AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.050

lambdasonder trasiga

Hej har en 328 bmw som lambdasonderna är kassa på ,går det att köpa 4st universial från biltema att montera?
det finns ju främre o bakre sonder, skillnad?
eller ska man köpa från skroten
Med vänlig hälsning Per

Jag har själv kört med Biltemas och de fungerar bra (måste skarvas också så du vet). Fick byta nu igen efter 2000 mil för de 2 främre var kass. Köpte på pick and pay skrot nu för 100 lapp styck istället, men de 2 bakre som är biltemas fungerar fortfarande klockrent.

Hur många är sönder på din? Tänkt byta alla 4:a?
Är priset som är jäkla skillnad, men antagligen livslängden också.
Kanske bara hade oflyt med de två främre som fick bytas nu igen efter 2000 mil.

Bmw 8000:- för alla 4:a.
Biltema 2000:- för alla 4:a.
Skroten 400:- för alla 4:a.

Fördel Bmw eller skroten är du slipper skarva.
Väljer du Biltemas, så köp även krympslang och sätt över, så du slipper fukta problem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Biltemas sonder och andra "no-name" kinatillverkade sonder brukar tyvärr inte hålla några längre tider.

Köp OEM-kvalitet (Bosch, NTK, Delphi etc.), allt annat är ett lotteri med många nitlotter i.

Originalsondernas sensordels utseende skiljer sig beroende om det är före eller efter katalysatorn, så det finns säkerligen någon tanke bakom det - själva sensorfunktionen är nog dock densamma. Sedan skiljer givetvis kablage/kontakt dem åt.

Om du köper universalsonder, tänk på att du INTE får löda sladdarna/skarvarna, då sonderna tar referens-syre från en av kablarnas luftspalt mellan ledarna. Löder du den kabeln får sensorn helt fel mätvärden!

Jag tror jag har en oanvänd Bosch-sond (de som sitter efter katalysatorn) liggandes, om den kan vara av intresse.
Skicka ett PM i såfall!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej tack för svaren jag har 4st sonder hittade Boch på mister auto .se
tänkte prova dom 752kr styck
bildelsbasen var ganska dyra ca 400 kr st
var köper ni era sonder ?
Per

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla på Mister-auto vad sonder med färdiga kablage kostar, de brukar inte vara dyrare än universalsonder...

Tänk som sagt på att det är två av varje sort, så du inte köper fyra av samma sort.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vad är det som indikerar på att alla 4 är dåliga?
sonderna som sitter nedåtvända efter katterna är helt mosade kontakter sladdarna delvis av,har tagit loss systemet skall såga av rören före o efter katten
o vrida så sonderna kommer i mera skyddad position,detta är inte orginalsystem
det sitter extraktorrör på (ormbo) .

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.