|
|
|
|---|---|
|
Tjennare, det är så att jag måste köpa ett kyl till den nya växellådan jag har köpt, men jag är osäker på vad för anslutning man ska använda. Jag vet ju inte hur mycket tryck det är. Så jag undrar vad rekomenderar ni för anslutning, går det använda en hane med slangklämmor? Kan jag tex använda denna? Länk Tackar! :) | |
| Det sitter ju redan oljekylare på dessa lådor, om jag inte minns helt fel sitter de direkt på lådan utan rör. | |
|
Det sitter på de älder lådorna, jag fick tag på en låda från 97 utan barn problemet, men kylet på den lådan ska sitta framför motorn. Lådan är från en 740iA E38! |
|
|
På min 525iA är oljekylaren till automatlådan ihopbyggd med vanliga kylaren. Men den verkar finnas som lös kylare också: Länk Sitter mellan kondensor och vanliga kylaren. |
|
|
Med reservation för att jag är ute och seglar, men jag bytte nyss kylare till lådan på min 540 E39 -98, och det verkar som du då har fått tag på en likadan låda som min? Dom heter väl 5HP9, eller nåt sånt? Kylaren sitter som tidigare talare sagt ihop med vattenkylen, inmonterad i en liten ram eller vad man ska säga. Slå fram en 540 E39 på RealOEM så tror jag du ser vad jag menar. Någon har sagt att det ska vara samma kyl på alla E39 med automat men jag vill minnas det inte stämde sen när jag kollade utan det vart olika artikelnummer. Dock kanske det inte alls är förenligt att bulta en original E39-kyl på E34 så du ändå får bygga något eget. Jag hade nog inte litat på slangklämmor iaf utan åkt till någon slangmakare typ Hydroscand eller Dunlop Hiflex som pressat riktiga grejer som håller, surt om nåt ger sig 100 mil hemifrån. |
|
|
Splitx det funkar utmärkt med den kylare du länkat till om det inte finns kvar någon kylare i bilen. Den är gjord för att monteras med slang till växellådan och fästa slangarna på kylaren med slangklammer. Den enda nackdel som jag kan tänka mig, är att denna typ av eftermarknadskylare saknar en termostat för växellådsoljan. Detta kan innebära långsammare uppvärmning av växellådan, framför allt på vintern, samt låg driftstemperatur i lådan vintertid. BMW med separat luft-oljekylare till växellådsoljan (vissa modeller och tillverkningsår) har har en inbyggd termostat med by-pass rör i kylaren. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.