AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.881

Laga Dme?

va
7
vandgrana
BMW 740 99
BMW 540 93
Lada 2104 96
Ford Mustang Gt390 67
Hej. Jag har fått ett problem på min 740 från 99, den dör när man trampar gasen i botten och kommer upp i ca 130, sen går den inte på tomgång så då har jag dragit ur kabeln till luftmassemätaren och då går den att köra men den går inte så bra.
Så jag har kört bilen till bmw verkstaden och dom sa då att bilen lägger fel koder på luftmassemätaren och spjällhusgivaren så då bad jag dom att byta dom grejerna men felkoderna ligger kvar, så då kom bmw verkstaden fram till att min dme är trasig och dom sa att det är bara att köpa en ny för 12500kr

Men då undrar jag kan man fel söka dme? typ köra den i test bänk, enligt bmw verkstaden går de inte.
Och kan man laga dme?

tack på för hand
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Nästan all normal elektronik går ju att laga.
Problemet är bara att det krävs service manual med kopplingsschema och tillgång till ociloskop och andra test verktyg.
Den stora risken är att det ändå blir dyrare än att byta DME boxen. Samt att det kan finnas latenta fel som kommer sen.
Så är det boxen som är kass byt den.
Men leta på skroten först det kan spara en o annan slant med.

Med vänlig hälsning,
F1

Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten!
Undrar hur de har kommit fram till att DME är trasig, vore intressant att veta.
Om du nu lämnar in den för byte av dme kräv att få den gamla med ifall det inte är felet.
va
7
vandgrana
BMW 740 99
BMW 540 93
Lada 2104 96
Ford Mustang Gt390 67
När det inte hjälpte med att byta givarna så mätte dom kablarna som går mellan givarna och dme, och dom var det inget fel på så då sa dom att det bara kan vara dme som det är fel på.
Varför gjorde de inte det testet innan de bytte givarna som det inte var något fel på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.