AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.873

Ta ut ny F11 på företaget, verklig kostnad, hur fungerar det?

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Hej far och hans kompanjon funderar på att eventuellt köpa en bil till företaget, då det behövs ibland, och i dagens läge tar dem sina privata bilar istället. Jag kom med iden att ta ut varsin leasingbil istället, så tänkte höra lite med er vad som blir dem verkliga kostnaderna för företaget (Per bil)

ex: BMW 520d f11 pris: 400k ink moms innan rabatter
ex 2: BMW 530dx f11 pris: 600k ink moms innan rabatter

Totalt pris per bil inklusive förmånsvärde? ink/ex moms. Halva momsen får väl dras på hela beloppet?

Bilarna kommer antagligen användas ca 150mil var inom företaget per år. Annars blir det bara privat körning. Måste körjournal skrivas? Kan all diesel tankas på företaget? (även den som används för privat körning, eller bör jag tanka för min privata körning ur egen ficka?)

På BMW's hemsida kan jag välja 0:- kontant/första hyra. Är detta möjligt i verkligheten?

Restvärde kan räknas på 40 % av nybilspriset, dvs 160k respektive 240k

36 månader, ca 1500 mil per år.
Sen efter dessa 36 månader kan jag väl köpa ut bilen privat?
Vad händer om jag angiver 1500 mil per år åt leasingbolagen, men bilen i verkligheten rullar 3500 mil per år?

Om jag leasar en bil med restvärde på 10%, kan jag då köpa ut bilen av företaget för 40, respektive 60k efter 3 år för privat bruk? (För privata pengar)
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Nu är jag inte ekonom precis men jag har haft tjänstebil och företag.
Först ut är när mm köper en vanlig personbil till ett företag så får man inte dra av momsen.
Privat:
Det du som privatperson som får köpa bränslet. Men när bilen körs i tjänst får du ta ut milersättnimg.
Därutöver så betalar du förmånsskatt för användningen av bilen privat enligt Skatteverkets schabloner.
Du måste föra körjournal alltid privat som i tjänst. Annars kommer Skatteverket att taxera upp dig med motiveringen att du kört allt privat, och bokföringsfuskat mm.

Företaget:
kostnaden för leasingen av bilen belastar företaget, lika så all
Service, däck, reservdelar mm.
Företaget gör avdrag i bokföringen för allt som belastar företaget.

Personligen så tror jag inte man tjänar något på detta om man inte behöver bilen ofta i tjänst, typ mer än 2000mil.

/F1
Länk

2.4 Förmån av drivmedel

Förmån av drivmedel redovisas separat från bilförmånsvärdet. Om det i bilförmånen ingår drivmedel ska denna förmån vid den anställdes beskattning beräknas till marknadsvärdet multiplicerat med 1,2 av den mängd drivmedel som kan antas ha förbrukats för bilens totala körsträcka under den tid den anställde haft bilförmån. Om den anställde gör sannolikt att den mängd drivmedel som han har förbrukat vid privat körning är lägre, ska marknadsvärdet för drivmedlet sättas ned i motsvarande mån (61 kap. 10 § IL). Den anställde har bevisbördan för att värdet är något annat än motsvarande allt drivmedel för bilen. Det krävs att det finns ett underlag som styrker att tjänstekörning har gjorts i viss omfattning för att en anställd ska kunna göra sannolikt att värdet är något annat, jfr prop. 1996/97:19 s. 90.

När en anställd haft bilförmån och arbetsgivaren dessutom betalat drivmedel finns en presumtion för att den anställde också haft en drivmedelsförmån, jfr RÅ 2010 ref. 30.

Vid beräkning av arbetsgivaravgifter ska förmånen värderas till marknadsvärdet, dvs. utan uppräkning med 1,2 (2 kap.10 a § SAL).

Förmån av drivmedel räknas till månaden efter den då förmånen kommit den anställde till del (10 kap. 10 § IL). Det innebär att den som får bensin (tankar) i januari blir skattskyldig för denna i februari, och förmånen redovisas i arbetsgivardeklarationen som lämnas i mars.

Om arbetsgivaren betalar drivmedelskostnader får normalt en skattepliktig förmån anses ha uppkommit som ska värderas till marknadsvärdet multiplicerat med 1,2. I sådant fall är arbetsgivaren i förekommande fall också berättigad till avdrag för den ingående mervärdesskatten på drivmedlet, jfr FiU 1996/97:1 s.106 f .

Om den anställde ersätter arbetsgivaren med visst belopp, t.ex. drivmedlets marknadsvärde, ska förmånsvärdet sättas ned med ersättningens belopp. I sådant fall kvarstår således en skattepliktig förmån motsvarande 20 % av marknadsvärdet.

Om ingen skattepliktig bilförmån uppkommer på grund av att bilen använts endast i ringa omfattning uppkommer inte heller någon drivmedelsförmån för motsvarande körning.

Om en anställd fått drivmedel som inte avser förmånsbil ska denna förmån värderas till marknadsvärdet, dvs. utan uppräkning med 1,2.

/Udo Dirkelsniff
Min blogg: Länk
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
En första förhöjd hyra skall betalas. Ett restvärde är alltid bra att hålla lågt. Alltså betala av mer per månad. Svettigt att ha en bil som är mindre värd än restvärde efter leasingperioden vanligtvis 36 mån (dock går det att bryta leasingperioden tidigare fast då måste du byta till en annan ny BMW).

Som tidigare nämnts belastas lönen med ett förmånsvärde. Förmånsvärdet bestäms av skattemyndigheten och här kan du inte tjäna något på att pruta på bilen. Det finns ett grundpris för bilen och sedan blir det tillägg för extrautrustning. Företaget får då betala sociala avgifter på förmånsvärdet.

Betalar du allt bränsle själv behövs ingen körjournal utan skriver reseräkning för tjänstemil (Det finns ingen gräns för antal privata mil).

En rabatt på 25% av förmånsskatten får man om man kör över 3000 mil/år i tjänsten.

BMWCS #8925
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Är också lite intresserad av detta. Förarens kostnader med förmånsvärdet tycker jag är glasklart. Mer invecklat då när det gäller företagets kostnader.

Kan ingen vänlig själ förklara, gärna med exempel. Ta tex en 520dAT comfort edition med ytterligare utrustning för ca 25000. Räkneexemplet ska förutsätta att ingen service behövs utöver den som ingår. Finansiell leasing. Förhöjd första avgift 20% och restvärde 50%.
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Tack för alla svar.
Undrar en annan sak. Om man köper en ny bil, eller en begbil som man kan dra momsen på kontant, är det då möjligt att dra hela momsen på bilen? Dvs företaget köper in bilen och äger den precis som ett kylskåp eller en dator.

Behöver man då betala förmånsvärde?
Kan jag använda bilen privat?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du vill använda den privat kommer du måsta betala förmånsvärde.

Tror inte du kan lyfta momsen, det är bara om den leasas som halva momsen kan lyftas.

Du kan aldrig dra av hela momsen, endast halva momsen på leasinghyrorna är avdragsgill. Du bör som ovan nämnts lägga in en första förhöjd hyra på 20%, sen ett restvärde på 40-50%. Vad du anger för körsträcka hat endast betydelse när du beräknar lämpligt restvärde. Vad bilen sen i själva verket gått vid leasingperodens slut påverkar bara berömde värde på bilen vid detta tillfälle och skall således ställas i relation till restvärdet, som ju givetvis helst bör vara lägre än verkligt värde på bilen.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Anders: jag tänkte alltid så förut också, att det är bra att ha ett övervärde i bilen efter att leasingen är slut, dock räknas ju det som vinst i bolaget iom att man bara hyr bilen. Som jag förstår det är det lämpligast att den är värd lika mycket som restvärdet.
Ja givetvis men hur vet du det? Avsikten var närmast att bilen ej är värd mindre än restvärdet.

/Anders
sc
23
scotty
F31 320d xDrive -14
F11 520d -11
V70 2,5ft -10
Tjänstemilen bör antecknas i körjournal, har man ingen revisor i företaget så är man extra intressant för revision av skattemyndigheten.
Man får inte ha en förmånsbil i företaget som bara nyttjas privat och därför ska man kunna redovisa det som körs.
Med 40% restvärde och 1500mil/år kommer det bli överskott om bilen återlämnas i "bra skick". 50% skulle också funka om det inte körs fler mil.
För mig brukar det blir 30-40tkr över när mitt leasingavtal löpt ut och det brukar läggas in som första förhöjd hyra på en ny bil.
Ett 10% restvärde skulle kosta företaget enormt mycket per månad, du tjänar ingenting på det heller eftersom du aldrig får köpa bilen för ett pris satt "långt" under marknadsvärdet. Det öppnar ögonen direkt för skattemyndigheten..
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Scotty: vilket pris räknar du restvärdet på?

1. Bilens listpris
2. Efter rabatt
3. Efter rabatt samt första förhöjd hyra.

I vårat företag så har vi räknat 50% efter rabatt och 5000 mil på 3 år och vi har fått tillbaka mellan 20-30tkr.

Bilarnas pris har legat på mellan 400-500tkr.

Ve
107
VecTor
320 dT -10
När jag hade förmånsbil från mitt företag, mellan 05-08 så var det inga problem att bara ha den privat. Den räknas som förmån och skattas därefter. Däremot så fick man inte dra av momsen på bilen och alla inköp därtill om man inte körde minst 200 mil i tjänsten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.