AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.163

Hur påverkas priset av att bilen är importerad av BMW-Sverige?

JF
257
JF.
335i Coupe -07
Var och tittade på en bil igår och den såg väldigt fin ut! Frågade om det hade varit en demo-bil men fick till svar att den är importerad från Tyskland av BMW Sverige
Hur påverkar det priset egentligen? Tydligen så har bilen vagnskada, fri service osv.
Har själv sålt en privatimporterad bil en gång och de var inte helt lätt! Vill inte göra samma sak igen.
Så hur är det med en bil som är importerad av BMW Sverige, ses den som svensksåld?

Tacksam för inputs! :)
Om bilen varit i trafik i annat land innan den kom till Sverige är den import oavsett vem som tagit in den i landet.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Rätt och fel. När BMW själva tar in den står det inte på trans.styrlsen hemsida att den är importerad. Då behandlas den som sv-såld.
Personligen tycker jag det är fel och ska behandlas som alla andra importbilar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JF:: Hej, det tas in ett mindre antal lätt begagnade BMWs(cirka ett år) ifrån Tyskland varje år som säljs via utvalda BMW-återförsäljare i landet. Det är f.d. tjänstebilar vid Fabriken i München ifråga och en fördel med dessa bilar är att de ofta är mer välutrustade än motsvarande Svensksålda bilar. De förses med svensk bordlitteratur, fri service i 3år/ 8000 mil, vagnskadeförsäkring och allt annat som hör en svensksåld bil tillo. I o m att de är intagna av den svenske generalagenten. Vad som är betydligt trevligare för dne enskilde konsumenten är att de även klassas som svensksåld bil när försäkringsbolagen beräknar sin försäkringspremie. Numera, efter att under flertalet år ha drabbats av diverse uppspacklade Litauenimporter som diverse ljusskydda individer eldar upp för att kassera hem motsvarande marknadsvärde på en svensksåld bil samt en hel del andra tunga kostnader så separerar ju försäkringsbolagen bilar som är sålda genom generalagenten respektive importerade av andra eller intagen för eget bruk. Så gillar du bilen är det nog bara att köpa på. Jag har en bekant som köpte sig en F30 320dA som var just intagen ifrån fabriken på ovan nämnda vis, den går som tåget, var jättefräsch och drar f.ö. 0,43l/ milen vid blandad körning på Eco Plus-läget.

Mvh
Asken
JF
257
JF.
335i Coupe -07
Tack för era svar :) Vad är rätt pris på den här bilen då Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fräsch bil med fräsch spec!

Jag är ingen expert men du kanske kan göra något på priset, alternativt se om du kan få med en uppsättning vinterdäck på fälg till specialpris i priset eller så? Den är ju redan prissänkt en del. Dock är det sommar och mitt i semestern och då säljs det tillsammans med månaderna januari-februari minst bilar under hela året för bilhandeln rät generellt.

Den är försedd med 19"-s hjul och du får nog räkna med att det plussar på förbrukningen med 0,1l/mil i jämförelse med standardhjulen.

För övrigt, den dagen du ska byta in din kommande pärla så kommer BMW-handlaren ta just denna bilen i inbyte medans de med övriga importbilar säger nej eller skickar bilen direkt till en annan handlare som får sälja den.

Mvh
Asken
Fb
22
Fblood
318D Touring -10
Riktigt snygg bil.
Uf
5
UffeE86
320DA M-Sport 2013
Martin-> Det stämmer inte som du säger, enligt transportstyrelsen står bilen som Import/införsel

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2013-06-10)
Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 0 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig: 556313-5002
I trafik första gången i Sverige:
I trafik första gången i utlandet: 2012-10-31 Import/införsel: Ja

Däremot så står BMW Sverige som första ägaren likt dom gör om det skulle vara en Nybilsförsäljning men räknas inte som brukare.

JF--> Köpte en identisk bil med den du länkade till via Proauto i Nyköping med samma upplägg för snart 1 månad sedan, för samma pengar, hade gått nästan 300 mil mer, Jag är mycket nöjd med bilen och har inte haft några problem, Har haft en förbrukning på 0,5-0,62 beroende på hastighet. har snart kört 400 mil med den och den ska in på första servicen i dagarna. En kanonbil helt enkelt.
JF
257
JF.
335i Coupe -07
UffeE86: Okej, ja det är en väldigt fin bil! Men om din bil är en 2013 och du betalade samma pengar så borde den jag länka till vara billigare isf. tycker jag.
Uf
5
UffeE86
320DA M-Sport 2013
JF.: Den bilen du kollat på är också av modellår 2013 men tillverkad 2012, Min är uttagen och satt i trafik en månad efter den bilen du kollat på, så är väll M-bil som skrivit fel eller nått fel i systemet.
Precis som vanligt gällande bilar som BMW Sverige tar in är den i kaltlandutförande (alltså bilen är beställd av BMW Sverige, men de låter München använda den ett tag innan den tas till Sverige) BMWbilar i Tysklandsutförande är annars inte kaltlandutförande.

Det är en 2013, då Tysktillverkade BMW bytte årsmodell 7/2012.

Daten für die Fahrgestellnummer: WBA3D31010J549795

Modellbezeichnung: 320d
Ausführung: Europa
Typschlüssel: 3D31
E-Code: F30
Karosserie: Limousine
Lenkung: links
Türen: 4
Motor: N47T - 2,00l (135kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: automatisch
Außenfarbe: ALPINWEISS 3 (300)
Innenraum: STOFF HEXAGON ALCANTARA/ANTHRAZIT (HAAT)
Produktionsdatum: 25.10.2012
Werk: Regensburg

P7VAA
Fahrkomfort Paket Ride Comfort package

P7VBA
Comfort Paket Comfort Package

P7VDA
Sicht Packet Sicht Packet

L801A
Länderausführung Deutschland National Version Germany

S842A
Kaltland-Ausführung Cold-climate version

I motsats till alla andra bilar BMW Sverige tagit in står inte den här som "import nej" så kontrollera att det ändras till just "import nej" innan du köper den.

Bilar som tas in av godkänd importör står som "import nej" i pappren och det är efter det försäkringsbolag går, att enskilda personer här tycker det är fel är inget som spelar någon roll.

Gällande import generellt bör man om man har någotsånär känsla för nyanser dela upp importbilar i olika grupper i stället för att bunta i hop en bil som den här med en ombyggd högerstyrd Länk eller en smälld/bränd USA-Litauenimport klassad som skrot i USA Länk något som svensksåldfanatikerna oftast missar.

Mvh Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet uppstår när du ska sälja bilen och de flesta spekulanter kan _inte_ skilja ut importgrupperna utan ser "Import: Ja" och drar öronen åt sig. Det är ett faktum oavsett vad "rationella" skäl egentligen säger.

-------
//Lövet
Att bilen står som import beror väl på att transportstyrelsen har ändrat uppgifterna på sidan? Där det tidigare stod PRIVATimport står det nu import/införsel istället.
JF
257
JF.
335i Coupe -07
Men vad är rätt pris för bilen? Bilen står som sagt som import hos transportstyrelsen vilket kommer medföra problem när den ska säljas.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Såg ju trevlig ut. Det lär inte vara något problem när du skall byta in den i framtiden, särskilt om du gör det hos en auktoriserad BMW-handlare.

Hur mycket HINNER man ens mätarskruva en 13:a?
Co
28
Con
Bmw E93 335i Cab 2010 N55
O vad sett import eller Svensk så är bilen tillverkad på samma ställe med samma delar mm.
Är bilen fin och passar din smak!? köp den!
Import drog öronen åt på -90 talet men idag??
Njaa tror inte det, möjligt någon gubbe som lever kvar i det gamla, med sparade pengar från 20 åldern ;)

Finns all historik via Bmw samt annan sort dokument handling så är bilen OK
Speciellt om den säljs från en känd Bmw Handlare.

Lycka till!!

sa
21
saigeo
320d -13 F30 Msport
UffeE86

Tänkte fråga dig ang bilen du köpte. Var den satt för det priset du köpte eller kunde du pruta nått?
Vad är en importerad F30 328i värd? Står hos seriös bilhandlare, uttagen 2011-11 och har gått 1000 mil, har all utrustning utom dragkrok. Intagen 2012-01. Hur får jag tag på historik om bilen - hos BMW? Ska tydligen ha stått som utställningsbil och sedan körts av BMW-anställd. Tacksam för prisidé!
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Min 120d är köpt hos BMW i Göteborg. Den är en så kallad jahreswagen. De är som tidigare nämnts i tråden specade av BMW Sverige och har kalltlandpaket. BMW importerar de här bilarna för att alltid ha fräscha begagnade premium selection-bilar i hallen. Äldre begagnade som tas i inbyte säljs vidare direkt till andra handlare.

Oftast rullar en jahreswagen ca 1500-1800 mil i Tyskland som tjänstebil inom BMW innan den skickas till Sverige. I mitt fall hade bilen rullat 900 mil på 6 månader innan jag köpte den. Jag fick alla svenska garantier och fri service.

Jag tror inte det blir något problem att sälja bilen begagnad men jag får kanske förklara för köparen hur det hänger ihop. Planerar dock att ha bilen länge så då blir nog problemet mindre.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har svårt att se varför det ska vara några problem! Problemet med import är att det är svårare att checka historiken och många ljusskygga personer utnyttjar det. Men i detta fall står BMW Sverige för tryggheten och alla garantier, så då måste även de som är mest tveksamma mot import känna sig trygga.

Min 530:a har för övrigt samma bakgrund, men köptes och importerades av mig själv direkt från BMW München. Eventbil, nio månader gammal med 600 mil på mätaren.

**BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Det är inte BARA fd tjänstebilar som tas in av BMW Sverige...

En stor andel av dessa sk "Jahreswagen" är tidigare hyrbilar hos Hertz i Tyskland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.