|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har återigen hamnat som ägare till en BMW. Sålde min Audi Cab i lördags, och har köpt en 318 som så-länge-bil. Det är en zinnoberrot 86:a med 13k mil på mätaren, lackad -97 och i mycket fint skick. Allt till det trevliga priset tio tusenlappar. Nu till problemet. Bilen ska nu besiktigas och jag har lite problem med bromsarna. Det är nybytta bromsrör och systemet är luftat flera gånger. Pedalen tar bara nere i botten, om jag står med bilen på tomgång och bromsar sjunker ju varvet något, och om jag gasar samtidigt som jag trampar på bromsen så sjunker pedalen ännu mer. Min egen slutsats är att huvudcylindern behöver bytas. Men innan jag gör det så tänkte jag slänga ut frågan för att se om nån annan har andra teorier. Har självklart tillräckligt med bromsvätska. En liten sak till; Någon ond människa har bytt ut växelspaksknoppen till en som ser ut att komma direkt från träslöjden! Hur sitter den fast på e30? provade att rycka i den som e36/e34 men vågar inte ta i =) Hoppas på lite tips! mvh Fredde | |
|
Å här är en bild på bettan! Länk mvh Fredde * zatzy.com | crew |
|
325ix |
Wow, du har ju R2-D2 som mekaniker. Lyllo. ;-) |
| Vxlspaks knoppen brukar vara gängad mig veterligen (gängas av mot-sols) men man vet juh aldrig när det inte är original, om inte det är så att den "onda människan" som satt i den har limmat fast den (har varit så för mig en gång). Och är den gjord i trä (?) så kan du ju alltid ta ett stämjärn och hammare eller liknande och klyva knoppen (för du hade väl inte tänkt att spara den i alla fall?) | |
|
325ix > Japp, han är en ovärderlig hjälp i garaget =) Pär:an > Nopp den ska verkligen inte sparas, ska elda upp den såfort jag får av den =) mvh Fredde * zatzy.com | crew |
|
|
E 30 knoppen är inte gängad..bytte igår..lägg den i 2an och dra utan bara helvete...sen ska den gå av.. Länk Söker Hardtop !! |
|
|
Precis som Cristian säger så är knoppen bara att dra av...normalt så sitter den hårt som fan...men jag har en viss tendens och få mina i handen ändå...hmmm *s* När man har haft systemet och ledningar i sär plockat...kan det vara ett rent helsike att få ur all luft..jag vet inte hur pass intensivt du har luftat...men har du testat med att trycksätt huvudcylindern och dra igenom typ 0,5 liter genom varje nippel...på min hpd är det tvunget att göras när jag byter bromsvätska iofs så kör jag på ap racings silicone vätska men problemet är likvärdigt. Men visst har du rätt i att pedalen känns på det viset du beskriver när packningarna är dåliga inne i huvudcylindern....så iof så kan du byta dom ändå...den packnings sattsen kostar inte många kronor. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
|
OK! Nu är jag hemkommen från garaget. Har bytt hela huvudcylindern. Fick inte riktigt igång nåt tryck, hann iofs bara lufta hö fram, men jag tycker ändå man borde kunnat få lite tryck i pedalen...nåja, lär fortsätta imorgon. Har läst lite om olika metoder att lufta. Spelar det verkligen nån roll i vilken ordning man gör det? mvh Fredde * zatzy.com | crew |
|
Boppers_ |
jag har inga problem med bromsarna iallafall.. |
|
Vissa säger att man ska börja lufta bromsen längst bort från huvudcylindern (hö bak i ditt fall) och avsluta med den närmaste bromsen (vä fram). Vet inte om det gör någon egentlig skillnad? Har du ABS (antagligen inte)? Har man abs måste man göra den "trycklös" först. /Kristian |
|
|
Nu funkar det prima! Luftade en omgång till. Avgasröret gik av igår oxå =) Upphängningen var så dålig så främre röret vred av sig strax innan skarven, men det är nytt nu...Kanske ska man prova besikta idag då =) mvh Fredde * zatzy.com | crew |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.