AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.411

BMW 320i utan gnista

Sida 1 av 2
Tjenare införskaffade mig en 320i E36 (M50B20)-94 som inte har någon gnista,kam och Vevaxelgivare är bytta men inget gott resultat,ägaren innan mig påstod att bilen dött under färd men är inget jag tror på faktiskt, då lirarn påstod att det var vevaxelgivaren som var trasig och skulle fungera med en ny.hörde av mig till Lokala bilfirman och snackade om bilen och han sa att han visste mycket väl vilken bil det var och tog fram gamla givaren till bilen,och sa "dem har bytt det mesta" men verkar inte blivit något resultat,sen verkar dem som skruvat med bilen fått idén att kolla efter larm men har bara knasat till det mesta.
jag ringde BMW och dem sa att det inte finns något larm med startspärr i bilen då det är en -94a och startspärren kom -95,läst igenom allt vad larm och el heter men blir inget klokare.
så efter massvis med timmar nedlagda på felsökning så drog jag bilen till verkstad för att kolla upp den mot dator,resultatet blev -Inga felkoder dem kikade 2 gånger med samma svar -Inga felkoder,
så nu lär jag fråga er om hjälp istället,känns som det är enda lösningen nu innan kärran får leka tidig majbrasa!.
men ja
kamaxelgivare bytt
vevaxelgivare bytt
Inga felkoder från datakoll
soppapumpen går
gått igenom jordning och kikat

ja om ni har några tips och trix får ni mer än gärna skriva en rad med lite brillianta lösningar!
Tack på förhand
/Fred
Ingen som har några idéer på lager?,kan tillägga att dörrarna heller inte går att öppna varken inne eller utefrån,eller ja förar och passagerardörren går att öppna med nyckeln,bakdörrarna är ett stort mysterium,dem funkade första dagen jag tog hem bilen,men sen efter det då har dem varit ur funktion,vore otroligt juste med lite heta tips om vad som kan fel. allt är välkommet
tack på förhand
/L
Ni
966
Nip
320i-04
Om det är datorn som styr att ge gnista utifrån givarna är tillräckligt i fas där de skall vara - så borde den kunna tala om varför den inte ger order om gnista?

Det borde finnas beskrivning någonstans vilka givarsignaler som skall finnas för gnista, kan man tycka.

Den programvaran verkstan kollat med - stödjer den det som finns i bilen. Vet inte hur avancerade E36 är jämfört med E46 osv.

Även självdiagnostik borde ha olika nivåer den arbetar på, tycker man som programmerare.

Jag förmodar att du kollar på tändstift utskruvade att de inte får gnista och har kollat sista delen i kedjan.

Sist jag meckade gnistproblem var det bil som hade brytarspetsar så du vet vilken nivå jag befinner mig på. ;)
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Vevaxelgivaren bytte jag på min M54. Fick göra om bytet eftersom bilen inte startade. Antagligen var givaren någon mm felinstallerad eftersom bilen startade utan problem efter jag gjort om installationen.

Rör sig varvräknaren? Om inte kan man anta att signalen från vevaxelgivaren inte är korrekt. Testa i så fall att göra om installationen. Se även till att du har BMW originalgivare på dessa viktiga givare. Det finns många fall där tredjepartsgivare inte fungerar.

Om det är fel på vevaxelgivaren startar bilen inte.
Om det är fel på kamaxelgivaren startar bilen men kan gå dåligt/oroligt och spontandö.

jo jag har självfallet tagit ur stiften och kikat men den får inget alls,jo verkstan påstod sig ha den programvaran för att läsa av bilen,men känns ändå underligt att det inte visade något,ett elände det där,blir inte klok på att felsöka, jag letar kabelbrott och kliar mig i skallen,men nå lösningar verkar jag inte få fram,tänkte att boxen skulle vara trasig men enligt Mekanikern som felsökte med data så skulle det garanterat blivit felkoder om boxen var trasig,har nog läst varenda tråd om liknande fel på alla olika sorters forum och tagit åt mig och testat de tips folk nämner,Men det är väl bara att fortsätta leta helt enkelt.
jo jag har testat 3 vevaxelgivare faktiskt, och en lånade jag från en lika bil som fungerade,inget resultat,,nej varvmätaren rör sig icke,men den ska väl bara röra sig om bilen startar? mem ska dra ut och sätta i den igen och se. Tack för svaren!
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Fick heller ingen felkod på min vevaxelgivare. Läste av med både INPA och BMW DIS. Testa även att köra elektronikrengöring samt oxidrengöring i kontakterna och se över så det klämmer åt tillräckligt.. Minns bara att min varvräknare var stendöd, det är möjligt att det ska vara så även om givaren fungerar.
Tjenare,jo jag har gått över med elektronikrengöring också,kopplade precis ur boxen och på baksidan finns 2 kontakter,en svart och en vit,den svarta är den enda som är den enda som går att ansluta,så min fråga är,Vad är den vita för något?
tack på förhand
- 1 "som är den enda som"Hehe
inga framsteg gjorda på bilen ännu,börjar fundera om det kanske är boxen ändå?

kollade upp boxen på nr och det jag får upp är 318-95i och 325i men inget för 320i-94
61.35-8 353 095 är nr på boxen
Grundmodul IV står också,
någon som är hemma på dessa och kan bekräfta om det är rätt eller fel box till bilen?
Tack på förhand.
eller ja den boxen för att ordna centrallåset iaf?
sen byte av DME i hopp om att bilen startar
Hej igen,Har bytt DME box och får gnista men grejen är att jag får bara gnista på 1 spole,och flyttar jag runt spolarna till den "fungerande kabeln" så funkar alla spolar,så det är något lurt på kablarna till spolarna,förutom på 1 då,min fråga lyder,är det möjligt att byta kablatna dit?har testat med att rengöra kontakterna och skall ner i garaget och testa snart igen,men om det inte fungerar så lär nog kablarna ses över och jag har försökt letat på diverse sidor efter kablarna men inte hittat något,några idéer?MVH
Jag rättar meningen, jag får gnista på 2 spolar, så det är alltså 2 kablar som fungerar. 3e och 5e, är det någon som haft liknande problem eller har någon aning om hur man skall gå till väga ?,Tack på förhand!
Tjenare jag tänkte bara informera om att jag fått igång bilen efter en tids sökande och frustration.
Ni vet att man säger att man aldrig ska skruva förbannad? i detta fall fungerade det otroligt bra faktiskt,Jag införskaffade en annan DME box som inte startade bränslepumpen och efter en rad felsökning i den kedjan så växte frustrationen, jag fick för mig att montera tillbaka gamla vev och kamaxelgivare och DME box, DME boxen fick genomgå en överdriven dusch oxidrengöring och tillbaka till bilen, inget hände, frustrationen växte ännu mer och boxen åkte ur och blev ännu en gång dränkt med rengöringen och fick smaka låt oss kalla det oförsiktig behandling,
Boxen tillbaka in i bilen och till min förvåning går bilen igång, själv lyser jag upp som ett barn på julafton och konstaterar att våld löser faktiskt problem.

men för er som kanske har samma problem så kan jag förklara lite vad jag gjort och kanske något hjälper

Vevaxelgivare
Kamaxelgivare
Tändstift
Batteri
och DME var det som blev bytt.

För er som inte vet vart denna DME box sitter, så sitter den innanför ett fack på torpedväggen, i mitt fall alldeles bakom pluslådan (har batteriet i skuffen)

Pumpen kollades om den fungerade genom att bygla mellan stift 30-87 (vid relät) i mitt fall var relät blått och sitter vid säkringsboxen i motorrummet (i en egen liten ficka anslutet till vanliga säkringsboxen) brevid det blåa satt det ett vitt relä.

kanske kan man vara mer ingående hur, ja du tar ur relät, sen tar du en kabel som du på båda ändarna sätter ett flatstift, sen kör du ner dem i hålet där 30 skall vara och den andra i 87, och då skall pumpen gå konstant. sen kan du ju även koppla ström direkt på pumpen och kolla på det viset också.

I tidigare inlägg pratade jag om den svarta lilla lådan som satt bakom handsfacket, och det är en Grundmodul som styr elhissar,centrallås,innerbelysning,torkare och lite sånt smått och gott ( i fall du undrar vad den gör) ja även den fick smaka lite rengöring och då hoppade elhissarna igång, men centrallåset har jag inte fått fart på, men det blir att byta den boxen också så skall även centrallåset fungera, ja i mina egna teorier iaf

Jag gick igenom jord runt om hela bilen och det är bara och leta och leta till slut hittar du säkerligen en rad kablar/flätor du kan lätta på och göra rent.

Säkringar är ju också något jag kollade och med den låga kunskap av tyska jag innefattar så fick det bli lexikon för att få veta vad som var till vad.

Sen var det en jäkla massa läsande om allt möjligt i elväg, Elscheman osv, det är bara och använda Google så kommer ni få upp allt ni kan tänkas behöva.

och har ni jäkligt tråkigt så kan ni gå igenom stammen och se om något är galet där,och jag kollade även lite sånt också, men är ju sånt som kan vara bra att gå igenom.
det är bara å följa kablar med lampan i högsta hugg så kanske något intressant tittar upp på vägen.

DME box kostar cirka en tusenlapp på skroten och har dem ingen så är det bara att gå igenom blocket annonser och se om någon säljer delar till den bil du söker efter,

Vevaxelgivaren kostar väl(ny) ca 700:- om jag minns rätt och kamaxelgivaren var runt 8-900:- eller något liknande, jag skall dock inte svära på att prisuppgifterna är korrekta men det var något liknande iaf.

sen gå igenom alla kontaktstycken du kan hitta och gör rent med elektronikrengöring,
Oxidrengöring & elektronikrengöring kan inhandlas på Macken.

Även läst en hel del om EWS systemet och det kom -95 original till sverige så har ni en -95 eller nyare så kan det mycket väl vara EWS som spökar, hoppar startspärren i så har du varken pump eller gnista.

efter en rad olika sorters svordomar och tappat humör så ska du nog se att din bil också kommer rulla.

Mvh
J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
Tack för detta. Min har nyligen stannat nyligen då jag körde genom en biltvätt. Lägger denna tråd i favorit!
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Bra jobbat Leuf.
Det visar att tålamod lönar sig :)
Absolut,ger man upp så får man inga framsteg,bara att vara envis så löser sig allt.

Ajdå J3N5,låter inget vidare kul,men bara och leta vidare och önskar dig lycka till i sökandet.
Ta av spolarna och kika ner så du inte fått ner vatten där också:)
Mvh /Leuf
Min hjärna ville få det till motortvätt hehe ber om ursäkt!
J3
155
J3n5
Ska boxen bakom torpedväggen vara plug&play att byta?
Om det inte finns några startspärrar och tok så ska det fungera prima,testa först använda elektronik och oxidrengöring i boxen, kolla även anslutningar runt om,bara att "go nuts" och spruta i kontaktstycken,eftersom det hände för dig vid biltvätt (underedstvätt?) så verkar det ju vara ganska troligt fuktrelaterat,ta ur vevaxelgivaren och spruta in i anslutningen, kolla relän och säkringar så det är helt,testa jorda motorn med typ startkabel eller dyl (motor kaross),inget vatten vid stift eller så?,känns lite tråkigt om du köper en DME -box för 1000+ :- (beg),sen är det något annat som spökar,har du möjlighet att få iväg bilen till verkstad och kolla upp mot dator? Brukar kosta 250-300:- hos typ Mekonomen's verkstad och 450-600:- hos BMW verkstad,det kan ju vara något att fundera över.önskar dig än en gång lycka till och hoppas du får snurr på bilen,,skriv gärna vad felet var när du finner det!

Mvh / Leuf
J3
155
J3n5
Har lyckats få tag i nya tändspolar och ny DME box. Allt för 600kr. Tror många av spolarna hade åkt då en var tydligt smält och det var plast som bubblat. 3st av de andra tändspolarna ser ut att vara trasiga då plasten är vit. Måste blivit en rejäl kortslutning. Har inga problem att dra runt moorn, den tänder bara inte.

Ska installera de nya tändspolarna och prova. Funkar inte det så provar jag med den nya boxen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.