AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.978

Rost på F10 under nummerplåten

go
198
gokar
430dA -16
Hur vanligt är det med rost på F10 under nummerplåten?

Fick för mig att ta loss nummerplåtshållaren och vaxa där under och då ser jag att det är flera rostbubblor där under....är ju riktigt dåligt med tanke på bilens ålder och miltal....2010s årsmodell (sedan) som gått 6000 mil.

Vad finns det för chans till åtgärd från BMWs sida?
Lackgaranti?
Rostskyddsgaranti?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej gokar,

du är den första jag hör talas om som har detta problem med en F10 men jag hänger iofs inte så mycket på Internationella forum där mängden besökare är mångdubbelt fler och erfarenheterna kanske flera. Vad som är märkligt är att det är nog den första sedanen jag läser om som har detta problem dock. Du verkar ju dock vara pedantisk av dig (det är man om man vaxar BAKOM nummerplåten:), respekt åt sådan bilvård!) så att bilen är importerad för att bli såld på Blocket till lägstbjudande det frågar jag inte ens.

Du får sätta dig i kontakt med den auktoriserade återförsäljare som ligger dig närmast, Bavaria Stockholm, Solna tfn 08-7353900 eller Bilia Group, Segeltorp tfn 08-6033700. Knappa dig via talsvarsväxeln till någon av deras servicerådgivare, förklara ärendet och antingen boka en tid med deras garantihandläggare för fotografering av skadan eller om du kan ta det direkt med någon av personalen vid servicedisken men tänk på att det är semestertider nu och de inte har full bemanning överallt. Fördelen med att det är semestertider är att du sällan kommer råka ut för kö vid kunddisken eller liknande:) Det går även bra att besöka kontakta någon av Bavarias eller Bilias övriga anläggningar runtom Stockholm men jag gissar att där är chansen mindre att hitta adekvat person än om du kontaktar någon av de större anläggningarna direkt. Om du ändå är ute och kör någon dag och har ärenden att göra är det ju snabbt gjort att bara svänga förbi och kika in direkt till dom. Om rätt person inte är där p.g.a. ovan nämnd anledning så får du iaf en gratis kopp kaffe om inte annat:)

Nu är det här min egen gissning men om ärendet hanteras som andra ärenden som beskrivits i trådar beträffande rostproblem för diverse E39:or, E61:or och E91:or så borde din bagagelucka bli utbytt m.h.t rostskyddsgaranti. Du lär dessvärre bli utan bil den tid det tar att åtgärda ärendet men om de är lite smidiga och får godkänt att byta ut din bagagelucka ifrån BMW Sverige AB( Det är de som betalar notan till verkstaden om det är ett garantiärende) så borde de kunna ta hem en ny bagagelucka, lacka upp den och ta in din bil över dagen eller så för utbyte av bagageluckan och flytta över allt som hör till bagageluckan så slipper du vara utan bilen någon längre tid. Om de får intruktioner att lackera om bagageluckan så tar givetvis ärendet något längre tid att åtgärda men vad som skall göras kan man bara avgöra efter man sett det hela på plats och det är upp till fackmännen som hanterar skadan, inte en enskild postare på ett BMW-intriktat Internetforum.

Lycka till och hoppad denna postning kan ge dig lite hjälp på vägen!
Asken
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Asken - ditt utförliga inlägg är ett föredöme för oss andra!

----
BMW CS #6212
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Håller med. Underbart inlägg av Asken. Dock trodde jag att bakluckan är gjord av aluminium?
go
198
gokar
430dA -16
Ja det var detaljerat av "Asken"!

Kan vara aluminium ändå... när jag säger rost så menar jag bubblor stora som enkronor. Petade inget i dem så det kan vara lacksläpp bara..

Får ta tag i det efter semestern....
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag blåste av klarlacken på kofångaren fram på min e61:a med hjälp av högtryckstvätten. Jag åkte in till BMW och klagade och hänvisade till lackgarantin. Nämnde givetvis inte högtryckstvätten. De tog bilder och skickade till Tyskland och sedan fick jag hela kofångaren omlackad.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gorban: Sådant kan inträffa, speciellt om man har små, för ögat osynliga stenskott som orsakat ett litet "hål" eller motsvarande i framförallt klarlacken. Det högtryckstvätten gör är att den(speciellt om man har ett rotojetmunstycke eller så) "fläker upp" området kring skadan mångdubbelt så det ser ut som ett klarlackssläpp eller liknande. Man får vara försiktig med högtryckstvätten och se till att man använder bra kemikalier innan man spolar av bilen som löser upp flugor och annat irriterande väl så man inte behöver gå så nära med munstycket för att få bort de. Likväl är det att föredra en högtryckstvätt med högt vattengenomflöde per minut framför en som levererar ett högt tryck mätt i bar. De lite dyrare apparaterna av diverse välkända märken brukar klara detta. Själv föredrar jag KEW eller dåvarande ALTO framför mer kända märken såsom till exempel Kärcher som nästan varenda husägare har en. Efter att ha ägt ett par olika Kärcher-apparater så har jag gett upp de för de är dels så plastiga och rackliga och många detaljer är underdimensionerade för en vettig brukare. För att hitta en Kärcher-apparat med någorlunda proffsig kvalitet så får man betala mer än dubbelt upp gentemot motsvarande ALTO eller KEW.

Mvh
Asken
go
198
gokar
430dA -16
Har varit in på Skademottagningen, Solna hade dropp-in tider....är inte så imponerad av BMWs skademottagning faktiskt. Men de vill väl bara sälja bilar och inte ta hand om dåliga exemplar som rostar efter några år..

Återstår att få svar från BMW om de kommer att åtgärda bakluckan, misstänker att skademottagningen inte kommer höra av sig utan att jag måste tjata. Går ju i princip inte att få tag i de där gökarna på telefon som sitter i Tyresö av alla ställen...

Gissar på att jag inte får någon åtgärd från BMW, även om jag tycker det är väldigt stora rostblåsor när de är typ som en enkrona på två ställen bakom nummerplåten..googlade lite:
Länk

Tänkte lägga en bild här, kan man göra det?
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
gokar: Det är ju inte alltför ovanligt att regskyltens, eller skylthållarens, kanter ligger emot lacken och skaver till slut igenom den. Dock så tolkar jag ditt inlägg som att rosten verkligen är helt bakom regskylten och då är det ju inte detta fenomen...

/Arvid
go
198
gokar
430dA -16
Nej, det är inte alls själv regskylten hållaren som orsakat rosten utan det har kommit inifrån och inte alls där den kan påverka lacken..
go
198
gokar
430dA -16
Fick svar från BMW att de ska fixa skadan på lackgarantin...men inte utan strul, först skulle de inte fixa det pga att lackgarantin hade gått ut men jag hade kollat innan att den gick ut en vecka efter jag var på skadebesiktningen, så efter en vända till så...

Men det är verkligen en massa bök, man kan ju tycka att man ska få en hyrbil gratis medans bilen är på verkstan men den får man betala en viss del själv trots att det är en garantireparation.

Tyresö är ju inte speciellt centralt, väldigt märkligt att BMW har sin skadeverkstad där...

Hur har det varit med hyrbil för er andra när det varit garantireparationer som tagit typ en vecka?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.