|
|
|
|---|---|
|
Ska få tillökning i familjen och funderar kring en ny bruksbil. Har en e46 316 sedan för tillfället. Vi ska se om 316 funkar med barnvagn. Har kört farsans 550i endel och uppskattar vridet mer än nåt annat. Men är inte beredd att pröjsa för massa dyr bensin. Då tänker jag mig att diesel kan vara nåt. Vilken modell av bmw:s dieslar har runt samma vrid som 550in? Har för mig 550in har 500nm. Och vilket är att föredra..Manuell/Automat? Tacksam för tips vad som kan uppfylla mina krav. /Fredrik | |
| Kolla på 335d och jämför. Har inte koll på specarna själv men det lär vara den värsta dieseln du kan hitta i 3-serien. Själv har jag automat och kommer aldrig att gå tillbaka till manuell. | |
|
330 D från -06 med 231 hk har 500 nm i vrid. Mycket trevlig att köra. Manuell eller aut. är ju en smaksak. Min manuella drar 0,7 L i snitt. 335 D finns bara med aut. 285 hk och ca. 600 nm. Grym bil. |
|
|
335 är ju värstingen. Vet inte om jag verkligen behöver de 306hk.Läst lite och fått fram att 330d har 500nm. Och angående växellåds valet är jag lite nervös för automaten. Håller lådan för en tex kcr box? Och av vem ska man köpa en trimbox? Vilka är erkänt bra och kunniga på bmw trimning? |
|
|
Hm... Vet inte om jag behöver (värstingen )säger du ,för att sedan undra om att chippa en 330 Var ligger logiken ??? |
|
|
Om du dessutom ska köpa en KCR Box så behöver du ingen som är "kunnig på BMW trimning" för det är två kontakter som ska anslutas och man behöver inte ha någon som helst kunskap om ngt slags trim överhuvudtaget. Sen håller jag med Björne ovan, ska du ändå köpa en KCR Box som i mitt tycke är långt ifrån det optimala sättet att öka effekten så köp hellre en 335 och låt bli att trimma. |
|
|
Oavsett motor så är inte e91 någon stor bil om du ska ha in barnvagn. De flesta vagnar går in utan problem men räkna inte med att du får med dig just nånting mer. Hade själv en e91 när vi fick barn och nog va det bra att sambon hade en Saab 9-5 när storpackningen skulle med. Nu har jag en e46T och den upplevs som större i bagaget när barnvagnen är på plats, trots att den är mindre på pappret. Det jag vill ha sagt är att det kan va värt att kolla på 5-serien istället då den finns med samma motorer |
|
|
Angående kcr så menade jag endast en trimbox. Var endast kcr som slank ur mig :) Hade tänkt mig en 330d touring men utbudet är mycket snålt. Sportstolar i svart skin är ett måste enligt min mening. Och inga trä lister utan typ silver. Navi ja typ fullsketen. Men frågan är vad automatlådan tycker om en trimbox? Känns som det blir billigare med 330d och box än 335d. /Fredrik |
|
|
Bmw Björne Logik och logik... Inbillar mig att allt blir dyrare på en 335. Skatt, försäkring reservdelar mm mm. Så istället för 335 så får man ju samma prestanda i en 330 utan större problem. Är du med? :) |
|
|
Mugellorot skre "Logik och logik... Inbillar mig att allt blir dyrare på en 335. Skatt, försäkring reservdelar mm mm. Så istället för 335 så får man ju samma prestanda i en 330 utan större problem. Är du med? :) " Så kan vara, bortsett från att din du inte får ut något på din försäkring, då försäkringsbolagen sätter ner ersättningen med 100%, om bilen är trimmad. |
|
| De bilar jag kollar efter har ingen maskinskade försäkring kvar :) | |
|
Manuella lådan är starkare än automaten angående trim. På den manuella lådan är nog kopplingen den svaga länken. Dagens seriösa trimfirmor anpassar effekten efter automatlådan så jag tror inte det ska vara något stort problem. Största problemet är nog i de flesta fall föraren. Använd sunt förnuft så håller grejorna. |
|
| Mugellorot: Det gäller all form utav ersättning. De har rätt att neka dig ersättning oavsett vilken typ av skada det är. Det låter helt otroligt, men så är det. Det står i det finstilta. | |
|
Weelie: "Dagens seriösa trimfirmor anpassar effekten efter automatlådan så jag tror inte det ska vara något problem." Intressant kommentar med tanke på att BMW, som nyss släppte trimkit till t.ex. 320d, byter komponenter i automatlådan för en så pass blygsam effekthöjning som runt 20hk. Jag väljer att tro att BMW och deras ingenjörer har betydligt bättre koll på vad motorns komponenter är dimensionerade mot än vad diverse trimnissar gissar sig till. Skulle kunna lägga ut texten mer om statisk resp. utmattningsdimensionering av komponenter men jag nöjer mig med att konstatera att jag aldrig skulle köpa en trimmad bil om det inte (möjligtvis) är BMWs orginialtrim. |
|
|
Chris87 Kan du länka där de står i det finstilta? |
|
|
Jag kör en 330D 2009 automat. innan hade jag en 325D 2009 automat. Är helnöjd med min 330D. självklart blir man van med vrid/effekt efter ett tag. men tycker den räcker till fullt tillräckligt. Dessutom låter det som en helt del personer har problem med sin wastegate på 335or och säkerligen aningen dyrare på allt vilket inte är konstigt. men visst, smaksak och pengar :) Mvh Johan |
|
| Jag älskar min 335d, kan inte annat än att rekommendera den motorn. Men som redan nämnts i tråden så är dom inte speciellt stora om barnvagnen ska med. Skulle absolut överväga en E61 om jag var du, då en 535d såklart ;) | |
Verdi |
Mugellorot, Jag ska sälja min 330d -08 touring. Förutom utrustning från fabrik har den elektrisk motor och kupévärmare, 18" M-sportfälgar och blackline baklyktor. Type Value VIN WBAVT91020KX28694 Type code VT91 Type 330XD OL (EUR) E series E91 () Series 3 Type TOUR Steering LL Doors 5 Engine M57/T2 Displacement 3.00 Power 170 Drive ALLR Transmission AUT Colour SPARKLING GRAPHITE METALLIC (A22) Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW) Prod.date 2007-11-27 Code Description (interface) Description (EPC) S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selection of COP relevant vehicles S1CBA CO2 UMFANG CO2 package S1CDA BRAKE ENERGY REGENERATION Brake Energy Regeneration S203A ALLRADSYSTEM 4-wheel drive S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatic transmission S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel S255A SPORT-LEDERLENKRAD Sports leather steering wheel S319A INTEGRIERTE UNIVERSAL-FERNBEDIENUNG Integrated universal remote control S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering S322A KOMFORTZUGANG Comfort access S358A KLIMAKOMFORT-FRONTSCHEIBE Climate comfort windscreen S386A DACHRELING Roof railing S402A PANORAMA GLASDACH Electric panoramic roof S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours Code Description (interface) Description (EPC) S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Interior/outside mirror with auto dip S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Seat adjuster, electric, with memory S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat S488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER Lumbar support, driver and passenger S493A ABLAGENPAKET Storage compartment package S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S4AEA ARMAUFLAGE VORNE VERSCHIEBBAR Armrest front, retractable S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S521A REGENSENSOR Rain sensor S522A XENON-LICHT Xenon Light S524A ADAPTIVES KURVENLICHT Adaptive Headlights S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning Code Description (interface) Description (EPC) S544A GESCHWINDIGKEITSREGEL. MIT BREMSF. Cruise control with brake function S563A LICHTPAKET Light package S5ACA FERNLICHTASSISTENT High-beam assistant S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional S612A BMW ASSIST BMW Assist S616A BMW ONLINE BMW Online S620A SPRACHEINGABESYSTEM Voice control S633A HANDY VORB. BUSINESS/BLUETOOTH-SCH. Preparation, mobile phone, Business S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices S6ABA STEUERUNG TELESERVICES Control for Teleservices P7R7A INNOVATIONSPAKET Innovation package P7RSA COMFORT PAKET Package Comfort S7SPA NAVI PROFESSINAL M.HANDYVORB.BLUETOOTH Nav Professional/cellph. prep. Bluetooth L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION GERMANY S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe Code Description (interface) Description (EPC) S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature German S8SCA LAENDERSPEZ. TELESERVICEFREISCH. Telematics access request,country-spec. S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP S2CYA LM RAEDER STERNSPEICHE 158 BMW light alloy wheel, spider spoke 158 S321A EXTERIEURUMFAENGE IN WAGENFARBE Exterior parts in vehicle color S4AGA INTERIEURLEISTEN TITAN MATT Interior trim finishers Titanium matt S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German |
Verdi |
ps. Skicka powerpost om du är intresserad! :) |
|
En sak kan vara värt att tänka på och det är att (speciellt om du har automat) och jämför vridmomentet mellan bensin och diesel så bör du dividera dieslarnas vridmoment med 1,5. Detta pga att bensinarna varvar mer än dieslarna, och det är ju vridmomentet på hjulen och inte ut från motorn som räknas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.