AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.528

Provkörde F3x idag, baksäte = spånplatta?

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Bilen känns väldigt bra överlag men så öppnar man bakdörren..
Tur att man sitter mest fram, baksätet är ju som att sitta på en spånplatta :)
Nä, man satt inge bra där bak. Det är nog det sämsta BMW baksäte jag suttit i.. obekvämt tycker jag.
E9x som jag har nu känns bättre, 2 pers sitter ju helt ok där. Benutrymmet i F3x är väl bättre? Men komforten i själva sätet...
Vad tycker ni som har haft bilen ett tag?

/Johan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Åkte 60 mil i baksätet förra veckan och tyckte det var helt ok. Hård sits är det, men det har jag inga direkta problem med. Bra utrymme för huvudet och bra benutrymme, så även en 188 cm lång person kan sitta drägligt. Kan inte tänka mig att baksätet i någon äldre trea skulle vara bättre.

Senast jag satt bak i en F10 (med komfortstolar) blev jag dock besviken på det trånga benutrymmet och föredrar faktiskt treans baksäte framför femman.

Beror väl på hur lång föraren/passageraren är...

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Klart det gör, men det är ju samma sak i trean.

tjoa
320d Touring -14
Man tycker bara det att dom kunde lagt lite ner möda på komforten i baksätet då bilen ändå kostar en del.
Man sitter ungefär lika "bra" som i vår andra bil en Peugeot 107. Det funkar men inte mer. Stenhårt och spikrakt..
Det kommer ju säkert att beställas en F31 iallafall. Vart bara lite besviken på baksätet. Men som sagt jag kommer sitta där fram för det mesta :)

/Johan
Tänkte byta min e91 mot en f31 men får hålla med tjoa. Baksätet är ju väldigt obekvämt, alldeles för dålig lutning.
Hade ställt in mig på en f31 men den går bort nu. Får se vad det blir istället?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kör du från baksätet eller? Jag tycker F30 är ett lyft på alla fronter gentemot E90 och då tyckte jag E90 var väldigt bra för sin tid.
Förarsätet är perfekt, men jag har två tonåringar som sågade baksätet.
Verdi
Skit i vad ungarna säger. ;-)

Från AMS-testet Länk
"BMW briljerar i förarkomfort.
Bak sitter
man också riktigt bra.
Fjädringen är stram
men ändå följsam"
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Lite kul att man måste tycka att F3x måste va bättre bara för att den är nyare;)

Har just nu både en F31 328i M-Sport samt en E91 3 M-Sport till mitt förfogande att jämföra med, och måste säga att känslan in dörrar , velourmattorna , solskydd , knappar , ratten känns mkt mer solida i E9x mot F3x där det känns som billig plast. De har spart in på mkt Bmw. Det går mer åt den japanska känslan som tex Tyota Avensis.

Sedan är F3x mer komfortinriktad i chassit trots M-Paket som svassar den och duktigt med bakpartiet i lite högre fart i en kurva och har mkt mjukare sättning än E9x som inte är heller den direkt hård, men bättre.

Och E46 där är allt ännu tyngre o mer solit än E9x, men E9x känns så mkt mer modern än E46, så det går ut för btr kvalité men tekniken seglar vidare.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Beolab. Man måste inte tycka den är bättre för att den är nyare. Jag tycker den är bättre för att jag upplever den bättre.

Sen fokuserar inte jag på känslan i solskyddet när jag pratar bilar, så om det kan jag inte uttala mig.
Verdi
Beolab,
Det där är ju väldigt subjektivt. Kommer ihåg när jag satte mig i en E90 första gången. Upplevde den som extremt plastig och tråkig jämfört med min Audi A4 -04. Fast sen fick jag tag i en E91 med panoramatak, skinnklädsel, alulister och navi pro. Då kändes den helt ok.

Jag bytte från en E91 330d xDrive till en F31 330d xDrive så jag jämför på hyfsat lika villkor.

F31 är tystare, rymligare, snålare, snabbare, bekvämare, lättare, mer vridstyv, mer körglad, oändligt mycket bättre automatlåda osv osv. Finns nästan ingenting jag saknar med min gamla E91. Ska vara att jag tyckte den gamla M-ratten var skönare än den nya.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Grelle: om du inte förstod, så kan jag ge dig en klarare förklaring:

Jag räknade endast upp några random exempel på saker i coupen som känns plastiga och billiga där tex att solskydden inte längre är inklädda utan av ren plast.

Då kan tilläggas att 328i -2013 har M-Paket med full nappaläder pkt, men behövde väl kryssa i utökat läder för att slippa plastskydden antagligen;)

Sedan bara en sån sak när du stänger den lätta dörren låter den som en Toyota med avsaknad av premiumkänsla.

Det är lite av Bmw's signum kvalitét och känsla om jag inte missminner mig.
Verdi
Finns väl inget nappaläder eller utökat läder till F30?

Annars får alla tycka vad de vill.

(Även om jag generellt svårt för alla "det var bättre förr"-profeter.)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länk

BMW får bäst betyg i testet för baksätet, 4,5/5, med kommentaren: "Bak sitter man också riktigt bra". Slår A4, C-klass samt V60.

Jag håller personligen med om att sitsen är hård, men det är inte alltid negativt, som med sängar kan det vara bra att inte ha för mjukt i längden.

Har också läst det testet, men när jag provar själv tycker jag c-klass och V60 har skönast baksäte, dock inte bäst benutrymmen. Såg också någonstans, minns inte var, att BMW har sämre lutning på ryggstödet i F31 än F30. Antagligen för att vinna några liter i bagageutrymmet.

Får jag välja själv blir det helt klart en F31, gillar den bäst.
Kanske ska strunta i vad ungarna tycker, dom får väl egna körkort vad det lider.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har åkt på Europasemester med min F30, med två tonåringar i baksätet. Ingen av dem klagade under de 500 mil vi avverkade.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Även jag är nöjd med baksäteskomforten i min kärra. Varken jag eller barnen störs av ryggstödets lutning eller sätets hårdhet utan upplever den som bra. Men jag kanske inte är representativ för att bedöma baksätet då jag starkt prioriterar körupplevelsen och design.
Håller med beolab, har haft en f31 m-sport automat årsmöte-13,köpt en gammal e91 m-sport upplever den kvalitetsmässigt högre än f31 an och att den är snyggare med den inbyggda skärmen. Den känns mer ombonad vid förarplatsen,baksätet i f31 är delat på annorlunda sätt (där man sitter) än på e91. Ska säga att båda bilarna är det skinn i.
Transocean
Beolab skrev: "Grelle: om du inte förstod, så kan jag ge dig en klarare förklaring:

Jag räknade endast upp några random exempel på saker i coupen som känns plastiga och billiga där tex att solskydden inte längre är inklädda utan av ren plast.

Då kan tilläggas att 328i -2013 har M-Paket med full nappaläder pkt, men behövde väl kryssa i utökat läder för att slippa plastskydden antagligen;)

Sedan bara en sån sak när du stänger den lätta dörren låter den som en Toyota med avsaknad av premiumkänsla.

Det är lite av Bmw's signum kvalitét och känsla om jag inte missminner mig. "

Min F3x köp slutade precis som Beolab skriver på de tunna "Japan-dörrar". Var riktigt besviken på upplevda kvalitet på F3X och provsatte en bra utrustad E90, det går inte att jämföra....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.