AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.324

Blir galen vad händer med tempmätaren?

Hej alla bmw fantaster hoppas på lite hjälp. Verkar som min mätare inne i bilen har flippat ut och visar lite vad den känner för. Fördetmessta visar den normal arbetstemp alltså mitten på mätaren men sen ibland går den upp sakta men säkert mot det röda och då hjälper det om man stänger av motorn i 2 sec sen startar och kör vidare då sjunker mätaren till normal direkt igen, vad kan det bero på verkar inte vara något mekaniskt fel eftersom den sjunker på direkten igen efter omstart elfel? givare? hoppas på svar Med vänlig hälsning Calle
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
En teori:
Kan inte vara så att termostaten hänger sig på stängt läge?? Du stänger av bilen och startar och då öppnar termostaten, nedkyllt kylarvatten flödar in i motorn och den sjunker...
Jo skulle kunna vara så bara att det händer väldigt sporadiskt ibland håller den sig på normal 2 dagar sen den tredje så håller den på så till och från men det är en god teori ska prova och byta den direkt :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Luft i systemet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ligger det luftficka i system så stiger tempen väldigt fort och går inte ner igen på det viset men ska prova och byta termostaten så luftar jag samtidigt så får vi se vad som händer
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är ju så att luften alltid för eller senare hamnar i termostathuset och då öppnar inte termostaten iom den måste ha kontakt med vatten. Men kan lika gärna var termostatfel.
Dock har du inte angett vilken bil det gäller. eller modell/ÅR

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Jag vill hålla med Hasso här.
Det är luft eller kärvande termostat.
Men det kan vara värre än så.
Du kan ha en dålig topppakning så att avgaser läcker in i kylsystemet.
Då blir det så högt tryck att det kan pressa på termostaten så den inte öppnar tillräckligt.
När du stänger av motorn faller trycket direkt. Då går tempen ner när du startar igen. Efter en stund så är det tryck igen. Men ibland så hände inget.
Detta fenomen inträffade för mig på en Audi A4 för ett årsedan.

Det ät lätt att kolla detta genom att lossa locket till expansionskärlet o se om det bubblar när motorn är igång.

/F1
tack så mycket för all hjälp har bytt termostat nu och luftat hela systemet verkar som det blev toppen bra. Ska köra till karlskrona nu på semester så får hoppas det var detta :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.