kkr för bilen. skulle själv inte betalt en krona över detta för just denna bil modell oavsätt utrustning.. ett väldigt överpris till den du länkar till, tycker jag!

Du skriver att du vill köra bränsle snålt! vad är snålt för dig? kanske Diesel är ett bättre alternativ då? 330 är inte direkt snål i mina ögon

Vh

// Markus

BMW - When driving comes to live
Om du tycker den är värd pengarna så slå till då. Säljaren lär ju skratta hela vägen till banken
ar
457
argungu
118i -20
Vad är det för fel på din ursprungliga tanke att skaffa en sportbil? :-)
Z4 är inte törstigare än 330ci, bortsett från M roadster/coupé. En Z4 2.5i med automat är någon deciliter snålare än 330ci per mil, enligt modellguiden (0,84 l/mil). Köp en sån är mitt förslag!

/Erik
Jag skrev i första inlägget att jag är väldigt okunning förutom att jag vill ha en kvalitebil som håller och inte kostar skjortan att serva. Kollade även på Audi men de verkar dyra att serva så valet föll på BMW.

Jag har även skrivit mina krav så belys mig gärna med er kunskap och visa mig lite bra alternativ.

Angående Z4 så är dem lite utanför min tänkta budget och eftersom det endast är en 2-sitsig samt ingen vinterbil så känns det ganska ovärt?
typ denna:

Länk

hur mkt drar den jämfört med 330?
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Hur långt tänker du köra per år? inköpspris, värdeminskning, service, försäkring, däck mm. kommer att spela större roll än vad den drar i bränsle.

jag kör min Z4, 3.0 mellan 0.8 och 1.4 beroende på inspiration
500-1000mil,

blir det en sportbil så blir det nog ännu mindre då man ställer av den på vinterhalvåret.

Men en Z4 känns ju inte som jag kommer kunna ha när jag börjar plugga och lever på CSN? Hur mycket betalar du i månaden på den?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Pluggar du och lever på lån hade ja backat på en 330 på en gång, såvida du vill ha någon typ av "stadig" ekonomi.. Eller täta föräldrarar fungerar iofs bra de också.. Jag har fast jobb men kan känna att bilen stjäl en del av inkomsten. Det har jag absolut inget problem med eftersom jag tycker om att köra min bil samt att äga den. Service hos bmw är inte heller gratis. Men handlar jag kläder för 2000 spänn så svider det, servar jag bilen för 4000 så känns det ganske okej.

Man är olika från person till person. Vissa kör sina bilar från A till B, medans jag då kan ta en sväng för att jag gillar att köra :) Vissa bryr sig inte om bilen rostar, medans jag själv tvättar min bil 1 gång i veckan oavsett om den är skitig eller inte.. Det är mest för att jag tycker om det.

Min drar i snitt 1.2l milen. Samma motor som i 330. Jag kör friskt och använder bilen som den ska användas. Den drar en del olja med den körningen men denna motor är känd för det. Jag är nu 23 år och betalar 7500/helår på en halvförsäkring hos trygghansa.
Blir mer och mer förvirrad ju mer jag velar fram och tillbaka...

vad tror ni om dessa:
Länk
Länk
Länk

Z4, har ju en blandad körning på 1liter typ. Säg att jag kör 100mil per månad vilket ger mig en kostand på ca: 1500kr vilket är överkomligt antar jag.

Enda nackdelen är att grabbarna kommer klaga för att den har endast två sits men jag antar att man inte kan få hela kakan va?
såg att den sista var import från USA.

Är det stor skillnad på förbruking på 2.5l och 3.0? Skiljer ändå en del hästar.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det skiljer i princip ingenting i verkligheten i förbrukning mellan 2.5 och 3.0 motorn. Den senare är att föredra på alla sätt enligt mig. Trevligare ljud, bättre karaktär, mer effekt.

Tänk också på att kolla upp försäkring INNAN du köper bilen. Är du ung kan premien mycket väl överstiga bränslekostnaden.

-------
//Lövet
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker inte en Z4 är speciellt lämplig om man bara har en bil så att säga.
Liten, kan bara åka 2 stycken etc..
Tycker en 330 är ett mycket bättre val i detta fall.

Varför jag inte föredrar automat i denna typ av bil? För att den inte inbjuder till samma aktiva körning som en manuell gör.
Automat passar bättre i 5-serie eller familjekombin. Men de är min åsikt som sagt.

Markus:
Tycker de är ett riktigt bra pris med tanke på att den endast gått 12"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.