AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
470

328 -96 max ca 5000 rpm, vad är fel?

Visa användare
32
Fredrik H
M3 cab -95
På min 328 -96 har varvtalsregulator börjat slå ifrån vid ca 5000 varv istället för vid ca 6300. Märkte det i går under en omkörning. Är det någon här som varit med om något liknande, eller vet vad som kan vara fel?

Tilläggas kan att ABS lampan lyser pga en trasig givare (givare beställd) och att bilen var inne för insp I service förra veckan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara tändstiften som är "slut". När byttes de senast?

Mvh
Visa användare
32
Fredrik H
M3 cab -95
Tack för svaret. Tändstiften byttes vid förra oljeservicen, ca 1500 mil sedan. De borde väl kunna hålla lite längre?

För att förtydliga mitt problem. Det är alltså varvtalsregulatorn som slår av tändningen, inte att motorn inte "orkar" varva längre.

Har bilen inbyggd diagnostik som känner av ofullständig förbränning och kan anpassa varvtalet efter uppmätta värden (försöker bara förstå hur du resonerar vid ditt svar)?

mvh
Fredrik
kamber
Hmm lambasonden? katten? eller va det nu heter ?

kanske helt fel men den kanske känner av nåt fel o låter den inte varva mer?

/inte BMW mer....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Luftmassemätare, kamaxelgivare? ÄR bilen chippad?
Asken
Visa användare
32
Fredrik H
M3 cab -95
Den är inte chippad eller förändrad på något annat sätt. Får väl lämna in den igen.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Lämna den hos en aukt. BMW och be dem göra en felkodsavläsning.

/// Better Make Way \\\
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med M2 Frazze, det låter som ett elektronik/givarfel. Du får troligen reda på var felet sitter med en diagnostikavläsning.

Mvh
Visa användare
32
Fredrik H
M3 cab -95
Mitt prpblem är löst!

Följde era råd angående felkodasavläsning. Den gav att en ABS givare till höger bak var trasig (det visste jag ju redan...). Inga andra problem fanns. Bytte givaren och "släckte felkoden" och de se på tusan om inte bilen varvade till 6300 rpm igen.

Min fria tolkning av detta är alltså att Bmw inte vill att vi ska gasa för myckte när inte ABS-systemet fungerar :-)

328i coupé -96, Triumph TT600 -01
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.