|
|
|
|---|---|
|
Min ratt står lite lite snett när jag kör rakt fram. Går det att lossa ratten och vrida 3-5 mm för att sedan dra åt den igen? Gäller en 530d E60 2008. | |
|
Du behöver göra en framvagnsinställning. Åk till en däckverkstad så hjälper de dig, kostar ett par hundra. -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Går, går de! Men de är helt fel metod! Att ratten står snett kan bero på att ett av hjulen har fel toe-in/ut jämt mot de andra! Dvs när ett hjul står i rakt fram så styr de andra hjulet lite hela tiden, och för att bilfan ska gå rakt så måste du hela tiden svänga emot detta! Detta "sker" ju automatskt pga av hjulgeometrin, Därför kan ratten tyckas bara vara flyttat ett hack åt ett hål! |
|
| Kostar mer än ett par hundra , från tusenlappen och uppåt runt Stockholm . | |
| 4-hjulsmätning är gjord men det står fel fortfarande och jag hinner inte lämna in den igen. Därav mitt försök att lösa det själv snabbt och enkelt. | |
|
Är ratten sned även efter hjulinst så är det bara att reklamera hjulinställningen. Om du flyttar ratten så får du rak ratt men sneda hjul ( sliter däcken snett, bilen drar åt något håll) // Henrik |
|
| Ja att flytta ratten ett hack blir nog mer än 3-4mm. Har personen som gjorde framvagnsinställningen inte kollat att ratten hamnat rakt har han gjort fel, bara att göra om. | |
|
Testa att, med motor igång stillastående, vrida ratten fullt till vänster sedan fullt till höger sedan till mitten .. upprepa två gånger .. hjälper ibland (reset'ar steering angel sensor). Speed is irrelevant when you're going in the wrong direction |
|
| Är de redan aprill? På vilket sätt skulle de hjälpa hade du tänkt? | |
|
Nej det var inte menat som ett april-skämt. Om TS har "aktiv styrning" så kan ratten nog stå lite snett om det varit något problem typ low battery .. med fulla rattutslag så ska tydligen aktiv styrning reset'as (initialiseras om) .. och fixa ratt-läget. Har för mig att jag läst nånstans att man dessutom ska köra i minst 50 km/h efteråt också. Speed is irrelevant when you're going in the wrong direction |
|
|
Mickla inte med ratten.en felaktig ratt eller hjulvinklar kan lura styrvinkelsensorn att tro det är något fel i styrninge. Vilket i sin tur kan lura DSC systemet att bilen är på kas. Så att när du behöver det så reagerar det inte. Om nu hjulskruvaren inte fick till det rätt så ska du kräva att få det om gjort. Att ratten står snett vid färd rakt fram kan bero på åtminstone 4 saker. 1. Fel toe in fram på ett eller båda hjul. Går att justera. 2. Fel kamber på det ena hjulet. Går att justera på vissa BMW 3. Ratten var inte låst i rakt läge när hjulen ställdes in. 4. Felaktig toe in på bakhjulen. De kanske står för rakt eller t.o.m. Pekar åt samma håll, typ höger eller vänster. Har du en bil med hydraulisk nivåreglering eller bakhjulsstyrning (AHK) ska barnvagnen ställas in med motorn igång (tryck i systemet). Annars blir kambern fel och i viss mån toe in med. De flesta hjulinställare, ofta vanliga däckverkstäder har inte koll på detta. Dessutom vet jag av erfarenhet att många försöker spara tid genom att låta bli att justera barnvagnen för det kan ta mer än den timmen som många verkstäder har avsatt = förlust på det där fastpriset de erbjuder. Sist tog det en erfaren hjulinställare 3,5 Tim att få till min 850csi. Jag själv kräver att få sitta i bilen och hålla koll på ratten att den är rak hela tiden medans mekaren gör sitt jobb. Sen ska du alltid begära slut protokoll där du kan se att alla vinklar fram o bak är exakt inom toleranserna. Om inte fråga varför, och om svar inte ges så ska de fixa det. Det kan vara skador t.ex. Krökta stag mm som gör det och då kan inte mekaren fixa det alltid. Men när en BMW har alla vinklar rätt så är det en otroligt skön upplevelse att köra. /F1 |
|
|
blueswede: Du tänker nog på system av typ "steer by wire", dvs när rattaxeln inte är direkt mekaniskt ansluten till kuggstången (med servohjälp) osv. Mig veterligen är det inget sådant system här, och inga fulla rattutslag kan förändra den mekaniska kopplingen mot kuggstång och övrigt i framvagnen. Du kan kanske reseta läget mellan rattaxel och sensorer för DSC osv, men detta tar ju inte bort ursprungsproblemet, liksom inte att flytta själva ratten på rattaxelns splines osv heller skulle göra. Detta blir oftast dessutom i för stora steg, men som redan påpekats, felet är att söka ute i framvagnen och inställningarna osv. FP |
|
|
Mm jo det är nog så att en med aktiv styrning skulle kunna "tappa" mittläget. Har jag inte tänkt på innan. Men enkelt förklarat så sitter det en differentialväxel på rattstången med en elmotor som på så vis kan ändra utväxlingen mellan ratt och hjul beroende på hastighet m.m. Så finns aktiv styrning på bilen, kolla upp den. Om inte så får man göra om hjulinställningen! |
|
|
Hm, man kan väl ha korrekta hjulvinklar men ändå sned ratt? Om båda styrstag är lika mycket feljusterade. Men iofs, då menar ni förstås att hjulinställningen är fel utförd? :) Dvs 1. Ställ ratten rakt. 2. Ställ in hjulvinklarna inkl korrigera "nolläget"? |
|
|
Ja man kan ha en korrekt hjulinställning för färd rakt fram trots sned ratt. Men då är det som jag skrev att ratten inte varit centrerad när man ställt in hjulen. Det innebär i sin tur att du har mer rattutslag till ena hållet än det andra även om du flyttar ratten en kugge eller två. Ovan på det så kan en o centrerad styrsnäcka/kuggstång på vissa typer av framaxel ge fel kurvtagnings vikel på inner hjulet. Dvs många bilar har en framvagn där inner hjulet styr mer för att anpassa efter den mindre svängradien gentemot ytterhjulet. Vilket leder till ostabilitet vid undanmanövrar mm. Så åter igen, en dålig gjord hjulinställning är inte bättre än ingen hjulinställning alls. Var noga med inställningarna det är mitt tipps för en skön körglädje, säkerhet och optimal däcksekonomi. /F1 |
|
|
"Dvs många bilar har en framvagn där inner hjulet styr mer för att anpassa efter den mindre svängradien gentemot ytterhjulet." Nu snackar vi Ackermans princip. Har inte alla bilar det? |
|
|
Det får vi hoppas. :-) mvh/ Anders |
|
|
Kom just att tänka på att jag läst i BMWs egna instruktioner (TIS) att bilen skall lastas ner innan/när man gör hjulinställning. Hur många gör det? 70+70kg fram. 70 kg i mitten bak. 20 kg i mitten i bagaget. Full tank. Kontrollmätning att bilen har rätt höjd. NU kan hjulinställningen börja. Det är klart, det blir fel om bilen har fel höjd vid inställningen. |
|
|
Blir inte fel på så sätt att ratten står snett! Efter jag skrev mitt inlägg om april-skämt så börja jag också fundera på ifall AFS:en (Active Front Steering) kan ha en inverkan. Värt att ta reda på.. När verkstan låser ratten i läget frakt fram för att ställa hjulen så står dom ofta på rampen utanför bilen! Dom ser inte ratten från samma vinkel som man gör när man kör! Därav kan de bli några grader fel. När jag gjorde hjulinställning sist så fick jag bekräfta inställningen själv innan dom fortsatte att skruva på styrstagen! |
|
|
Folke: Tror nog man kan säga att "aktiv styrning" är ett steer-by-wire system (eller snarare en hybrid eftersom det finns en lock-up funktion som kickar in vid fel så det även fungerar fullt mekaniskt). Aktiv front styrning (AFS) har nog funnits ganska länge, och dessutom har även Aktiv Rear styrning kommit .. tillsammans kallas det Integrerad Aktiv Styrning (IAS) .. hjulen styr emot varann vid låga hastigheter för att hjälpa vid t.ex fickparkering och med varann vid högre hastigheter för att t.ex. filbyten ska gå stabilare .. go figure .. krävs typ en bmw master mechanic, raketforskare och hjärnkirurg för att göra hjulinställning Nu tror inte jag heller att TS har problem med "aktiv styrning" trots allt (tror man då även får varningslampa typ DSC lyser eller nåt), men proceduren med rattvridandet är ju relativt enkel så kostar inget att testa. (det finns nog en del bmw-ägare som inte ens vet att dom har AFS-option .. eller också vill dom inte nämna det när dom annonserar på blocket .. det har ju varit en del problem med det så att säga) Speed is irrelevant when you're going in the wrong direction |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.