|
|
|
|---|---|
|
Tja! har problem med min e34 525 -94. Den är slöare än vad den har varit och den låter inte som den brukar ( dvs bara brölar till 4000 rpm ist för 2700 som den brukade börja låta ettrigare/vassare) och fick för högt hc värde tomgång på besiktningen. problemet kom och gick i början men nu är det hela tiden. Misstänker luftmassemätaren för det blir ingen skillnad alls när jag drar ur kontakten. men sen tog jag ur tändstiften och bytte plats på tändspolarna för att se om det blev någon skillnad, då var det fullt med olja på 2 av stiften! (på överdelen av dem) någon som har tips om vad det kan vara för fel? :) | |
| ingen som vet något? :) | |
|
Enklast att kolla: Luftbälgen vid insuget. Brukar gå sönder, torrsprickor i gummit. Läs av felkoder. Och du har väl sanerat bort oljan? |
|
| okej det ska jag kolla. ja oljan är borta och tändspolarna har jag testat så dom funka, tändsiften har jag bytt då gick den lite bättre. Men den låter fortfarande inte som den brukat, och det måste ju va ett tecken på att den fortfarande inte går som den ska..? | |
|
Jag skulle börja med att kontrollera luftläckage. Kolla på luftbälgen vid insuget som nämndes ovan samt alla mindre slangar, t ex till bränsletrycksregulator, tomgångsmotor, bromsservo etc. Slangar torkar och spricker gärna när de blir gamla. //Göran |
|
| har redan kollat allt sånt med startgas, Utan att hitta något läckage tyvärr. | |
|
har nu bytt tändstift olja/olje filter, luftfilter, luftmassemätare utan någon direkt skildnad. men fick iallafall ner värdena så den är besiktigad nu. någon som har fler förslag skulle verkligen uppskattas:) |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
ta bort "insugningbälgen" ta bort kläm och känn, kollla alla vaccum slangar |
|
För att undvika en lång och kostsam gissningslek, gör en felkodsavläsning så du ser vad det är som inte fungerar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
har kollat luftbälgen och alla vakuum slangar, där va det inget fel vill helst inte lämna in på felsökning för det är bara vinter bilen och jag är arbetslös:p |
|
|
Du behöver inte lämna in bilen på verkstad för en felkodsläsning - det finns säkert någon på forumet som bor i närheten som kan göra det för "fikabröd"... ;) Släng ut frågan om någon kan hjälpa dig med felkodsläsning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Karl-Hilding |
Plus till Johan B. |
|
Tack för svaren! Har kommit på att det nog är blockpackningen som är dålig. Den drar lite vatten, ryker väldigt mycket och vitt tills motorn är varm, bygger väl högt tryck i kylsystemet och luktar glykol av avgaserna. Plus att den går ojämt/dåligt och inte hittar något annat fel på det. allt detta lär väll vara ett säkert tecken på att packningen kmr gå när som helst? |
|
|
Går den varm? Att bilen ryker mycket och vitt innan den blir varm är inget konstigt, beror på väderleken. Hur vet du att den bygger högt tryck i kylsystemet? Du lossar väl inte på kylarlocket när den är varm? Har du bytt bränslelump? Lambdasond? Igensatt katalysator? |
|
|
jo att bilar ryker mycket ibörjan är ju normalt men detta tycker jag är ovanligt mycket gämfört med alla andra bilar jag haft. den går inte varm, kylarslangen har skjutits av en gång och jag tycker övre kylarslangen blir VÄLDIGT hård och varm. bränslepump har jag nyss bytt |
|
|
Har liknande symptom. Rök/bolmade vitt mer än vanligt. 3 stift var dränkta med olja. Jag började byta ventilkåpspackningen då försvann iaf bolmandet och inge mer olje läckage. Kolla så inte packningen rykt. |
|
| Hitta problemet på min bil iaf. Visade sig att det var en kombo gällande läckage på avgasrör, dåligt bränslefilter samt ett sprucken tändstift. :) | |
| okej tack för svaren! ventilkåpspackningen hade nog varit dags att byta på min med, men nu är bilen bort bytt iallafall:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.