AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.665

Råd angående val av model, 520d eller 320d

Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Hej!

Jag står i starkgroparna för byta bort min subba.
Behöver er eminenta hjälp för att bestämma mig.

Jag står i valet mellan 520d eller 320d.
Baserat egentligen jag får lite mer för pengarna tycker jag i en 320, men verkar som komforten är bättre i 520?
Användningsområdet för bilen kommer bli "pendlarbil"
Kör ca 15 mil ToR för komma till jobb.

Vad börjar tänka på? Vad för utrusning är ett måste?
Tankar och ideèr från er?

Tar tacksamt emot svar!

Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Ska du köpa en ny eller begagnad?
Svårt att ge råd, der är ju så personligt vad man gillar. Bästa är ju helt enkelt att titta runt vad som finns och prova sig fram!
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Som föregående talare sagt, beror på så många faktorer och personlig preferens vad som är rätt för dig. Men generellt kan man säga att om komforten står i första rummet så är 520 det givna valet, en 320 är ju nättare och något mer engagerande att köra. Om man tittar på inredningen så är ju 5-serien överlägsen 3-serien. Det betyder inte att 3-serien är dålig, tvärtom, utan bara att 5-serien är så otroligt bra när det gäller design och känsla i inredningen.

Som pendlarbil så hade jag tveklöst tagit en 520, men sen kommer ju alla dina behov in i bilden.
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Var lite otydlig men supermodellen är från 2012 och framåt som är tanken. Förstår att det individuella styr men vet inte mycket om 520 därför svårt relatera till. Bilen ska även funka dom familjebil. 320 blir kanske för liten? Måste svälja en liggvagn åtminatone....
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Årsmodell= supermodellen

Satan autokorrekt på mobilen
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Om du ska a in en liggvagn på ett smidgt sätt och a lite plats över, då är de 520 som gäller. Klart att det går med en 320 men med de behoven och pendling så skule jag säga 520 igen. Du kommer inte bli besviken om du inte förväntar dig en gokart :-)
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Det lutar mer och mer åt 520 faktiskt!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag kör 520d F10 sen 2,5 år, och har nyligen beställt en 320d F30.
5-serien är en oerhört tyst, komfortabel och ganska rymlig bil, men den är stooor! Och tung. Jag kör mellan 5000 och 6000 mil/år, varav mycket är långpendling (40 mil enkel resa) och värdesätter därför låg ljudnivå och fin komfort, men har trots det tagit steget att "byta ner" mig till en 3-serie. Anledningen är, att "femman" inte ger den körkänsla och vägkontakt jag vill ha - där är 3-serien klart överlägsen, utan att för den skull vara bullrig, stötig eller ha särskilt mycket sämre sittkomfort.
Skillnaden i lastutrymme är förvånansvärt lite, i alla fall på sedan-modellerna - men ska du ha med en liggvagn, kanske det är kombi som gäller?
Å andra sidan - när jag var nybliven förälder för snart 30 år sen, gick det alldeles utmärkt att trixa in liggvagnen i skuffen på en 320i E30 sedan.......
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Alla som menar att f11 är stor har nog aldrig öppnat bagageutrymmet i en V70, själv fick jag en smärr chock när jag kom hem med min nya f11 för två år sen, en urban jungle gick precis in. Med en V70 har man flera decimeter till godo runt om.
Akilleshälen för mig med treserien är att den ny känns snäppet biligare i interiören än gamla treserien. Sätt dig i den och känn efter, märker du inget så är det ju bara bra.
Jag skulle personligen inte köpa första årsmodellen av en bilmodell, särskilt inte begagnad, därför tycker jag en 2012 treserie går bort.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Håller inte med om att nya treserien känns billigare i interiören än gamla. Snarare är det tvärtom.
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
gunnare
Det liknar lite mig, dock uppskattar jag komfort och rymlig bil.
Jag förstår vad du menar med kontakt, för det tycker jag genomsyrar 300 serien.

Jhellstrom
Jag har en Subaru Legacy i dag och där är vansinnigt med plats i den anser jag.
Jag får in barnvagnen på ena sidan och en stor hund på andra sidan. Lite trångt men det går =) Dessutom går en 2 m person lätt in i baksätet utan slå i knäna i stolen framför.

När det gäller 300 serien så håller jag med om, den känns vad ska jag säga "sportigare" mer kontakt med vägen, kvickare mm.
Men just nu tror jag nog att en en 500 kanske passat bättre.
En landsvägs cruiser :-)

Vad för tillbehör är måste på en 520 exempelvis?

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Frodda: kolla tråden om F10/F11 LCI. Tråden handlar om faceliften på 5-serien som kommer nu men det diskuteras mycket utrustning där som lika gärna kan gälla en bil från 2012.
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Ska du ha in en liggvagn så glöm 3-serien. Det går, men du får inte in mycket annat. Beroende på vagn-modell så klart.
Jag talar av egen erfarenhet. Vi "var tvugna" att byta 3:an mot en femma när vi provlastade en barnvagn i 3:an vi hade då (E91). Provlasta innan du köper någon bil alls. Särskilt om det är en vagn med teleskophandtag!

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Hade också E91 tidigare, där gick liggvagnen inte in annat än på tvären. I nuvarande F31 går den in på längden, valde därmed bort F11 som annars var ett starkt alternativ.

/J.I
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
OM du är sugen på en Riktigt fin och ganska välspecad 520dAM 2012 så kan jag eventuellt tänka mig att sälja min.
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Vill säga tack för svaren!
Värdefulla för mig!

NiKeMan
Får man fråga varför du säljer den?
Många mil ?
Räknar med köra ca 12-15000mil på tre år innan det är dags byta igen.

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Skickar pm.
sa
101
salo
520d F11 -11
Hoppar in i tråden med en fråga, när det är dags att byta ut min V70 så är jag sugen på att gå tillbaka till BMW igen. Känslomässigt är den en 3-serie jag vill ha främst men man måste ju tänka lite praktiskt också. Räknar med att det ska finnas en hel del F11or och F31or ute om 2-3 år när tjänstebilarna byts in.

Har tre barn 9, 6 och 5 år gamla. Dvs inga barnvagnar längre osv.

Men hur är utrymmet i baksätet om man jämför 3- och 5-serien?

Inga bakvända stolar längre men bältesstolar och bälteskudde.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Salo - har själv tre barn nästan i samma ålder som du (9,7,2) och för mig är F31:an inte ett alternativ - det blir lite väl trångt där bak tycker jag (rent fysiskt går det naturligtvis utmärkt att ha tre barn i en F31:a också!)

Är du van vid V70:ans utrymmen tror jag en F31:a dessutom kännas väl liten. Speciellt kommentarerna från ungarna som vant sig vid V70:ans utrymme kan spela in...

Körglädjemässigt är F31:an klart roligare än den komfortabla, men lite väl tunga F11:an.

----
BMW CS #6212
Li
55
Limbro
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Hej !

Min uppfattning från att ha kört både 3- och 5-serien, är att om man har tre barn har 3-serien ett för begränsat utrymme på bredden i baksätet. Jag har själv kört de senaste tre generationerna av både 3-serie och 5-serie som jag har konkret erfarenhet ifrån.

Jag har själv tre barn i åldern 7-13 år och kör själv en 5-serie. Med två barn duger en 3-serie utmärkt utrymmesmässigt. Jag har haft möjligheten att ha två bilar sedan vi bildade familj och när min fru körde 3-serie (E46) och ej touring för ett antal år sedan hade vi två barn och den fungerade utmärkt för detta. Både E90 och nu senaste F30 har vuxit utrymmesmässigt gentemot E46, men fortfarande är 5-serien betydligt bättre utrymmesmässigt, vilken den varit hela tiden mot motsvarande generation 3-serie. Det är en av anledningarna varför mitt val har varit att ha en 5-serie som familjebilen för "långresorna" och min fru en något mindre bil för det vardagliga körningen. På den ursprungliga frågeställningen kring 3- och 5-serien att använda som "pendlarbil" håller jag med de av er som hänvisar till 5-seriens kvaliteter gällande komfort och inte minst utrymme i förhållande till 3-serien. Sedan kommer man inte från att 3-serien är mindre bil med de fördelar det oftast ger vad avser körglädjen vid jämförbart lika motorer. För de av er med tidigare erfarenhet från Volvo V70 kan jag hålla med om att till trots 5-seriens större yttermått i förhållande till Volvon är bagageutrymmet bättre utnyttjat än 5-seriens. Det gäller dock inte i övriga utrymmen enligt min uppfattning där både jag och mina barn är över klart över medellängd där Volvon har uppenbara begränsningar i främst baksätet,även här egen erfarehet av i famlijen tidigare Volvoinnehav. För egen del har inte det huvudsakliga skälet att välja en BMW oberoende 3- eller 5-serie varit utrymmet, då finns det andra bilar som är mer konkurrenskraftiga. För mig består ett bilval av betydligt fler invägda kvaliteter där utrymmet och komfort enbart utgör två kvaliteter. Jag vill hävda att för en tre barnsfamilj utan större husdjur duger 5-serien utmärkt, även vid lång resor, precis som 3-serie i motsvarade grad gör det för en två barnsfamilj. Dock är den bästa rekommendationen att själv bilda sig en uppfattning om utrymmena resp kvaliteterna i 3- och 5-serie genom att prova bilarna, då blir där inga överraskningar mot tidigare erfarenheter från andra bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.