|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ett elände att få lös drivaxeln från splinsen i lagret ! Har demonterat 30mm muttern samt demonterat Torx Bultarna från bakaxel-klumpen så drivaxlen är lös så långt,men vid lagret så får jag inte loss den yttre delen av drivaxeln. Har jag missat något eller är det inte bara att skjuta ur den yttre drivaxlen ur lagret? Brukar skiten rosta fast så inni h...te? Har värmt (det jag vågar utan att bränna ur all fett ur yttre drivknuten) och haft en avdragare modell större utan framgång? Börjar undra om jag missat någon låsning eldyl? | |
|
Uppdaterar lite i tråden... Drivaxlen losnade tillslut från navet. Kan säga att den satt som berget och ett tag trodde jag att den aldrig skulle lossna. Sen kom nästa steg att lossa navet från lagret,även detta satt som berget,men efter lite värme när avdragaren spänts åt så lossnade även denna med en smäll. Så nu återstår halva lagret som fortfarande sitter kvar. Andra halvan av lagret på navet slipades och spräcktes utan problem. Detta tog mej och grabben hela gårdagen så idag är det vilodag inför nästa del,dvs att demontera alt slipa/spräcka andra halvan av lagret. Sen blir det att montera det nya lagret,men inte är det lätt att byta skiten. Att rosten gjort sitt på alla bultar,muttrar mm gör inte livet enklare heller. Börjar ångra att jag inte rullat in bilen hos meken istället :s |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Intressant, och BRA kämpat! Du, en fråga. Vad värmer du med? Låga från typ svets eller? Varför jag frågar är för att jag själv ibland hamnat i situation med saker som sitter sim sa**n och inte kommit på vad jag bör använda att värma med. Har tex inte svets själv. Skulle varmluftpistol funka, eller sån där handhållen blåslampa? Hur gör du? /Anders |
|
Det måste nog vara rejält varmt, dvs. någon typ av gassvets om du bara skall värma. Enligt flera jag har frågat, är det enklast att lägga en svetssträng (mig- eller pinne) på insidan av den yttre lagerbanan som sitter kvar i bärarmen när du fått bort navet inklusive den yttre inre lagerbanan som följer med navet. Därefter skall det bara vara att dra ut lagret med en glidhammare när det svalnat lite... Har inte provat själv men har som sagt hört samma sak från flera olika personer som gjort detta flera gånger på både BMW och Mercedes. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
att lägga lagret och navet i frysen underlättar montering. efter att lagret monterat i bärarmen måste givetvis lagret bli varmt innan du skickar i det kalla navet. värmepistol på lagom temp funkar, slipper man riskera att elda upp lagret med gas. |
|
| Biltema har denna Länk man borde kunna "elda på" tillräckligt. Har en äldre variant av den o den funkar bra, man kan värma ordentligt! | |
|
Hej igen. Det jag värmt med är en Gasolbrännare inköpt på Biltema. Har letat efter den på Biltemas hemsida utan framgång tyvärr då jag tänkte länka till den. Köpte den förra året och den är av det kraftigare slaget än den Dawwe länkar till,men det verkar som Biltema inte lagerför den längre? Problemet med att värma på bärarmen är att undvika skada ABS-givaren när bromsskölden inte är intakt som i mitt fall (sönderrostat). Den är även i plast och värmen sprider sej som bekant även där man inte värmer. Bra tipsat Johan B med Miggen. Skall prova att stränglägga på lagerbanan. Krympspänningarna av den intensiva värmen från svetssträngen köper jag Jag skrev i tidigare inlägg om muttrar/bultar som rostat sönder och de 2 muttrarna som håller krängningshämmaren på plats mot karossen var allt annat än sexkantiga. Eftersom drivaxeln måste bort för att få dit röret som mothåll för avdragaren så blev det lite strul. Tänkte demonterar hela bärarmen inkl nav mm för att jobba fritt i en press så började jag att släppa på bulten som justerar cambervinkeln på hjulet. Tänkte att detta skulle bli enkelt men tji fick jag då bulten gick rakt av vid muttern (hel rutten). Så nu är det lite mer problem förutom lagerbytet ;) Den excentriska justerbrickan vid mutter släppte såklart så jag måste lösa detta på något sätt? Enklast såklart om jag lyckas få ur bulten ur bussningen,men den sitter som berget lovar jag. En "bond-lösning" är att svetsa fast brickan igen mot den gamla bulten och undre bärarmen som den satt tidigare och sen svetsa fast muttern som gick av,men det känns lite riskapelt ? Man vet aldrig om skiten spricker i svetsarna och då skapas en dödsfälla istället,så det blir att kämpa ur bulten och byta mot en ny troligtvis. Efter detta fatala misstag att lossa bulten så löste jag problemet med krängaren genom att släppa på fästet till bärarmen istället på båda sidorna och bända ner krängaren förbi undre bärarmen och på så sätt frigöra plats för att få bort drivaxeln. Detta skulle jag tänkt på innan såklart,men att få bort hela klabbet känndes som en bra lösning då jag enkelt kunnat använda hydralpressen för att demontera nav,lagegret och viceversa så jag frångick Plan-A för en stund ( vilket inte var bra .. ) Men,men man lär så länge man lever :) |
|
|
Denna Gasolbrännaren amvände jag. Länk |
|
|
Alex84: Vad för bil har du bytt på? E36 eller E46? Ska själv byta lager i veckan på min E46 och tänkte höra vilka verktyg som behövs. Storlek till Torx drivaxel? 30mm hylsa eller 36mm till bult hjullager? Avdragare lager och gasolbrännare har jag, mest om jag behöver köpa hem andra verktyg. Torx av större storlek saknas och någon av de större hylsorna. Har tittat på tipset under gör det själv här på Ap, men nämns inget om storlekar på verktyg. Sedan tipset med svets sträng som Johan nämnde kan man tänka på. Tack på förhand om du orkar ta dig tid nu när du har det i minnet. |
|
|
Hej Clintan66. Jag byter på en E46 -01 Sedan (Limo) Torx Drivxalen mot diffklumpen är T12 på min kärra. Hjullagret är Hylsa 30mm. Använde ett rör som anhåll med diameter 25mm och längd 630mm. Men ett längre rör på 700mm är ingen nackdel då jag behövde 2 extra hylsor för att inte avdragaren skulle få slut på gängor. En dremel är ett plus om lagret delar sej och halva sitter kvar på navets axel vid demonteringen,precis som i gör det själv guiden. Det som inte framgår i guiden är att diffklumpen rör sej en del när man ska dra bort navet med röret som anhåll mot diffklumpen. I mitt fall rörde sej klumpen uppskattningsvis 3-5cm innan det blev tillräckligt stumt för avdragaren. Troligen drivaxeln på andra sidan som har detta glapp innan det tar emot? Röret jag använde var helt enkelt ett skaft från en garage domkraft. Jag rätade den del som var lite böjd i ett skruvstycke bara. Gods tjockleken på röret är bra och inte för klent. För att frigöra utrymmet för att ta bort drivaxeln räcker det med att lossa bakre ljuddämparen i de båda bakersta gummi-upphängningarna och demontera antingen de båda mittersta muttrarna vid krängningshämmarfästena,men i mitt fall var muttrarna helt upprostade så jag demonterade stagen för krängaren som sitter bredvid fjädern på respektive sida istället och bröt ner krängaren strax nedanför undre bärarmen. Frigör detta allra först och släpp sedan Torx-skruvarna på drivaxeln mot diffklumpen. Vrid sedan ut drivaxelns inre del förbi klumpen bakåt innan Du pressar ur den yttre splinsade delen ur navet. Annars pressas den inre delen fast mot klumpen igen,och om som de var i mitt fall där splinsen var rejält fastrostade i navet så kan det bli svårt att frigöra drivaxlen !! Missade själv detta och fick böka lite för att få tillbaka axeln genom navet för att få ur den inre delen förbi diff-klumpen. |
|
| Tackar så mycket. | |
|
Klar med jobbet och det verkar funka :) Men inget enkelt jobb och det tog sin stund att byta. Vet inte vad en verkstad kan ta för ett byte idag,men frågan är nog om man inte ska ta kostnaden då jobbet att göra det själv är rent sagt ett h****e. På en äldre kärra som min kan det vara läge att byta ut bromsskölden på samma sväng då navet är demonterat. Köpte en sköld hos Schmiedmann för 174kr inkl frakt och som dessutom är extraförstärkt (0.8mm) och galvad. Nya bromsbackar inkl mont-sats blev det med i samma sväng. Men när det gäller demonteringen och återmonteringen av hjul-lagret så märkte jag några saker.... Demonteringen: Enl gör det själv guiden med foto-bilderna här på AP så är allt korrekt. Gjorde enl guiden och fick bort navet från lagret i "klumpen". Lagerhalvan satt kvar på navet och slipades bort med hjälp av en dremmel med kapskiva. Däremot så satt drivaxlen hårt på navet så det krävdes en hel del för att få bort navet från drivaxeln. Räkna med att anhållet mot diffen får jobba en del och att diffklumpen rör sej en del sidledes innan man får stumt för avdragaren. Ett kraftigt rör som anhåll på minst 25mm i diameter och en längd på 65-70cm är ett tips. Lagerdelen som är kvar i klumpen satt rejält på min kärra och de avdragar typerna enl guiden med gängad stång etc hjälpte föga då gängorna gav med sej !! Löste det genom att slipa ett spår med dremmeln och ett keramiskt slipstift till hjälp. Se upp för att slipa för djupt bara ! Spräck sedan lagret med hjälp av en kraftigare mejsel och att bända på lagrets yttre ring för att få ett hum om hur djupt/tjockt lagret är. Blev lätt att driva ur lagret då spänningen släppte. Monteringen: Att montera det nya lagret i klumpen är relativt enkelt. 1) Ta bort plasten runt det nya lagret och lägg det sedan i kartongen igen. Detta för att inte frost eldyl skall fastna på lagret under tiden det ligger i frysen. Lägg sedan ner det i frysen. Låt det med fördel ligga i minst 12 timmar,helst ett dygn innan monteringen. 2) Gör rent klumpen lagerläge noggrant så inget skit eldyl finns kvar. En smärgelduk Korn-storlek 400 är ett bra hjälpmedel samt sprit. Ingen olja skall smörjas in av 2 anledningar !!! *Lagerläget skall vara torrt samt rent. *Olja ökar risken för att skit,damm eller smuts fastnar vid monteringen. 3) Gör nu rent splinesen i Navet och på Drivaxeln och känn så det går lätt att föra ihop dom igen. Detta är väldigt viktigt då det underlättar enormt vid återmonteringen. 4) Lägg nu ner Navet i frysen. 5) När lagret skall monteras i klumpen efter att ha legat i frysen så börja med att värma klumpen där lagret skall återmonteras i. Värm med en varmlufts-pistol till en temp där det börjar bli för varm för att hålla en hand på klumpen ( ca 50-70 grader ). Låt någon hämta lagret i frysen när Du anser att värmen i klumpen uppnått rätt temperatur. För nu in lagret snabbt i klumpen och håll det mot stoppet i klumpen i minst 1 minut så värmeskillnaden mellan lagret och klumpen möter varandra och så inte läget ändrar sej på lagret mot stoppet !!! Montera LÅSRINGEN mot lagret sedan !!! 6) Nu till Navet. Samma sak där,2 personer är ett +. Ta ur den lagerhalvan som är mot Dej. Torka rent denna lagerhalva från fett mm,eller spara det fett som finns på lagerhalvan i en rent plastkork eldyl för senare bruk. Se till att inget skit följer med i fettet !! Värm upp ringen med hjälp av varmluftspistolen. Be någon hämta Navet ur frysen och ställ det på golvet med lager-tappen pekandes mot taket. Släpp nu ner lagerhalvan på axeln med den STORA diametern Ner mot Golvet !!! Nu är Lagerhalvan på plats på navet. Låt stå tills allt nått rumstemperatur igen,tar en stund ca 2-3 timmar utan hjälp från varmluftspistolen ;) 7) Montera nu Drivaxeln genom lagret. Se till så inget skit/smuts följer med genom lagret och styr splinesen genom utan att skada lagrets kulor som är blottade i lagrets yttre del !! Återigen bra att vara 2 personer alltså !! 8) Använd nu det fett som du sparat tidigare från den yttre lagerhalvan/ringen som monterats på Navet. Sprid ut det jämnt på lagerytan där det satt tidigare. Montera nu Navet på axeln och dra samman de båda med 30mm muttern. Be någon hålla drivaxeln mot klumpen/lagret när Du för på navet på splinesen för att undvika att den inre lagerhalvan glider ur sitt läge och skadas vid sammadragningen av axel/navet. Det som riskerar att skadas är tätningen om den klämms !!! Nu är hela lagret återmonterat utan slag eller press-spänningar :) Viktigt att tänka på vid värme kyla är att ett lager innehåller Fett !! Temperaturer över +100 grader skadar fettet och således livslängden på lagret !! Detta gäller vid uppvärmingen av klumpen när HELA lagret skall monteras. När det gäller den yttre lagerhalvan som skall monteras på navet så kan den värmas betydligt mer än +100 grader då inget fett förstörs eller påverkar de inre delarna av lagret. Se bara till så Du inte monterar Navet direkt då Navet fortfarande är kallt (tajt för splines-axeln). Detta funkade väldigt bra för mej och efter provkörning på 20 mil så är lagret fortfarande tyst ;) Eftersom lagrets inre halvor är delade så gäller det att tänka om lite.. Att slå på navet resulterar i att den inre lagerhalvan flyger ur sitt läge ! Att pressa in navet ger samma resultat då halva glider ur lagret istället för att göra en luftfärd ! |
|
| Tackar för tydlig beskrivning. | |
| Nån som bytt på en e36 bak? Och vet ifall lagret är koniskt? | |
|
E46 och E36 har likadana lager. Svar på din fråga är Nej det är det inte. Länk |
|
| Då få ja tacka :) | |
| Nån som vet om lagren man köper är färdig fettade? Eller borde jag köpa fett med innan man åker till garaget? | |
|
Det är slutna lager och de är färdiga att använda utan att du behöver fetta in dem själv. Köp SKF eller Timken, det är de enda som håller i längden när det gäller hjullager (eller andra applikationer med hög belastning). Möjligen kan FAG fungera i "nödfall" om du inte får tag på ovanstående fabrikat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kanske någon annan sakt, men på E46 är enklast ta bort hela bärarmen och använda press | |
| Har försökt riva på en E36a idag. Har gett mig fan på att lösa det utan att anlita nån med press. Imorrn blir det Dremel... | |
|
Ta man bort hela bärarmen så får man räkna med en hjulinställning efteråt (ca 800-1000 extra). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.