|
|
|
|---|---|
| De schyssta sportstolarna med halvskinn har utgått på LCI:n och nu måste man välja helskinn (eller sportpaketet) för att få sportstolarna. Surt för oss långa (190+) som har basbeloppsgränser att hålla oss inom. Plötsligt kostar det nästan 30 000 att sitta bra. Finns det verkligen inget sätt att komma åt sportstolarna på enklare/billigare sätt? | |
| Stämmer det verkligen? Jag tror inte det... | |
| Motbevisa mig gärna! Det verkar inte klokt men tre olika BMW-säljare har bekräftat att det ser ut så från MY2014. Antingen har de missförstått sitt säljmaterial eller så har svenska BMW gjort en rejäl blunder i förhandlingarna med fabriken :( | |
|
Naab: Det går inte att välja sportstolar i annat än läder (eller till M-Sport) i Tyskland. Du får köpa i England då ingår läderklädsel även till enklaste 518d SE Touring i grundpriset på £32155, sportstolar kostar £475. Mvh Stephan |
|
| Mycket märklig prispolitik. På den manövern kommer de att förlora många tjänstebilskunder till bl.a. Audi. | |
| I PDF:en på bmw.se ser det väl ut som sportstolarna kostar 6300:- eller? | |
|
Sportstolarna kostar 6.300:-, men du måste också ha en klädsel till dem. Och som det mycket riktigt konstaterats så kan du inte få tyg med SA-kod "AW" eftersom den ej är kompatibel med 481 Sportstolar. Ej heler är M-sportklädseln tillgänglig utanför M-sportpaket-världen... och då återstår endast läder. Håller dock inte med Naab att detta skulle betyda att man tappar tjänstebilskunder till bl.a. Audi. ---- BMW CS #6212 |
|
| Det var då för väl att Tudoreländet försvunnit. Jag tror man förlorat mer kunder än man vunnit med det eländet. Skinn borde vara standard på en femserie, precis som i england. | |
| Jag viker mig för konfigurationsgudarna. :) | |
|
Skinn kanske hamnar i comfortpaket framöver precis som på E60/E61. Där har ju i princip varenda bil skinn på senare årsmodeller. ------- //Lövet |
|
|
De som har vill ha mer. Det vill säga Importörerna. BMW skall inte vara billigt. Eller prisvärt. |
|
| Nej, det är väl därför man är sugen ändå ... ;) | |
|
JHellström. Tacksam om du förklarar för mig vad det är för ett fel på Tudorklädseln i kombination med sportstol och varför det skulle vara påverka försäljningen av 5-serien som förmåns-/ tjänstebil !! |
|
|
@JHellström: Sportstol med Tudorklädsel är det inget fel på alls! Det är just det jag försöker säga :) Felet är istället att fr.o.m. MY2014 (dvs nu) så kan man inte beställa sportstolarna med någon annan klädsel än Dakota läder. Det gör att tillvalet Sportstol numera kostar 6.300 kr + 21.000 för det obligatoriska lädertillägget. 27.300 kr för att få de sköna sportstolarna är mycket pengar och spräcker mångas tjänstebilsbudget. Man kan förstås också välja sportpaketet som iofs är prisvärt, men dels kostar det 28.900 kr så budgeten spricker ändå, och dels så tvingas man då till 18-tumsfälgar som visserligen är snyggt men som driver upp CO2-utsläppet över 120g som fortfarande finns i många företags miljöbilspolicy. Flera bekanta till mig behöver sportstolarna för att sitta riktigt bra på långkörningar och har tvingats välja Audi istället. Det här är ingen jättegrej såklart men jag tycker att det är synd att man inte kan välja halvläder som förut. |
|
| Man borde kunna välja tyg till sportstolarna också, varför tvingas till helskinn eller halvskinn för den delen. Vet att vissa tycker skinn är plikt i BMW men vissa föredrar tyg framför skinn. Undrar om alla dessa har skinnsoffa hemma... ;-) | |
| Hamnade i samma problem, blev sportpaket zsp för min del | |
|
Jag håller med om att man borde få välja klädsel till sima stolar själv, föv kostade det inte enbart 6300 för sportstolarna tidigare då man måste välja till Tudor, men just Tudor är väldigt ful finish på. Förmodligen har det sålts väldigt få bilar med Tudor eftersom det utgått, ungefär som 530D med manuell låda, därför utgick den också. |
|
|
J.Hellstrom ! Motivet för din del mot Tudorklädseln är uppenbarligen enbart estetiskt och har intet göra med funktion eller kvalitet. Man kan spekulera i varför BMW valt att ta bort detta klädselalternativ. Främsta orsaken torde vara produktionsekonomiskt där det är mycket enklare att ha färre material att erbjuda om kostnaden för fler alternativ är högre än efterfrågan. För egen del uppskattar jag sportstolen med Tudorklädseln framför motsvarande med läder och tycker det är synd att detta alternativ försvunnit. Men som sagt det är högst personligt och utifrån egen erfarenhet från tidigare bilar med både läder, alcantara/läder och vanlig tygklädsel. Att göra gällande att en BMW måste ha läderklädsel är för mig nästan samma sak som att hävda att en BMW måste ha 6- eller 8-cylindrig motor. Jag förespråkar valfriheten där en hel del biltillverkare (främst Asiatiska) valt genom diverse paket begränsa kundens valfrihet. Huvuddelen av dessa bilar definieras kanske inte som premiumbilar, varför det är av mindre betydelse då man inte avser att konkurrera mot dessa och kan istället effektivisera och likrikta produktionen. Dock strävar även premiummärkena efter effektivare produktion med bättre marginaler per enhet, men måste i högre grad tillgodose kundens valfrihet, vilket man hanterar med att erbjuda mer "exklusiva val" som kund får betala för. En biltillverkare som lyckats mycket bra med detta är Porsche. I BMW:s fall med en betydligt större produktion måste man kompromissa mer där kundsegmentet är olikt, vilket troligen på sikt kommer leda till mer likriktade tillval och paketlösningar, vilket vi kan se med BMW:s olika "lines" alternativ som kommit på senaste åren. |
|
|
Skulle gissa att detta följer av att det är samma som gäller i tyskland. Ska man där ha sportstolen så får man punka ut med 2000+ Euro för läder också. Nu vet jag att det handlade om tjänstebilar så det är väl svårt. Men skulle jag köpa en ny 5-serie privat så skulle jag seriöst titta på att ta den från england (med ratten på rätt sida). 100' SEK att spara på samma bil är ju viss motivation. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.