AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.382

Mekaniker på Förenadebil glömde bultar!

Hade min 320i- 04 inne på rostbehandling i hjulhusen. Förenadebil här i Malmö hade grym service och jobbet blev riktigt snyggt och bra gjort!

MEN, efter några dagar med bilen så skulle den städas. I bagaget hittar jag 2 st låsbultar! Kollar på fälgarna och ser att det är i vardera bakdäck de ska sitta. Dem har alltså glömt att sätta dit två st hjulbultar. Att glömma en bult är väll ingen katastrof sådär direkt men ändå. Ringde och påtalade det för dem.

Har någon varit med om det tidigare?
Jag har aldrig varit med om det tidigare.
Hur är skicket på låsbultarna? Om de är slitna och att risken finns att de inte går att få loss igen kan jag förstå att de valt att inte montera dem men då borde de även informerat dig om det.
la
44
larscph
545e Sedan 2023
Jag har använt Förenade Bil ett par gånger. Jag kan bara rekommendera att undvika dem för reparationer på din BMW.

Min senaste erfarenhet med dem:

Förra gången när jag hade mina 530xd i att ha rapair sker under garanti de började genom att diagnostisera att min CIC navi var felaktig vilket orsakade att x-drive inte fungerar! Jag ifrågasatte starkt om det verkligen kunde vara det som orsakar den fel från x-drive.

Det var naturligtvis inte fallet och efter att ha diskuterat det lite och kollat felkod igen, fandt de att det var ställmotorn för x-drive kopplingen som var felaktig.

Bilen var täckt av "BMW Premium Selection" garanti så de var tvungna att få godkännande från försäkringsbolaget innan reparation. De glömde bort det och hade inget godkännande vid den tidpunkt vi kommit överens om att få det åtgärdat. Jag lämnade dem med min bil och uttryckligen bad dem att inte göra något arbete förrän de hade godkänts.

Jag bad dem också att kontrollera om det tredje bromsljuset var täckt av garanrti, eftersom den hade några felaktiga lysdioder. De ringde mig och berättade att det inte var, så jag bad dem att inte byta bromsljuset.

När jag plockade upp bilen berättade de att de hade bytat bromsljus och jag var tvungen att betala för det! Efter viss diskussion hamnade vi överens om att jag betalar för endast reservdel.

Dessutom hade försäkringsbolaget ännu inte godkänt ställmotor bytat ut. Men de hade bytat den ändå! De berättade att de "hoppas att få godkännande nästa vecka annars behövde jag att betala för det".

De hade tur och det godkändes!
larscph: Om bilen har BMW Premium Selection garanti ska inget försäkringsbolag godkänna något. Det är BMW som står för reparationskostnaden. Det låter som att verkstaden valde att låta ditt försäkringsbolag betala reparationen, genom motorskadeförsäkringen, medan de betalade din självrisk.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMW Premium Selection Euro Plus garanti på bilar t ex köpta i Tyskland täcks mycket riktigt genom att BMW i Tyskland köper upp tjänsten hos ett externt försäkringsbolag. Alla kostnader som kan eller ska täckas av denna garanti måste kunden eller den auktoriserade BMW-verkstaden( vet ej hos vem ansvaret ligger) först beskriva skadebilden och även offerera reparationskostnaden samt få godkänt ifrån försäkringsbolaget för annars får verkstaden inte betalat för den faktura som genereras när jobbet genomförs! Tidigare tror jag att det var så att kunden själv först fick betala reparationen, därefter skicka in kvittot för att få pengarna insatta på sitt konto efter en tid men nuförtiden går nog allt detta automatiskt via verkstaden. I Sverige sålda bilar så tror jag utan att veta exakt att BMW Sverige AB täcker kostnaden för bilar ifråga men hurivida de har återförsäkrat sig hos något försäkringsbolag har jag ingen information om. "Premium Selection" begagnade BMW-bilar hos Svenska återförsäljare är dessutom försedda med fri service i 24 månader/ max 40.000 kilometer och ett års "nybilsgaranti" om bilens ordinare nybilsgaranti har gått ut eller kommer att gå ut under tiden man äger bilen tills den nått tre år.

Mvh
Asken
Ni
966
Nip
320i-04
Dom orkade väl inte leta upp nyckeln i din verktygslåda - om den fanns där att finna.

Även däckfirmor är lite lata och frågar mig om jag har nyckeln. Dom vet väl var den finns, kan jag tycka.
la
44
larscph
545e Sedan 2023
Jag har köpt min 530xd som en "BMW Premium Selection" hos en autoriserat BMW återförsäljare i Sverige och bilen är svensksolgt.

Her är vad som gäller:

Länk

Der ingår inte fri service i 24 mdr och garantin är begränsat i "Premium Selection".
la
44
larscph
545e Sedan 2023
Fri service på Premium Selection var en kampanj BMW hade:

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
larscph: tack för klarläggandet.

Mvh
Asken
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Bilia group i Göteborg kör förlängd fri service på många premium selection bilar, till 5 år eller 12000 mil.

Exempel
Länk
la
44
larscph
545e Sedan 2023
Såklart man kan skaffa sig fri service - men det er inte standard i Premium Selection. Jag köpte bilen hos M-Bilar (Länk och eftersom jag bor i Malmö var fri service hos M-Bilar inte en grej jag prioiterade...

Det ändrar inte det faktum att Förenade Bil de senaste fem åren har misslyckats att leverera god service mer än bara två gånger. De verkar inte kompetente och kommer snarare börja uppdatera bilens programvara än att ersätta den trasiga delen.

Jag skulle åka till Lund eller Helsingborg för auktoriserad serviceverkstad. Om auktoriserad serviceverkstad inte är ett krav jag kan varmt rekommendera Autobahn Sverige (Länk för BMW service.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Kan hålla med om att Förenadebil skadeservice är usla har haft bekanta som lämnat in bilen där för reperation och fått ut bilen med diverse fel !!! så jag avstår från att lämna in bilen där, finns gott om andra verkstäder som kan utföra reperationer.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Visste inte ens att BMW utför rostskyddsbehandling. Vad får man ge för det? Har de nån slags standard/metod? Med vilka produkter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.