|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Rekommenderar att köpa en tub med hjullager fett. Lätt att det kommer in skit pga lagret är delat ( bakre hjullagret ). Då vet man att det är rent och fräscht fett i lagret vid monteringen :) |
|
|
Alex84, jag är lite osäker på vad du menar med ditt inlägg. Det är förvisso två lagerbanor (inre) men de skall inte vara delade åt så att smuts kan komma in vid installationen. Sedan är det alltid väldigt vanskligt att försöka "göra rent" och återfetta ett lager - de flesta använder alldeles för mycket fett och då överhettar det fettet som bryts ner i förtid. Tittar man på hur lite fett det är i ett fabriksinfettat kapslat/slutet lager blir man nästan förvånad. Det är skillnad på "öppna" lager där man skall mätta alla utrymmen med fett innan installationen - dessa lager trycker ut fettet till håligheter runtomkring det och där fettet ligger som en "reserv". Dessutom bör man tänka på att vissa fetter inte fungerar tillsammans och man vet ju inte vilken typ av fett fabriken har använt (om man inte gör rent det fullständigt). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej. Ville bara tipsa om en bra verktygssats vid byte av bakhjulslager på e46, kan tänka mig att det går lika bra på e36. Fungerade utmärkt både vid demontering och montering på kompisens e46-02. Länk |
|
|
Enkelt Johan B. Lagerbanan ÄR delat (E46 -01) på det bakre hjullagret. Sant att man kan överfetta ett hjullager,men om man ger sej på ett byte själv bör man ha lite Know How innan. Att montera ett sånt lager med fettet kvar utgör en risk då skit alltid är med likväl som Mr Murphy ;) Mitt tips kvarstår sålunda...ta bort fettet,montera lagret och återfetta lagret. I början av inlägget beskrev jag mitt sätt vid bytet. Att ha fettet kvar vid uppvärming/kylningen är INTE att rekommendera ;) |
|
|
Alex84, inre lagerbanorna är separerade som jag påtalade, men de håller ju ihop om man inte utsätter dem för "våld". Mig veterligen gör ingen verkstad så som du beskriver, utan de monterar lagret som det är från fabriken. Hade detta varit ett problem, skulle ju hjullager havererat till höger och vänster efter byten... Personligen tror jag risken är större att något går fel t ex. när man skall montera tätningarna, om man har haft isär lagret och sedan skall återmontera det. Kommer en tätning fel är risken stor att man dels får in skit i lagret och dels att fettet försvinner vid "drift". Varför är det ett problem att ha kvar fabriksfettet i lagret vid nerkylning? Att det kanske inte tål hög värme är jag med på, men det finns ingen anledning att värma upp lagret vid montering. Tja alla gör som de vill, men om man skall avfetta ett förinfettat lager och sedan fetta om det, faller ju hela tanken med tillverkarens tanke med infettning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja Du Johan B,Du kan detta med oljan men frågan är om Du bytt ett hjullager av denna modell på en över 10 år gammal bil nån gång ? Är man egen mekaniker så kan Du inte jämföra vad en bilverkstad gör eller deras tillvägagångssätt för dom har special verktyg mm. Men jag gjorde på mitt sätt och andra får göra på sitt sätt. Landet är fritt ;) |
|
|
Johan B och Alex84, pratar inte ni om olika saker? Johan B, du pratar om fett som är inne i lagret. Och du Alex84 kanske menar fett som är på utsidan av lagret, sånt som förhindrar att lagret rostar? Hur som helst ska man absolute inte plocka isär lagret och avfetta det och sedan med nytt fett i. |
|
|
Alex84, jag var med och kikade/assisterade när båda bakre hjullager byttes på min E46:a....och jag kan garantera dig att mekanikerna (två olika tillfällen och två olika verkstäder) INTE delade det nya lagret och avfettade/fettade in det igen. Enda "specialverktyget som användes var en lagerdrivare (gängad stång med hylsor/plattor - inget avancerat!) som pressade in det nya lagret - båda mekanikerna hjälpte även till att knacka lite försiktigt för att få in lagret så det tog styrning innan "gängstången" användes, samt avslutningsvis några knack för att säkra att lagret hade bottnat helt. Knackningarna gjordes på kanten av den YTTRE lagerbanan med mellanhåll (ena gången en stor sexkantshylsa och andra gången det gamla lagrets lagerbana). Gör man rätt (går inte att göra på så många olika sätt om det skall funka), håller det nya lagret ihop utan att det kommer in smuts i det vid monteringen. Däremot lossnar alltid ena lagerbanan i det gamla lagret när man demonterar det från drivaxeln/navet - den lagerbanan får man oftast skära bort med slipskiva eller liknande från navet. Främre hjullager har jag bytt själv på garageuppfarten med "bonnamek-verktyg", fast det var en Mercedes 124-serien och det har ett öppet lager där man måste fetta in det innan montering (massera in fett så det är helt mättat)... Du svarade aldrig på frågan varför det var skadligt för fettet om man kylde ner lagret innan montering! Tomas_e36, jag tolkar Alex84s text som att vi båda diskuterar fettet inne i lagret: "Rekommenderar att köpa en tub med hjullager fett. Lätt att det kommer in skit pga lagret är delat ( bakre hjullagret ). Då vet man att det är rent och fräscht fett i lagret vid monteringen :)" Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I min metod där jag mekade själv så värmde jag klumpen som lagret sitter i,om du läst min beskrivning tidigare så har du sett detta. Om man då har fettet kvar på yttre lagerbanan så tar det värme och varmt fett är inget bra alternativ ! Den inre lagervara var delad i mitt fall och eftersom även detta värms upp (yttre delen mot hjulet) för att träs över axeln så är det samma sak även där. Och nej,fettet i lagret rörde jag aldrig utan det rör sej om fettet som är kvar på lagerbanorna. Allt detta står i mitt inlägg hur jag gjorde. Duger detta som svar på din obesvarade fråga Johan B ? |
|
|
Tja, efter ditt förtydligande tror jag att det varit så enkelt att vi pratat förbi varandra. Ditt inlägg om att fetta om lagret tolkade jag helt entydigt som det fett som fabriken har applicerat inne i lagret som kulorna/rullarna (beroende på lagertyp) skall smörjas av. Har du bara värmt med värmepistol mot godset i bärarmen, är det troligen inte tillräckligt varmt för att skada fettet (eller få det att smälta och rinna bort). Ett hjulllager kan bli rätt varmt med all värme som alstras från hårt bromsande bromsskivor, så både lager och fett i det är konstruerat för att tåla en hel del värme. Fett är inget annat än förtjockad olja (normalt används någon form av tvålämne för att förtjocka) och det är oljan i fettet som smörjer och man måste tänka på både oljan i fettet och vilken typ av förtjockningsmedel man har använt samt fettets "hårdhet" NGLI-värde, så att det blir rätt när man väljer fett. Skall man bara fetta in utsidan av ett lager för att få det att glida in lättare etc. är det dock inte så kritiskt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
YES! Dremel is the shit! Allt klart utan avancerade verktyg.. Tro f*n att det tog tid men det hela blev en principsak. :-) |
|
| Bytte du endast lagret? Inget komplett menar jag då! | |
| Bara lagret ja. Inte hela bärarmen. | |
| Okej. Ser fram emot å byta båda bak, inte! På e36.. Har väntat nog länge nu :p hur lång tid tog det och vad använde du för verktyg? | |
| Jag hade rekommenderat dig att köpa eller bygga en lagerutdrivare. Finns ett par olika modeller på Biltema. Jag spräckte lagret genom att slipa ett jack i det med Dremel men det är drygt då det är härdat och risken att skada godset är stor. Sammanlagd arbetstid för mig var nog lätt 8 timmar! För en sida! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.