AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.416

Bluefin trimning ingen märkbar skillnad

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har köpt och installerat chip från Bluefin på min 525d -08. Processen var mkt smidig och gick snabbt. Men när jag sedan provkör märker jag inte ngn större förändring varken i drag eller acc. Det jag möjligen märker är att bilen svarar ngn halvsekund senare än vanligt och därefter möjligen drar på lite mer än innan.

Kan ngt gått fel vid installationen? Eller har jag förväntat mig för mkt.
Bluefin anger 62 hk och 120 Nm ökning medan den svenska ÅF Motornord och andra engelska Bluefin ÅF anger ca 40 hk 85Nm. Oavsett borde man väl känna av det ganska ordentligt?
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Kompis kör Bluefine märkte stor skillnad på sin 120d. Har du gjort rätt?
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Hoppas nästan inte det....
Men jag följde instruktionerna. Tankade ner bilens konfiguration, skickade iväg och fick nästan genast den nya som jag pluggade in och tankade över till bilen. Fast det känns nästan som jag tankat in den ursprungliga....

Det enda som bag vet att jag möjligen gjort fel, var när det stod ign off och jag tog ur nyckeln istället för att trycka på startknappen. Men i slutet fick jag install complete.....
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har nu gjort några helt ovetenskapliga tester och klockat 0-100...
Varje gång får jag tider runt 7,8-8.0 vilket väl är vad den ska göra i original.

Om triming innebar ca 40 hk, borde det väl vara likställt med en 530 som ska göra det ca 1 sek snabbare?

Får väl dra ett mail till Superchips och se vad de har att säga. Har dock läst om del andra som gjort en andra ommappning och fått tillbaka något som inte alls funkar bra. Någon som har erfarenhet av detta eller hört något?

be
81
beemer530
320D - 2011
Det tar upp till 10mil innan ditt styrsystem har kört in alla parametrar och optimerat sig efter du har kört in mjukvaran.

Om du fick filen så snabbt så tror jag knappast att dom hunnit gå igenom alla mappar som dom ska för att optimera din bil.
(Men jag kan ha fel)

Gr
47
Grasfer
120d M-Sport -08
Jag märker då skillnad i min 120d med bluefin, och jag fick filen tillbaka snabbt ochså.
Så hör med dom vad de säger är nog det bästa, testa lägg in det igen eller nått.
la
44
larscph
545e Sedan 2023
Jag har installerat bluefin i min '09 530xd (+46 hk / +132 nm) - jag fick tillbaka filen snabbt. Åkte efter remap'en var laddet upp c:a 5 mil landsväg ved moderat hastighed och acceleration. Derpå c:a 5 mil motorväg.

Skillnaden är markant och känns bestemt. Specielt ved mellenaccelerationer känns motorn mer kraftfuld.

Ved pendling til/från jobbet (motorväg + gennem Köpenhamn city från Kastrup) drar den endda iflg board computern 0,5 liter mindre per 10 mil.

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har nu använt eftermiddagen till att testa lite mer på motorväg osv. Har även bytt fram och tillbaka mellan original och mappningen. Och visst är det skillnad. Jag tar tillbaka mitt första intryck. Fast ändå kanske inte på det sätt jag tänkte mig. Känns mer som ökningen kommer till sin rätt vid acceleration 50-80, 80-120, 120-150 osv.

Fick även ett ganska snabbt svar från Bluefin som var överraskade eftersom 525:ans motor enligt dem är nedtunad i original och tämligen lätt att göra en mapp på.
De menade även att jag skulle känna efter mer i "in-gear", vilket som sagt verkligen märktes när jag bytte mellan de olika mappningarna.

Men de skickade för säkerhets skull en ytterligare mappning (som kanske är mer vässad;) ) Ska testa lite mer under helgen....Frågan är bara om det är en mappning som kanske bara gör mer slitage/onödigt risk på bilen?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Finns någon effekt eller momentkurva att tillgå?
Om ökningen bara är i ett begränsat område (som det förmodligen är) märks det ju bara vid just det varvtalet.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Länk

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Förmodar att du säkerställt att bilen är felfri och gick som den skulle innan uppdateringen..? Ett tryck- eller vakuumläckage är t.ex. inte ovanligt...

Har personligen flera goda erfarenheter av Bluefin, dock inte BMW-diesel...

MVH Christofer
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det borde definitivt märkas, om inte annat i form av försämrad körbarhet och ökad ketchupeffekt.
Den relativa momentskillnaden från 1500 till 2000 rpm har ökat från skapliga 33% till märkbara 67% (en bra sugmotor har <10%).
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Nej, bilen gick fint före uppdateringen och som jag sa så har jag reviderat mina första intryck som mest baserades på lite körning i närområdet.

Efter att ha kollat på kurvorna så stämmer det ganska väl med mina erfarenheter av dagens körning på motorväg/90-vägar samt att ha bytt från original och bluefins ett par gånger...

Frågan är om man ska kolla den nya mappningen de mailade eller om det bara är en större "risk" att sabba ngt?

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Nej, bilen gick fint före uppdateringen och som jag sa så har jag reviderat mina första intryck som mest baserades på lite körning i närområdet.

Efter att ha kollat på kurvorna så stämmer det ganska väl med mina erfarenheter av dagens körning på motorväg/90-vägar samt att ha bytt från original och bluefins ett par gånger...

Frågan är om man ska kolla den nya mappningen de mailade eller om det bara är en större "risk" att sabba ngt?

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
oups...kan man ta bort några inlägg?

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Var tvungen att kolla hur den nya mappen kändes.

Vet inte vad de gjort, men den kändes annorlunda på ett positivt sätt. Kraften kommer tidigare och är lite "råare" till sin karaktär.

Ska se om de kan maila en kurva över den nya mappningen för att kunna se mer i detalj vad de gjort.

Helt klart är att man måste köra på motorväg o liknande för att verkligen känna skillnaden, och nu när jag mer vet vad jag ska känna efter är skillnaden brutal!

Mitt misstag var att jag nog hade en felaktig tanke om hur det skulle kännas efter den första trimningen. Det är ju trots allt en kombi, inte en bensinsportbil....

UK
48
UK-King
120d -07
Bluefins mappningar följer motorns orginalkaraktär, effekt och vrid är liksom bara lyft över orginalkurvorna. Detta gör att gasrespons och dyl. inte förändras, och således är det svårt att märka skillnaden. Även jag fick prova och klocka bilen 100-150 för att få skillnaden klar för mig, och den var där, vill minnas att det var 2-3 sek skillnad på min 120d. Hade även Bluefin på min 325d, med den nertimmade 3-litersmotorn. dock tyckte jag inte att produkten levde upp till förväntningarna - en 25-procentig effektökning tillsammans med ett maffigt vrid skaø man märka, och som tidigare beskrivet i tråden tyckte jag att gasrespons betedde sig lite märkligt - dåligt utvecklad mapp?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.