|
|
|
|---|---|
|
Hej, Efter att varit intresserad av 8-serien i över 10 år och förmodligen läst allt som finns att läsa på nätet om modellerna så har några inlägg gjort mig nervös. Får jag inte plats i en E31a? Läst på två forum att man bör inte vara över 188cm, stämmer det? :/ Jag är 195cm. Förstår att det enklaste sättet att veta är att provköra ett objekt. Men jag vill inte provköra innan jag vet att jag ror ihop ekonomin, för jag vet att jag kommer bli såld! Haft flera av Audis V8, hur är ägandekostnader tror ni, 850 vs Audi A8? (V8) Tack på förhand! Mvh / Andreas, som varit borta från Ap och BMW för länge :) | |
|
Tala om vart du bor så är det säkert någon i din närhet som äger en e31a som låter dig provsitta en riktig klassiker //fredde Bättre med en 850 i Garaget än 850 i plånboken |
|
|
opps såg nu att du bor i Söderhamn... har du vägarna förbi Iggesund hör av dig så får du provsitta.. :) //fredde Bättre med en 850 i Garaget än 850 i plånboken |
|
|
Kan faktiskt bli ett problem, men allt går om man bara vill. Jag är 187 och hamnar så långt bak det går, lite beroende på körstil givetvis. Har sportstolar in min, vet inte om det gör någon större skillnad dock... //PB |
|
|
Jag är 190 och det är problem med takhöjden.. Det är tydligen skillnad i takhöjd mellan olika stolstyper enligt vissa. Jag justerade ner stoppläget på höjdjusteringen 5-7 mm och det märkte jag. Men utan taklucka ska det inte vara några större problem, Driftkostnader -jaa bra bil till rätt pris är en bra start :)) Soppförbrukningen ändras mycket tydligt efter högerfoten, reservdelar och då framför allt motor-låda-framvagn finns det mycket av till bra priser. Det är dock bra om man mekar själv för en ev felsökning kan ta tid. Lite tankar från mig /Göran |
|
| Tack för svaren! Dags att släppa e31 drömmen då..vad ska det nu sparas till, hoj? :/ | |
|
Hej Jag gör ett litet inlägg i tråden :) BMW 850 var en bil jag i övre tonåren drömde om dvs i början av 90 talet då körkort var på gång. På den tiden så var BMW 750 och just 850 med de fyrkantiga avgasrören och V12 bland det ballaste som fanns. Men de kostade typ en mille också....:) och en annan hade knappt råd att tanka 518 som man hade på den tiden :) Och Ja, nu när man köpt en 22 år gammal begagnad bil där förmodligen första och kanske andra köparen verkligen njutit mest, så är det ganska höga omkostnader. Jag har lagt runt 40-50 papp på två år på diverse renoveringar, omlackeringar etc. Mekar inte mycket själv men lämnar den till svågern som har verkstad och tar en mycket billig peng, ibland mekar vi tillsammans. Vissa grejer gör jag själv. De flesta delarna köps på eBay, Schmeidmann eller liknande. Men tar man en riktigt genomgång på en sådan bil och börjar byta slitdetaljer så kan man göra det tills man blir gråhårig. Det tar liksom aldrig slut :) Men nu börjar jag faktiskt komma upp i en nivå att bilen känns riktigt bra, den går som den ska, den är tajt och bränsleförbrukningen är som den ska dvs ganska exakt 1,7 liter milen blandat och ganska tung högerfot. Vidar funkar ALL el utan några som helst problem. Och den får mycket beröm när folk kollar på den, även på träffar. Jag är 174 cm lång och sitter kanon! Men för att sitta som jag vill så har jag c:a 5-10 cm kvar till taket. Så ja, den är kanske inte optimal om man är för lång. Dock förre ägaren av min bil var runt 190-200 cm och han hade stolen i läget längst ner (det vet jag för höjfunktionen var ur funktion på min) dvs på golvet. Nackdelen då är att man har ingen koll på huven och fronten då man kör... ivarje fall inte jag. Förmodligen en effekt då flera av bilarna (eller alla faktiskt) som jag kollade på inför köp hade knäckt plasten i fronten mellan njurarna. En effekt av att fronten är lång samt att man inte ser. Personligen gillar jag att ha koll och vill se huven..vill icke sitta på golvet. Men då jag lite av en rallyförare :) Men mitt råd är att åka och provåka, kör ner stolen i lägsta läget, och se efter själv. Rekommenderar dock inte att åka med huvet igenom takluckan :)) då den stängs automatiskt i hastigheter över 160. Blir det inte en 850, så rekommenderar jag istället en Formula båt eller kanske en flying Flipper. För att åka fort på sjön är en annan grej jag är riktigt svag för :) Lycka till! mvh Gustaf |
|
| sticker in en fråga.går en 850 och ha som brukis i höst? dvs får man plats med 2 barn i baksätet eller blir det extremt trångt? | |
|
mina barn 7 och 11 år kan sitta i baksätet....men det är väldigt trångt. Är man lång som förare och måste ha stolen långt bak så går det inte. För oss 4 går det då min fru är 1,50 och jag 1,74 lång, så vi behöver inte ha stolarna max bak. Vidare så känns inte 850 som en brukisbil...drar då förmodligen runt 2 liter milen om det är mycket start och stopp, men det är ju upp till dig. Vidare så är de flesta reggade för 1 passagerare, tydligen vanligt. Min är reggad för 3 passagerare :) |
|
|
Det är inget problem att regga om till 3 passagerare, förra ägaren till min bil reggade om bilen utan problem. //fredde |
|
| Ok! Jag är nästan 188;( varför jag frågar är att jag kan få en 850 i byte mot min vanliga bil och därför skulle det behöva brukas tills jag får en tag på en bruks bil, affären är riktigt till fördel för mig men bilen befiner sig i finland så kan inte testa med barnen i före. har barn varannan vecka och de är 6 och 10 år . Så kanske det funkar tillfälligt vad tror ni? | |
|
kan funka :) min dotter 7 år sitter i skräddarkors med benen i min bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.