|
|
|
|---|---|
|
Hej, sitter efter vägkanten med punktering... Har sätt på det smala reservdäcket som ligger i bagaget... Men blev osäker på om det är skadligt för fyrhjulsdriften att åka med däck som har olika dimensioner? Reservdäcket är 17" och resterande 18".. Reservdäcket sitter på framaxeln om det har någon betydelse? Det står ingenting i instruktionsboken om bogsering med 4wd.... Bara att man ska hålla sig under 80km/h... Någon som vet om det går att köra så hem utan att man skadar bilen? (3mil) | |
|
Så länge rotationsomkretsen är densamma spelar det knappast någon roll. På mitt reservdäck stod det max 50 km/tim. Så håller du dig till det så tar du dig till däckverkstad/hem. |
|
|
Nip, det stod med all sannolikhet 50miles-80km/h Kom också ihåg att era nödreservhjul ska ha högt tryck, brukar vara 4,2 BlitzZ, du är nog hemma nu, men frågan är ändå har du ett riktigt hjul eller nödreserv? Nödisarna har ofta hög profil och smala däck så rullomkretesen stämme röverrens mot originaldimensionen, har man då bytt hjul och hållit sig mot korrekt rullomkr så är det inga probs of bör ett nödhjul ändå funk ahem, givetvis beroende på, du ska knappast köra Kiruna -Malmö på det.. Glöm inte att riktiga gummiverkstäder har jour |
|
|
Japp, är hemma nu :D Jag har ett sånt där smalt "nödreserv" däck, det var nog aldrig använt (eller kontrollerat vid service) för det var bara 1.2kg kvar i däcket så jag fick stanna och låna en kompressor efter vägen... Rullomkretsen stämde faktiskt väldigt bra eftersom profilen på reservhjulet var väldigt hög :) (Tänkte inte så långt när jag stod där efter vägkanten igår :D ) Anledningen till punktering var att fick en buckla på fälgen... Länk Körde på en VÄLDIGT HÖG asfaltskant vid ett "vägbygge", kanten mellan gruset och asfalten var 8cm hög!!! Bromsade in så att jag låg i ca 50-60km/h när jag körde över "guppet"... Har kört över samma gupp flera gånger i sommar och då har gruset legat i nivå med asfalten... Nu hade det dock kommit en regnskur och sköljt bort det mesta av gruset, vattnet hade runnit och skapat ett "dike" intill asfaltskanten :( Lämnade in fälgen idag och verkstan trodde iaf att dom kunde knacka ut den igen... Skickade också in en anmälan till trafikverket idag angående vägskadan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.