|
|
|
|---|---|
|
Ville bara dela med mig av erfarenheten av att byta displaykabeln, för att åtgärda pixelfel som är så vanligt på bilar runt -00. För att ta ur själva displayenheten tog jag nytta av denna filmen: Länk Tydligt, enkelt och utan problem! Notera att om man lämnar kabeln som reglerar ljuset utdragen, så slås varselljuset på. Ny kabel beställde jag från AKSpeeo: Länk Billigt, och det följer med instruktioner om hur man gör (man får ladda ner från deras hemsida). Med displayenheten i hand gick jag då in till mitt skrivbord och började att mecka! Nu, ca 6h senare (inkl lunch), är allt på plats och funkar galant! Några iakttagelser: - Det absolut jobbigaste i förfarandet är att borra hål för att komma åt skruvarna som håller fast själva displayen. Detta gör man för att inte behöva avlägsna "reglage-visarna" (fackmanna-term?), som tydligen ska vara överdjävliga att hantera utan korrekt utrustning. Detta borrandet var oerhört pilligt och jobbigt! Man får inte borra för hårt eftersom man då går rakt igenom. Man måste borra på rätt ställe (mall följer med från AKSpeedo). Öht är det extremt tålamodsprövande och krävande. - Det var inga problem att få dit den nya kabeln på rätt ställe, men för att få rätt tryck på den applicerade jag skumgummikuddar. Annars saknades delar av pixlarna. Lämpligt testar man detta på bilen *innan* man skruvar ihop allt igen. Mitt under processen tänkte jag att jag hellre hade anlitat AKSpeedo för själva jobbet (ytterligare någon tusenlapp + frakt till UK), men så här i efterhand är jag ändå glad att jag gjorde det själv. Jag är ledsen att jag inte tog några bilder, hade naturligtvis varit kul. :-/ (verkar dock inte gåt att bifoga bilder här ändå ser jag nu) Sjukt skönt att se vad det faktiskt står på displayen!! Nu ska jag göra samma sak (tack och lov utan borrande) på min Merca E-klass. :) Men först några frågor: - Milräknaren lyser väldigt svagt, betydligt svagare än resten. Regleras den av någon bakgrundsdiod? - Det står att utomhustemperaturen är -40°C, nu har den gått upp till -39.0. What? - Till vänster i displayen står det "OILSERVICE INSPECTION" och så lyser en gul och en röd lampa. Vad betyder det? (fyllde på 2 liter olja när jag köpte bilen för några veckor sen, kanske dra i en liter till - bättre för mycket än för lite?) - Efter att felmeddelande visats om Washer fluid low och -39 grader så lyser två röda trianglar på displayen - dock utan meddelande. Vad betyder det? Att det är risk för halka? Se bifogad bild. | |
|
Bilder: Länk |
|
|
Svarar själv efter lite Googlande: - Temperaturen på -40° eller annat skumt betyder defekt sensor. Var köper man en ny dylik? - Oilservice Inspection måste man reseta efter att man fyllt på olja. Detta får mig till följande slutsats: Om jag fixar ny tempmätare, fyller på spolarvätska och återställer olje-servicen, så borde även de röda trianglarna sluta lysa. Stämmer? |
|
|
Korrekt uppfattat, då slocknar trianglarna. Och jag hade inte fyllt på mer olja utan att ha kollat nivån på stickan! |
|
|
Bilen indikerar att den vill har service som bland annat innebär byte av olja och oljefilter, inte bara att fylla på lite olja...kolla så du inte har överfyllt med olja innan du kör mer med bilen. För lite olja är inte alls bra, men för mkt olja är inte heller bra. Lycka till med din nya bil! |
|
|
Tack för svaren om oljan Blir service på den snart så då får min mekaniker kolla detta. MEN - En glad nyhet och en dålig nyhet! + Temperaturen gick långsamt men säkert upp till +23,5°. Den behövde tydligen lite tid på sig från att ha varit nollad... - Överdelen av displayen, som knappt syntes innan, är nu ojämnt belyst! Titta på bilden här: Länk Det är alltså inte kameran som är ojämnt hållen, den lyser verkligen så ojämnt. Ungefär som att en bakgrundslampa inte existerar bakom temperaturvisaren. Men jag kan inte minnas att det fanns en diod bakom själva displayen. Någon som vet vad som är fel? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.