|
|
|
|---|---|
|
Misstänker att min ejektorpump mellan tankhalvorna inte mår bra (eller att pumpen eller filtret inte gör det). Hade 4-5 liter bränsle kvar men fick motorstopp pga det låg kvar i vänster halva (har aldrig hänt förut och jag brukar köra ner tanken rejält alltid). Tänkte att det berodde på att bilen stod snett o jag körde ut på skumpig väg etc. Men jag ser i den dolda menyn i färddatorn (meny 6.0) att det verkar gå väldigt sakta att få över soppan. Jag har ca 35 liter i tanken nu, om jag då gör en kraftig vänstersväng så det skvalpar över 15 liter i vänster halva och sen står stilla på tomgång går det över några deciliter "då och då", och ser ser lite sporadiskt ut, inte som ett konstant flöde. Måste vara för lite? Hur felsöker jag? Eller är det jättelätt att kika ner i tanken o se om ejektorpumpen sitter fast där den ska och att det flödar "mycket" bränsle i retur hela tiden? | |
|
Har också länge haft problem med en opålitlig tankmätare. I mitt fall tror jag det berott på givarnas motståndsremsor - den ena såg förskräcklig ut (ärgad, förstörd av för mycket etanol i bensinen?) och den andra ska också bytas nu. Har även bytt sugstrålepumpen i min (men det gjorde ingen skillnad i mitt fall, det var givarna på min bil). Vet inte hur snabbt den ska pumpa mellan tankhalvorna, men det är väl något slags hävertfunktion? |
|
|
Nivågivarna funkar prima! När jag fick stopp visade de "038000" dvs 3,8 liter vänster, 0,0 höger. Efter islag av ca 1 l från en reservdunk visade de "038011" och efter att ha hämtat ytterligare 4,5 l "038056". När jag sen tankade på macken räknade först den högra upp till 31 l och den vänstra till 34 l (340310=65 l), de sista 2-3 litrarna upp till 67-68 l räknades inte. Kolla själv (gäller low cluster): Håll in trip-reset, nyckel läge 1, släpp och tryck in trip-reset tills 19.0 blinkar "on/off". Tryck en gång kort när "off" visas. Tryck tills 6 visas. nu visas "MMMNNN 6.0" vilket är vä/hö givare. Kunde inte släppa detta under lunchen så efter fundering med realoem och TIS kom jag fram till: Det är samma bränslepump 520i-540i. Alla E39 utom M5 har 3,5 bars bränsletryck. Den ska räcka till 286hk + bränsleberikning vid full gas => ca 90 liter/timme måste den alltså ge vid 3,5 bar. Pumpen sitter i ett buffertkärl i höger tankhalva. Bränslet går från pumpen, genom filtret, till motorn, genom tryckregulatorn och tillbaka till tank. Där fördelas den till två ejektorpumpar, en i vänster halva som pumpar till buffertkärlet och en som pumpar från höger halva till buffertkärlet. Båda ejektorpumpar ("suction jet pump" skriver BMW, en ejektorpump heter tydligen "jet pump" när både drivs av och pumpar en vätska) arbetar med 1-1,3 bar. Mao, om bränslefiltret börjar sättas igen eller pumpen tappar ork sjunker returflödet och därmed även returtrycket gradvis från 1-1,3 bar till nära 0 bar. Då fungerar inte ejektorpumparna alls längre. Nu har vi 3,5 bar till i motorn och nära 0 bar i retur. Sen börjar trycket till motorn att sjunka. Då börjar motorn att hosta vid gaspådrag, inte fungera alls vid högt varv/last och skicka upp fuel-trim värden pga. för lågt bränsletryck. Min motor går fint vid 6000 rpm/ full gas, men returtrycket kan ju vara lägre än normalt med försämrad ejektorpumpverkan som resultat. Enl teori här Länk kan flödet på en "typisk" jet pump vara mellan 0-1,7 ggr matarflödet. Antag 0,25 bar ut från pumparna => pressure ratio blir 0,2-0,3 => 1-1,4 ggr drivflödet. På tomgång drar motorn 1 l/h => >89 l/h i retur till tank, två pumpar = > 45 l/h per pump => >45-63 l/h. SLUTSATS: Ca 1 liter per minut bör pumpas mellan tankhalvorna! Då kanske jag ska sluta oroa mig över att det är nåt fel, för en minut är rätt lång tid att vänta på tomgång när man stirrar på värdena. Om vi antar att bränslepumpen ger 120l/h (fullt möjligt), att allt returflöde används till tanken i vänster halva (orimligt) och att den har 0 i utgångstryck (orimligt) skulle den ge 202 l/h = 3,4 l/min. Fortfarande är det i storleksordningen "någon liter per minut"!! Räkna med ett Youtube-klipp lite senare... |
|
|
Världens tråkigaste video: Länk Men den visar att 3,1 l/min går frän vänster till höger tankhalva och att summan av vänster och höger givare hela tiden är konstant +- 1 l. :))) Vore kul om någon annan har lust att jämföra, jag räknar gärna om ni filmar... Gör en skarp vänstersväng så skvalpar det över (nej, inget däckskrik). |
|
| Öh, högersväng... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.