|
|
|
|---|---|
|
Är ganska ny på det här med BMW (ja eller helt ny och inte jättehemma bland bilar i övrigt heller). Men går nu i bilköpartankar och har funderar på om ni på forumet vill hjälpa till och förenkla mitt val lite? * Har ca 240.000 att lägga på bil. * Jag söker ingen sportbil så färre hk gör mig inte jättemycket (men har märkt att många av råden ofta tenderar väga för fler hk). * Skall vara en touring. * Pendlar varje dag ca 10,5 mil t/r till jobbet. * Funderar på att äga bilen ca tre tills milen når upp till ca 8500-9000 mil (eftersom vi svenskar stirrar oss blinda på milen). * Vill köpa hos handlare då det känns lite säkrare. Funderar på en 318d Touring av lite nyare modell (-11) då detta förhoppningsvis kommer att ge ett bekymmersfritt ägande så länge jag tänker behålla bilen. Har tittat lite på denna: Länk! Vore glad för all input :) | |
|
Härligt att du valt att komma över till BMW du kommer inte ångra dig. tycker du verkar valt väldigt rätt i bilmodell också enligt vad du har för behov. som sagt 318 eller 320 diesel är bra i ditt fall. några saker som kan vara skönt om bilen har som du kan kolla extra efter är ju sportstolar och xenon ljus |
|
| Dock skulle jag försöka få tag i en 2012a just för att du då har längre tid för nybilsgarantin och den fria servicen | |
| Den du länkade till har varit hyrbil för kännedom-men torde väl vara ok med tanke på miltalet, Borde vara prutbar då dom haft den i lager sen Nov 2012 | |
|
@535power, har funderat över en -12 men då stiger prset ytterligare och känner att vid 240tkr går gränsen. Risken är att man blir lite "fartblind" när priserna blir högre. men förlängd service och längre garantitid lockar givetvis men får nog ge avkall på det denna gång. @Murpz, har sett att de ägt den sedan nov-12, funderade på om den kunde varit tjänstebil hos bilfirman men tack för klargörande :) Vilken sida kollar man detta på btw (f d ägare)? Vet att man kan kolla vissa saker hos transportstyrelsen men f d ägare, måste man betala för det? |
|
|
ja som sagt stigande pris är ju inte kul dock skulle jag inte vara rädd för att bilen varit tjänstebil eller hyr bil då bilen är så pass ny att oavsätt fel på den så får du ju det åtgärdat gratis. dock som vanligt skall man ju kolla så att de inte finns några speciella skavanker för en reva i en dörrsida t ex är nog inget nybilsgarantin ersätter. kör själv en fd hyrbil och de va och är inge fel på den alls |
|
|
Walmborg: Har du fax kan du få det här: Länk Annars måste man ha avtal med transportstyrelsen för att söka, Man kan åxå ringa 0771-141516 och få det muntligen. |
|
|
Jag har även funderat lite över vad en del skrivit i andra trådar om sena modeller i en gammal serie (t ex en -11, e91). Kommer detta påverka möjligheten att avyttra bilen vid nästa byte? Självklart går allt att sälja till "fel" pris (för säljaren) men har sett att en del trådar har glidit in på dennna diskussion. Jag vill ju inte köpa en bil som blir "värdelös" bara för att den är tillverkad på fel sida om ett nyår. |
|
| Tack för all hjälp Murpz och 535power :) | |
| Nä och just därför är de ju bra att du köper en LCI modell för dom brukar över lag ha ett högre andrahandsvärde | |
|
En hyffsat fin 318d Touring -10 hittar du mellan 130.150k. Vilket för mig är väldigt prisvärt. Låg skatt och låga förbrukningar. Du bör välja 320d om du vill ha mer vrid. Jag personligen hade velat ha en 320 igentligen men kom över denna billigt så därav blev det en 318 för mig. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.