|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte en bmw e39 528 1999, i våras. Motorlampan tändes i början, sökte av på mekonomen och autoexperten. Fel på kamaxelgivare på insugsbanken. Beställde en från schmidmann, en billigare variant, kostade 4-500 om jag minns rätt. Böt givaren. En vecka senare tänds den igen.. Felsöker efter någon vecka. Har då kamaxelgivare som felkod igen, plus 40 andra koder som gått igång pga givarn. Var för någon månad sen in på bavaria solna, och köpte en originalgivare. Böt den förra veckan. Samma visa igen, igår tändes lampan, sökte imorse, och som vanligt, kamaxelgivare! Släckte lampan, Körde ca 10 mil idag, och på eftermiddagen tändes lampfan igen! Någon som hört något liknande? Tips? Det kan ju omöjligt vara fel på två nya givare... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja en originalgivare brukar funka ok piratgivare väldigt sällan. Däremot så brukar det kunna bli fel med diagnosöversättningen som blandar ihop vev ock kamaxelgivare pga översättaren gjort fel. Felkodsnumret är viktigare än texten ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej, bra att du sa det! Kan du koderna? Felsökningen på mekonomen sa P0340 Kamaxellägesgivarkrets bank 1. Och på papret från autoexperten, så står det 65, kamaxellägeagivare bank 1. Detta är en kod från autodata felsökning. Någon med tips? Trött på att åka seg hackande 528.. |
|
| Är kablaget ok till givaren? | |
|
Inte kollat så noga, men ok enligt de jag sett, kabeln sitter ju ihop med givaren och går ner till en kontakt bakom generatorn umgefär. Gjort såhär nu, läst om alla möjliga historier om givare. Så beställde nyss vevgivare och kamgivare på avgassidan, från schmidmann. Det komiska i det hela är att jag jag går ut och ska parkera bilen efter beställnigen, vid starten så slocknar lampan direkt! Provkör, och bilen går bra, inge ryck, ingen seghet, känndes som att den fick 50 hk extra.. Ska man byta givarna ändå när dom kommer? Eller avakta om lampan tänds vidare gång? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
65 stämmer på kamaxelgivaren. KÖP INTE givare från Schmidmann alltför många får felaktiga givare därifrån, och från andra som säljer icke original. originalgivare är de som fungerar alltid. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för hjälp! Avbeställde givarna, åkte ut till mitt landställe för några dagar sen, 10 mil, efter halva vägen tändes lampan.. Och bilen började gå ryckigt och tappade effekt. Tips på vad nästa steg bör vara? Antar att det är kod på kamaxelgivaren nu med... |
|
|
Kan det vara Jordfel, att det är en skada på kabeln som kommer emot nåt? Jag är lite osäker på min egna bil. Det ska tydligen sitta en oring på givaren, kommer inte ihåg om det satt en på givaren vi köpte från Meconomen men 99% säker då jag brukar kolla sådant. |
|
| Glöm mitt inlägg tänkte på vevaxelgivaren. | |
|
Hej igen! under veckan på landet lös lampan hela tiden, men släcktes på vägen hem.. bilen gick då bra! men tändes idag, en dag senare! Nu undrar jag såhär, då jag läst att många har haft samma problem, men att de inte är den givare koden ger, utan tex givaren på veven eller avgassidan. Undrar då om någon vet hur man kan "felsöka" vilken givare det är som krånglar på något sätt! Väldigt enormt tacksam för svar, då bilen går skit när lampan lyser... |
|
|
Förlåt för dubbel. Hade bilen inne på bavaria igår, för att dom skulle felsöka givaren, o ge mig en ny om det var fel på den. Fick svaret att givaren som jag köpt hos dom, mäter som den ska och funkar. Men att mecken hälsade att den drar tjyvluft! Så har nyss vart ute och plockat idär från luftburken hela vägen till gasspjället! Och hittade inte en ända spricka/hål.. Drog då ur luftmassemätaren direkt efter när jag startade, och bilen sjunker ner till kanske 400-300rpm jättefort, och sen ställer sig i stabil tomgång.. Utan inkopplade givare alltså. Kan det vara så att en dåligt LMM kan få motorn att tro att det är dendär jävla kamgivaren på insugsidan? |
|
|
Jag hade börjat med att kolla del #19 Länk Den brukar spricka och där dras det in tjuvluft motorlampan kan komma och gå, den reagerade inte på startgas men var rejält sprucken och föll nästan av i handen när jag skulle ta bort den. Länk Efter bytet stabiliserades värden och jag hade inga blandningskoder. Den är lätt att se och byta utan att montera bort något kostar 15kr på bmw kolla även del #14 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.