AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.472

Hjälper kollega att välja bil för 30-50k, har du några tips?

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tjej med ett barn, ska ha bilen för att åka och handla lite och ha möjlighet att sticka från stan någon helg. Ingen långkörare alltså. Budget 30-50k. Hon har själv föreslagit Ford Focus, Volvo S40 samt S60. Jag drämmer till med en lågmilad cab, en Peugeot :) Vad tror ni, är jag ute och cyklar helt? Kanske inte just denna, men "rätt" cab, tänket är att man lämnar mainstreamspåret lite, en bil som håller värdet mer hyggligt och som alla dagar i veckan är roligare än en Focus. Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Focus är roligare köra än alla bilar du nämner...
Den har ett alldeles strålande chassi.
Dock kan jag tycka att det är lite kul med en billig cab, det ger mer till bilupplevelsen. Men det ska inte med några barnvagnar eller liknande? För 206CC har ett helt minimalt bagage.

-------
//Lövet
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Varför inte en fräsch E39:a ?

Mvh Janne.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Inga barnvagnar ska med, bara shoppingrulla och en och annan tur ut på landet. E39, tror den är nog större än vad hon tänkt sig, i kriterierna ingår "inte så stor bil".
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, tja finns en hel del fina E46:or som bör passa isåfall..

Eller varför inte en BMW 325Ti compact, kul liten bil.

Mvh Janne.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Golf -07, Länk

Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

E46, hade inte ens tänkt på den. Golf, håller den så bra kvalitet som jag inbillar mig? Polo?

Någon som vet något om Peugeot, har egentligen inga höga tankar om franska bilar, men det kanske beror på fördomar?
Jag föreslår en Porsche 928. FInns massor av bilar på Blocket såg jag.

Kul bil, passar perfekt för 2 personer. Föreslå en sån. Bara den inte går sönder så håller de värdet bra (är redan så lågt).

Vad sägs? Jag tycker det är klockrent.
Franska bilar är just franska. Titta på E46 eller varför inte en C-klass?
Visa användare
80
Emil D
BMW M5 Limo -95
BMW 330Xi -06
Mercedes E500T 4matic -04
Porsche 944 är ett tips (typ denna: Länk ifall din kollega är intresserad av bilkörning.

Har själv haft en som jag använde året runt och de kostar inte så mycket att underhålla heller

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tror att Porsche kan bli svårt att sälja in, ska helst inte vara för gammalt eller gått för långt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
"Tjej med ett barn, ska ha bilen för att åka och handla lite"
Porsche 928, 944. E39, C-klass?? :)
Vad är hon ute efter? Att ragga upp autopower-medlemmar? Körglädje? Att njuta bakom ratten? Att slippa ha astråkiga dussinbilar? Ja ok.

Men om det är ett transportmedel hon är ute efter, till rimliga pengar i inköp, drift, service och reparation (på verkstad) är det väl läge att snegla åt en Toyota Corolla, Avensis eller liknande. Astråkig bil jag aldrig skulle ha nån glädje av, men de fungerar ju... Toyota har bra verkstadsrykte också, vilket inte kan sägas om VW alltid.

Ensamstående tjej i en E39a, 944 etc. Hm, inte så dumt. :O)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tror hon i första hand är ute efter att lösa ett transportproblem med så lite strul som möjligt. Bilen ska nog vara lite "cultural fit" med tanke på vad hon själv föreslog. Så där lite lagom svennig och pragmatiskt :) Semestertider, så jag har inte tagit henne riktigt på pulsen, fick bara frågan utslängd.
Tyckte det är mycket roligare tänka på det galnare spåret:

En Maserati? Den här är ju lite över budget, men såklart påssar den utmärkt för en tjej på shoppingtur.

Till er som förespråkar mer smarta alternativ; ber om ursäkt för övertrampet. :)

Länk

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag hade samma budget och valde en c180 kompressor -04. Gav 50' för den. Hitta en rostfri.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.