AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.292

Vad för trimkam till sugtrimmad M30B35?

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Hejsan.

Jag har en BMW M535i med Alpina B11 3,5 M30 motor.
Men nu till vintern så stundar lite sugtrim.
Mina planer är alltså separata spjällhus, separata tändspolar och ett riktigt styrsystem.
Sen lutar tankarna åt en vass kam, starkare vipparmar och dra den till 7000rpm.
Och i samma veva som det så kan man ju ändra lite utväxling så den inte går så fort, då får man ju snabbare acceleration.
Det räcker ju att den klarar av 105km/h på 2:an.
Sedan tidigare så har jag supersprints extractor och rostfritt sportsystem. Och alpinamotorn har ju lite annan portning och större ventiler och värre vevstakar och lite annat småplock.

Min fundering är då vad jag ska ha för kamaxel?
Jag kör inte bilen så värst mycket. Den går till och från jobbet nån enstaka gång, annars bara helgkörning under sommaren.

Jag vill ju självklart ha det omöjliga, en supergrym kam som ger mig massor med hästar och en snäll och fin motor som kan köras snällt och försiktigt också när man vill det. Men jag är inte helt efterbliven, så jag vet att det inte är möjligt.
Jag kan ta att bilen har lite orolig tomgång, att den kan vara lite jobbigare att köra i köer och i stan när man kör försiktigt. Men jag vill att den ska få en rapp och rolig karaktär. Det finns ju flera ställen man kan beställa en kamaxel exakt hur man vill ha den. Men det har inte jag koll nog att bestämma själv. Så jag tänkte fråga er andra vad ni har för erfarenheter och tips.
Vänligt men bestämt så undanbedes alla tips om turbo, kompressor eller lustgas. Jag har bestämt mig att det ska enbart vara sugtrim. Originalmotorn står i motorstativ i garaget och skall gås igenom och renoveras till den dagen jag blir gammal nog att vilja helt originalrenovera bilen. :-)

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Nu är jag inte rätt person att svara på detta, men har själv en hyffsat sugtrimmad o strokad m20 som ska ge cirkus 40-50hk mer! Har 272 catcam och den är då som original att köra lugnt med förutom lite orolig tomgång! Men eftersom du ska ha eget styrsystem, sånt där går väl ändå att ställa in om man kan de dära? Har iaf sett filmklipp på sugtrimmade bmw sexor med 288 dr schrick kam och helt stadig tomgång, dock med en duktig mappare bakom spakarna!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Har provat 288 kammen i den B10/5 (från en B6 3.5 kat) motor jag har i 335an och den verkar vara alldeles för snäll jämfört med original Alpina kam som har betydligt mer lyft.

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Billigast/bäst blir det om du köper en komplett S38 inkl trattar/plenum mm...Men pengar är kanske "not an issue"?
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag har principen att det ska vara en M30. Sen att jag får ut färre hästar till mer pengar spelar ingen roll. Jag ska ha kvar M30.
Jag har fått rådet dbilas 300 grader av en som kör E24 med alpinamotor på i övrigt liknande recept som min. Det funkade tydligen bra.

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

både m10 o m30 kräver ganska vassa kammar för att det ska vara värt det. hade 304 kam i en m10 o tomgång mm var som en standard. när jag körde m30 turbo så hade jag m7 kammen o det var lite orolig på tomgången men inte något som störde

///Jörgen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.