AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.579

skit/sörja i motoroljan 528 e39

BM
42
BMWbil
528i -99
750i -06
Hej!

Bilen jag införskaffade ganska nyligen har sedan köpet talat om för mig att den vill ha motoroljan bytad.

Så igår bytade jag olja och filter, i behållaren för oljefiltret låg det någon sörja i botten och filtret hade inte riktigt sin ursprungliga form. Längs kanterna på behållaren som jag samla upp den gamla oljan i fastnade också lite sånt skit eller sörja.

Nu har jag ganska tveksam erfarenhet av det här med att mecka men inte tror jag att det ska vara något sånt kladd i oljan? Så frågan är, har jag problem??

528 e39 -99, någon som vet vad motorkoden heter förresten?, tror det är en dubbel vanos men har egentligen ingen aning!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara så att det har slarvats med oljebyte sista tiden...dvs. gått lång tid sedan den byttes senast.

Vilken färg hade oljan?
Om den var kolsvart var det säkert länge sedan den byttes.

Jag skulle kört några hundra mil med oljan du slog i nu och sedan göra ett nytt byte för att få bort så mycket smuts som möjligt. Håll ett öga på hur snabbt den nya oljan blir smutsig - om den blir smutsig väldigt snabbt kan det vara läge att byta efter kanske bara 100 mil.

Därefter kan du köra normala oljebytesintervall. Jag rekommenderar att du byter olja ungefär halvvägs in i longlife-intervallet som är ca 2500mil, dvs. byt olja och filter efter ca 1250mil.

Om du har dubbelvanos heter motorn M52TU. Den kom 98/99 så troligen är det den motorn du har.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
42
BMWbil
528i -99
750i -06
Oljan var nog så svart den kunde bli.

Har hört att det inte är ovanligt med problem med vevhusvent. och något som har med ventilerna att göra om man slarvar med oljan.

Hur vet jag om det bör kontrolleras och kanske framförallt hur gör jag isåfall?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Låter eller går motorn illa? Oavsett så hade jag följt Johan B´s råd eftersom den knappast mår sämre av fräsch olja, men jag hade även funderat över en invändig motortvätt. Det finns en liten risk för följdproblem i samband med detta, t.ex oljeläckage när smuts som tätat gamla packningar löses upp, men den hade nog mått bra av det.

Jag hade absolut kontrollerat bilens VHV annars är nog risken stor att den sätts igen om bilen inte fått service som den borde, om inget annat så när kylan kommer. Om du söker här på forumet finns det flera trådar där problemet med VHV tagits upp, och om du kollar på www.realoem.com kan du hitta skisser över bilen som t.ex den här:
Länk

//Bjersér
BM
42
BMWbil
528i -99
750i -06
jag tycker inte att den går eller låter konstigt på något sätt. Kanske att den är lite slöare när den är riktigt varm men det kan ju vara inbillning?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om motorn beter sig normalt, skulle jag inte oroa mig allt för mycket.

Håll koll på hur oljans färg förändras och byt efter 100-300mil och därefter kan du köra på normala intervall igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Går bilen sämre när den blir varm kan det vara fel på en givare eller liknande, en koll efter felkoder bör avslöja om så är fallet. Förutsatt att det inte är inbildning, vi bilentusiaster kan gränsa till hypokondriker ibland när vi tror att allt inte är väl med våra pärlor. :)

//Bjersér
Men olja blir ju svart ganska snabbt.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det brukar (i alla fall i min bil) ligga kvar gammal olja under oljefilterhuset. Antar att det sitter en ventil efter oljepumpen för att få rätt oljetryck. Det innebär att denna oljemängd inte rinner ut vid byte utan smutsar ner nya oljan lite. Kan man få bort denna på enkelt sätt vid byte av olja?
Det ligger alltid lite olja i botten på filterhuset i min e39, men det är så lite så du kan knappt se att det blandat i 6,5 liter nya olja.
BM
42
BMWbil
528i -99
750i -06
När du säger att det kan vara fel på någon givare eller så måste jag tillägga en sak.

Gummibälgen efter luftmassemätaren är sprucken och tar in luft, låter som man har turbo ibland.

Motorlampan tänds ibland. det kan vara både när motorn är varm eller kall. det finns inte direkt något samband mellan de tillfällena.

Han jag köpte bilen av påstod att han läst av felkoderna och det var helt klart den spruckna bälgen som orsakade att motorlampan tänds ibland.

Kan detta stämma då tro?
Det kan mycket väl stämma du har säkert blandningskoder. .
Har du läst av Felkoden?
Du kan ju alltid tejpa bälgen så länge för att se om lampan släcks och inte återkommer.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Att spraya startgas är ett bra sätt att kolla ev insug av extra-luft från gummibläran. Motor bör rusa då den får lite startgas via fel väg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.