|
|
|
|---|---|
|
Ska byta till short shift å va ner till garaget för att fixa det lite snabbt... trodde jag. Visade sig att man måste ha ett specialverktyg för att lossa spaken på m5an. Det skulle även gå med två skruvmejslar, en från varje håll för att vrida låsringen men jag fixar inte det. (Inte ensam iaf) Vart får man tag i detta verktyg? Har kollat Schmiedmann men hittar inte det där. Eller är det nån som har nått annat tips? | |
| Om det är en låsringstång du behöver, så finns det nog de billigaste du kan hitta på Swedol, Jula och Biltema. | |
|
Hej Det är inte låsringstång jag behöver. På vissa lådor är spaken låst med låsring men på bla M5an så är den låst på undersidan. Lite svårt att förklara om man inte sett de själv. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
bimmermarcus : Du tänker på detalj #7 gissar jag på? Länk Sitter inte bara på M5'an, sitter även på min 518i, 535i och sitter fortfarande på F10 och F30 - modellerna :-) Jo, den kunde vara lite klurig att lossa. Först och främst, ta bort all smuts och skit (spraya med bromsrengöringsvätska och sen WD-40). Sen är det viktigt du vrider den 90 grader åt RÄTT håll (kan kolla upp vilket det är ikväll). Det fungerar med en tång med långa böjda käftar, fast det var lite svärande och plasten blev lite skadad (så att köpa en ny låsningsring är att rekommendera). Har dock numera ett specialverktyg från SIR Tools för detta Länk |
|
bmw-slangen Tack för tipsen, är precis den jag menar.. =) Om du kan får du gärna kolla upp vilket som är rätt håll. Snart dax att ställa in den för vinterförvaring så då har ja nått mer på vinter-listan att fixa. |
|
|
Hittar inga priser på sirtools.com dock. Kan man beställa därifrån eller hur funkar det? Har du koll? |
|
| hittade dom på www.sirtools.net oxå.. | |
Jag beställde detta specialverktyg från Skyway Tools (passade på att lägga det i korgen när jag köpte en del andra bra-att-ha specialverktyg därifrån) Länk Då (2007) kostade den $24.95, verkar kosta $27.99 nu så ingen större förändring. |
Ligger man under bilen och tittar uppåt mot låsringen så ska man vrida den 90 grader motsols dvs samma håll som om det vore en vanlig skruv som man lossade. |
|
Tack för tipsen Blir att beställa lite verktyg inför vintern. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.