AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.838

320D eller 325i?

Hej.
Nybliven medlem här men har så klart följt forumet från avstånd en längre period. Är en ung kille med massa intresse för bilar och har lite frågor ang BMW då jag endast har ägt AUDI tidigare. Planerar att köpa min första BMW om ett tag och det blir naturligtvist en 3 serie då. Har kikat genom massor av trådar ang LCI 320D 09- och 325i 09- och förstått det att manuella 320D verkar inte vara något. 325i med nya 3.0l motorn verkar fungera utmärkt och väldigt låg skatt i båda fallen.

Ser att det är ungefär samma pris för 320d aut och 325i man och undrar vad proffsen hade valt ifall man kör runt 1500mil per år med blandad körning. Har aldrig ägt en diesel och undrar om inte 325i 09- vore bättre, speciellt varje sommar genom europa :)
Sportstolar,xenon osv osv är så klart högst på listan.

Är det stora prisskillnader med att äga bilarna? Smartare att vänta till mars-14 och slå till eller kommer priserna hålla i sig?

Tack på förhand // Roba

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du inte behöver en sedan eller touring hade jag rekommenderat en 325i coupe.

Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Välj 325! Betydligt trevligare med en bensinsexa än en dieselfyra! (Från en som haft en 320d)
Inga större priskillnader med 1500 mil per år, största skillnaden borde vara försäkringen som för mig är ca 2000kr dyrare per år för en 325i. Sen drar såklart 320d lite mindre, med automat gissar jag på ca 2dL per mil mindre ön manuell 325.

Tycker du bör provköra båda modellerna för att bilda dig en egen uppfattning. Själv var jag helt såld på 325 initialt men efter att kört ett antal 320d blev det diesel.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag hade valt en 325i utan att tveka, på 1500mil är ekonomin ingen faktor och då ser jag ingen anledning att välja 320d då BMW´s sexa är en så mycket trevligare motor. Inget ont om 20d för det är en utmärkt bruksmotor, men du får nästan ingen BMW-känsla med den medan du får massor av den varan ur en treliters bensinsexa.

//Bjersér
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Låt mig säga så här; du är långt ifrån ensam om att ha funderat på 325i eller 320d. Trots att det är två helt olika karaktärer ställs dom ofta mot varandra. Den ena bjuder på skön motorsång och är mer "BMW" enligt den konservativa falangen medan den andra bjuder på grymt bottendrag och låg miljöbelastning.

Om jag börjar med din kommentar om att 320d manuell inte är något vidare misstänker jag att du har läst om clutch jidder som drabbar just den modellen. Hur vanligt problemet dock är kan diskuteras, känner åtskilliga ägare av 320d med manuell låda som inte drabbats. Kör också själv en manuellt växlad 320d men skulle faktiskt överväga en automat nästa gång; inte pga clutch jidder för det problemet har jag inte, men för att automaten passar så förbannat bra ihop med den bottenstarka turboladdade dieseln.

Nu var dock huvudfrågan 320d eller 325i och där får du nog känna efter själv vad som betyder mest. Är det låga koldioxidutsläpp (EDE = miljöbil), monumentalt bottenvrid, fin bränsleekonomi och billigare försäkringspremie på bekostnad av att du får skämmas lite lätt varje gång du trycker på start knappen och hör dieseln knattra igång - eller är det vacker sång från en varvvillig och stark sexa? Det vet du nog bäst själv.

En snabb sökning på Blocket lär dock ge dig att utbudet av just 320d är stort jämfört med 325i. Det är en populär modell och det gör att du kan vara lite mer petig med vad du vill ha för utrustning. Vad du än väljer är jag övertygad att du kommer att bli nöjd med ditt BMW ägande!
Tackar för alla snabba svar. Då jag planerar att ha bilen i ett par år framöver vill jag verkligen ha en toppenbil som jag njuter av varje gång jag startar den. Kommer ha den avbetald så då spelar försäkringen eller bränsleförbrukning mindre känner jag nu.
Ska provköra lite olika modeller och chassin för att bilda mig en mer rättvis bild.

Kommer nog avvakta och inte stressa med ett köp. Kanske så dyker även en 325D upp snart. Nu känns det som 70-30 till fördel för 325i.

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
320d alla dagar
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
@ROBA: Ser att du även nämner 325d och det var den jag föll för. Tycker den är betydligt trevligare i karaktären än 320d. Dessutom är den ju betydligt piggare och matchar i stort sett en 325i som jag också funderade på. Har precis kommit hem efter en roadtrip i Norge och den har bara slickat i sig 0.55-0.6 milen. Dessutom är det en automat så jag kan inte annat än rekommendera den.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
325i över 320D alla dagar såvida du inte letar efter en bränsleekonomisk bil. Personligen rekommenderar jag dock hellre en dieselsexa :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
x20d köper man ju just av den anledningen att den är billig i drift. Fungerar utmärkt som en bruksbil.
Håller med om att dieselsexorna är riktigt trevliga maskiner på samma gång som ljudet ifrån en bensinsexa på varv är svårslaget.

Tycker du ska provköra olika modeller så får du se vad du fastnar för.
Jag gillar diesel om man bortser ifrån ljudet då dom har skön karaktär. Urstarka ifrån botten.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
ROBA: Hur har det gått med dina funderingar? Får jag fresta med ett förslag? Jag ska inom kort annonsera ut min 325i Touring -09. Du kan se hur den ser ut här: Länk

Den har gått 4800 mil. Är det intressant får du gärna höra av dig.

Naturligtvis tycker jag att du ska köpa en 325i :) Tyvärr ska jag själv byta åt andra hållet. Den motorn finns ju inte längre och skillnaden mellan en 328i och en 320d tycker jag är betydligt mindre. Därför blir det en diesel för mig.

"BMW six appeal"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.