|
|
|
|---|---|
|
Felvänd Steptronic, hur "vänder" man? Någon som gjort detta själv? Min e38 -99 har den "gamla" varianten med + uppåt och - nedåt i växlingskulisen, något som känns bakvänt och jag skulle gärna vilja ha det åt andra hållet vilket känns mer logiskt. Tyckte tydligen också BMW, eftersom man ändrat på yngre modeller. Läste under "steptronicfix" under mektips, där det visades hur man ändrade enkelt på en e39. Bara att byta plats på en grön och svart kabel och klart! Problemet är att E38 har en annan typ av ledning, en grå kabelmatta utan färger, så jag vet inte hur man ska gå tillväga här. Någon som har erfarenhet? | |
|
Skippa vändningen, montera paddlar på ratten istället. Det är så mycket coolare att köra med. Men för övrigt så ska det vara samma trådar som gäller för växlingen som i e39. När jag satte paddlar på ratten i min e38 kopplade jag in mig mot lösa trådar, mot blå/gul och blå/grå. Trådarna sitter i en gul flat kontakt längst ner till höger om spaken. Det är dessa trådar som du ska byta plats på. Men som sagt paddlar är en klass för sig! Med vänlig hälsning, F1 Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! |
|
|
Tack för ditt svar F1, men hade jag velat haft paddlar hade jag nog skaffat en Alpinaratt med integrerade "paddlar" i ratten!!! Hade min gula kontakt haft 4:a trådar, hade jag inte behövt be om hjälp här. Men den har bara två!!! Jag har scannat hela nätet efter hjälp på andra BMW-forum, med bl a sök-orden "Reverse the Tiptronic shift pattern on BMW E38" Men alla tycks bara handla om E39:or..... tyvärr. /bilnjutaren |
|
|
Från E39tips.com Reverse the Tiptronic shift pattern possible? Posted by: Andy-UK on 2002-01-07 at 17:29:58 (posted from: Host: inktomi3-bre.server.ntl.com IP: 62.253.64.6) Message: There is a conencter below the shifter: pin 4 - white green (manual) pin 3 - blue gray ( upshift) pin 2 - blue green (downshift) pin 1 - brown black (ground) Reverse the green and grey wires. I'd like to reverse the step pattern on my MY97 posted by Andy-UK on October 21, 2001 at 06:39:30: (posted from: london-ppp51953.sympatico.ca (209.226.247.34)) Wonder if it could be done. After all I guess it is just a couple of switches. That is an interresting idea. From the info I have it is just 2 wire leads (one from each directional switch) If you can find a connector with 4 wires in it at the shifter. pin 4 - white green (manual) pin 3 - blue gray ( upshift) pin 2 - blue green (downshift) pin 1 - brown black (ground) Then you "probably" just have to interchange the two blue/ leads (note it is the 2 blue leads but I am not sure of the other colour in those leads) Cheers Jim Cash Jim Cash är en guru från Canada som är att lita på. Borde vara samma på E38. //Steaman |
|
|
Tack Steaman för att du engagera dig i mitt dilemma. Men med en dåres envishet hävdar jag att min e38 INTE ser ut som e39:orna gör. Jag tog bilder på kablarna men vet inte hur man får in bilder här på forumen, så jag ska än en gång beskriva vad jag har under växelkulissen. En gul flatkontakt som alla säger, men den innehåller inga fyra trådar, bara två. Färgerna grön/vit och blå/vit En svart flatkontakt med 4 trådar!!! men med färgerna grå/röd, gul/röd, brun/svart och vit/lila samt en svart flatkontakt med en grå kabelmatta med fyra grå och en grå/svart kabel... That´s it! Bilnjutaren |
|
|
I locket till spakens damask sitter det tre kontakter. En gul med två trådar. En svart med fyra trådar. En svart med grå flatkabel. Men det är ingen av dessa du ska leta efter. Du ska leta på höger sida om spakstället, under lägesgivarbryggan, längst ner i botten vid kardantuneln. Där fins en till gul med fyra trådar som är den till steppswitcharna. Den syna knapt under alla grejorna där under. /F1 |
|
|
OK ! Tack F1 Nu är jag med..... har tydligen "små händer" och fattar dåligt! :))) Nu fixar jag nog det... Tack igen! Bilnjutaren... |
|
|
TACK F1.... Efter att själv ha svingat mig i mittkonsolens kabeldjungel likt en frustrerad Tarzan utan karta och kompass fick jag hjälp av F1 att hitta rätt. Visserligen var flatkontakten plommonlila och inte gul på e38:an men nu är det fixat och växlar som jag vill ha det. Plus nedåt precis som på en spakväxlad sekvensiell låda... Fan va gott och tack för hjälpen.... Bilnjutaren på riktigt... |
|
|
Kul att man kan va till hjälp. Njut av en härlig bil. /F1 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.