AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.853

Hållbarhet M3 E9x

Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
I instruktionsboken stod det att M3an inte är konstruerad för tävlingsbruk och garantin inte gäller för sådant slitage på komponenter osv.

Det får mig att undra hur tålig en M3 E9x är egentligen?
Pratar man om de "vanliga" slitage som t.ex bromsar, bussningar, etc. Eller??
Vilka komponenter pratar BMW om?

Motorn är ju en högvarvig V8 som har varvstopp vid 8300 v/min och effekten toppar vid just där. Det låter som att BMWs ingenjörer konstruerat en motor med syfte att man ska varva ur den för att hitta effekten. Dvs den måste ju vara tålig med andra ord. Eller hur?

Nu har vi haft V8an ute i 6 år. Finns det några statistisk på hur ofta/sällan motorn gått sönder ?

Finns det några direkta svagpunkter på M3 E9x ?

Tacksam för svar

Det är nog bättre om du söker på Google på dessa ord

Engine Noise m3 e92
Engine Failure
Common faults m3 e92

Osv där finner du en del att läsa om.

De verkar hålla men finns ju lite att tänka på.

Verkar vanligt med missljud som ska ''låta'' redan från fabrik. Tex på manuella lådor vid nedtryckt koppling även Smgn.

Dåliga tomgångsmotorer på tidiga 07-08.

Riktigt känsliga för dålig soppa (vanligt fel i England tydligen)

Men rätt bra överlag tror jag. Sitter själv och funderar om man ska köpa sig en sådan eller en c63 amg.

C63 amg måste vara minst en 11 för att man ska gå säker. Finns barnsjukomar mm.

Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Ok,

Jag märkte endast att tomgången gick lite oroligt när motorn är kall. Dock försvinner det på en minut eller så. Inga missljud i min.

Angående vxl-lådan, man kan känna en "klonk" när man sätter i ettan och ibland tvåan. Helt normalt enligt en BMW mekaniker. Manuella lådan är riktig hållbar, lite bättre än DKG fick man höra från samma mekanikern.

M3an är en underbar bil, och inte så törstig i mitt tycke. Pendlar mellan 1,1-1,4 liter per mil med 98 oktan. Då har man även gasat rätt mycket. Om man kör riktigt lugnt (ca 100km/h på motorvägen) kan man komma strax under litern.

C63 AMG är ju en helt annorlunda bil. Den är lyxigare och snabbare rakt fram, men när det börjar svänga så får man se sig frånåkt från M3an (film finns). C63an understyr en del på banan enligt motortesterna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.