AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.246

Lågt oljetryck e39 523i m52.

Sida 1 av 2
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Hej!

Bilen är en E39 523i m52 -97 .Bytte nyss olja (Helsyntet Castrol Magnatech 5w-40) och oljefilter. När motorn når normal driftstemperatur tänds röd oljelampa. Endast på tomgång och gasar jag lite lätt slocknar lampan.
Bilen har gått ca 25 tusen mil och jag har nyss köpt den så har inte koll på tidigare oljetyp.

Hur vanligt är det att oljetrycksgivaren vid filtret behöver bytas?

Några bra tips innan jag börjar felsöka?

Magnus

Tänds lampan när den blir varm klarar den ju inte att hålla trycket vid driftvarm olja. 5-40 ska inte vara några problem. Är milen dokumenterade?

Jag ser inget som tyder på defekt givare.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Castrols Magnatech är egentligen ingen äkta syntetolja gjord på syntetisk bas, men den har ganska nyligen blivit godkänd för LL-service av BMW. Det har troligen inget med ditt problem att göra. Ev. har föregående ägare slagit i 10w-60 eller likn. för att dölja ett problem, eller så har du problem med givaren, det händer faktiskt ibland. Det bästa är väl att köra bilen varm och sedan plugga in en oljetrycksmätare vid givaruttaget. Givaren indikerar väl vid 0,7 bar eller däromkring skulle jag tro.
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Motorn är en utbytes enligt säljare gått ca 25 tusen mil, tyvärr ej dokumenterat på papper. Det som förbryllar mig är att efter ca 13 min på tomgång tänds oljesymbol samt att jag hör lättare tick samtidigt, innan dess går motorn tyst och släckt oljesymbol.
Ger trasig givare felkod i carsoft 6.5?
Börjar med att felsöka givaren.

Magnus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Givaren ger ingen felkod. Den kan bara indikera vid fel trycknivå så att säga. Är det alltså röd oljekanna som tänds efter 13 min? Tycker fortfarande att det vore idé att hänga på en manometer för att se vad som händer. Kör inte motorn med oljetryckslampan (röd kanna) tänd bara.
Värt att kontrollera;
I filterhuset finns en ventil som skall öppna en passage till tråget när filterlocket skruvas bort (mindre oljeslabb vid filterbyte). Om den är trasig (eller t.o.m. saknas) blir det dåligt oljetryck plus att oljan rinner tillbaka efter varje avstängning.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bra idé AKN!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...dessutom skall det sitta två små o-ringar på spetsen av "spjutet" som sitter på insidan av det svarta oljefilterlocket och som går ner i filterbehållaren när man skruvar ner locket.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bra att du förtydligade Johan B. Med "ventilen" avsågs naturligtvis "spjutet" eller pinnen (en benämning jag brukar använda).

mvh/ Anders
AKN: Min M30 har separat ventil, bortsett från spjutet, men det kanske inte gäller senare motorer? Aldrig tittat.

De originaloljefilter (inte speciellt dyra) jag köpt så följer alltid med alla förekommande o-ringar (lock, spjut/pinne) och brickor till pluggar så man tycker ju att detta borde vara på plats. Trådskaparen skrev ju att det var bytt.
SpeeedLover,

På M30, förusatt jag minns rätt, öppnas passagen till vevhuset i och med att bulten till filterlocket skruvas bort. Samma funktion har pinnen (med o-ringar) på senare motorer.

Backventilen är separat och sitter integrerad i filterhuset på M5X.

mvh/ Anders
Korrigeringar:
M50 har filterhus med alumniumlock och bult. När kom den senare modellen med plastlock, m52?
M30 har väl haft olika typer av filter, alltså inte növändigtvis enl. mitt förra inlägg.

mvh/ Anders
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Anders 72: Ja tyvärr är det röd oljekanna symbol som tänds efter ganska exakt 13 min på tomgång. Ska självklart inte köra motorn med denna symbol tänd.

AKN: Jag köpte filter (Mahle) på mekonomen då jag handlade olja där. Fick bara med stora o-ringen till det svarta plastlocket.
Men när jag skruvade av plastlocket på motorn fanns där inget spjut/ventil. Tog det "gamla" plastlocket från den havererade motorn som jag lyft ur och där satt detta spjut/ventil. Monterade filtret och skulle skruva tillbaka locket. Dock gick det inte dra åt locket, då filtret verkar vara för "högt"!
Måste fått felaktigt filter, trots 36mm hylsa med 50cm hävarm gick det inte montera utan att deformera filterhus. Har alltså fått provstarta utan spjut/filter vilket nu i efterhand visat sig vara korkat.

Alltså:

1. Jag köper BMW original filter, nytt plastlock komplett med ventil och alla o-ringar.
2. Hjälper inte detta, lämnas bilen till verkstad för kontroll av oljetryck med manometer då jag inte kan eller har verktyg till detta.
3. Min snålhet samt korkade misstag har gjort att motorn uppstartats felaktigt.

Tack för all hjälp!

Magnus
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De små gröna o-ringarna till "spjutet" köper man separat, de brukar inte ingå i filtersatsen med stor o-ring till locket och kopparbricka till oljepluggen.

O-ringarna tätar som sagt ett hål som "öppnas" när oljefilterlocket med integrerade "spjutet" skruvas ur, därmed dräneras oljan som står i filterhuset ner i oljetråget på motorn.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Bra info, då får jag köpa till dessa o-ringar. Då förstår jag att oljetrycksgivaren mäter ett för lågt värde.
När allt är monterat korrekt, leds oljan som just passerat filtret upp mot cylinderhuvudena?

Mvh

Magnus
Galaxy,
Kontrollera så inte är kvar någon avbryten del av gamla pinnen. Jag tänker närmast på hålet där pinnen går ner och tätar.

mvh/ Anders
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Ja, det ska jag kontrollera.

Mvh

Magnus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tacka vet jag MB:s filterhållare på W123. Kraftig sak i aluminium, med stålrör i centrum. Två M8 pinnbultar i 12.9 kvalité och feta flänsmuttrar. Ca 5 mm tjock o-ring i locket. Ibland blir man lite less på BMW:s all "motorplast" men det är väl tidens gång. Som sagt leta efter rester nere i hålet, särskilt som locket inte gick helt på.
Detta hände mig på senaste oljebytet.
Det kom när den blev varm och började blinka / lysa på tomgång.
Trodde det att det var relaterat till olja att den skulle "tvätta rent" osv hela grejen är att jag upptäckte det inte direkt då jag åkte hem 3 km utan senare.
Eftersom motorn lät bra och det inte var några problem att köra bilen då det ej kom direkt på tomgång så körde jag sthlm -gbg och tillbaka utan problem.

Tröttnade och tog tag i det när jag kom hem, skaffade ett verktyg och skruvade av det själv.

Länk

Spjutet lossnade från locket när filtret skulle dra bort då det bara sitter med piggar, och meken glömde sätta dit det, ett nytt kostar 250kr på bmw allbildelar i huddinge ville bara sälja ett helt filterhus för 800kr (snacka om dålig service). hitta ett på en annan skrot för 100kr satte dit det och problemet var borta.

Börja med att skruva av filterlocket och se om den sitter kvar hela alltet ska komma ut som ett paket filter i locket.
Kolla packningarna längst ned #5 de brukar aldrig bli dåliga men går att byta kostar inget på bmw, tag lite olja på fingret från locket och smörj dem innan montering på pinnen, sedan när de är monterade smörj på lite med olja innan det monteras i filterhuset.

Om detta löser ditt problem så behöver du inte oroa dig för då har du alltid haft oljetryck, lampan tänds då filterhuset tömms på olja, men fylls på så fort du nuddar gasen å när du kör så har du fullt flöde.

Konstruktionen är värdelös, de har ersatt metallocket som hade lång 13m.m mutter ett verktyg som de flesta har eller lätt införskaffar med ett stor lock i plast med en gjuten 36 m.m. plastmutter i toppen.

Enbart för att det är billigare inget annat.
Nu såg jag inlägget om deformerat filterhus.

Det brukar gå trögt det är rätt tungt att vrida runt.
Smör alla packning på spjutet de små är de monterade så är det bara ta lite olja på fingret, den stora oringen ska smörjas med lite olja innan montering annas kan den deformeras och det blir otätt, gissar att det är detta som hänt i ditt fall om det inte gjordes innan, annars återstår bara att locket kom fel i gängorna men det är ganska ovanligt då de är rätt grova.

Ska man vara riktigt noga så smörj både packning och gängorna så blir det mycket lättare att skruva åt.
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Problemet löst! Inköp av filterhus dvs plastlock, komplett med ventil/spjut, nya o-ringar, rätt oljefilter, BMW original . Efter montering är symbolen röd oljekanna släckt både vid kall och varm motor, tomgång resp dellast. Samt motorn går helt tyst utan tickande.

Tack för all hjälp!

Mvh

Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.