AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.700

320d e46 otroligt slö. varför?

Bilen är en bmw 320d e46 -00.
Den går så otroligt dåligt. Ingen skillnad på drag från 1000-4000varv ökar i samma takt oavsett varv.
0-100 går på ca 20 sekunder.
Finns en ganska lång uppförsbacke i närheten kommer man i 90km/h och håller stum gas hela backen på 5ans växel har man ca 65km/h överst.
Med en passat 1, 9tdi 130hk har man minst 140km/h överst.

Jag har kollat luftmassemätaren. Kopplar man ur den blir det ingen skillnad.
Har kollat luftfilter, ingen skillnad utan.
Har haft lös turbon och den glappar i princip ingenting.
Den tar heller ingen olja.
Provat köra utan avgassystem ifall katalysator n skulle va tät blev heller ingen skillnad.
Kollat dieselfilter i tanken ser jättefint ut.
Dieselfilter under huven blåst av med kompressor ser ut att andas bra.
Då jag körde utan avgassystem hörde man att turbon laddade i princip hela tiden ända från att man lättade på kopplingen och det blev lite motstånd.

Nu har jag fått slut på idéer vart kan det fela!? Blir tokig.
En sak jag reagerade på var att det var olika nivå me bränsle i tanken. Är den delad?
På förarsidan var det i princip tomt medans på passagerar sidan fullt?
Hade halvtank enligt tankmätaren.

Hur bra ska bilarna gå? Nog bör dom väl gå att jämföra med en 1, 9tdi passat?

Tacksam för svar!
Kolla så att alla vacuumslangar är hela.

Här är en tråd med många tips som behandlar liknande problem Länk
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Frammatningstryck till högtryckspumpen? Alt defekt högtryckspump.

För att utesluta läkage i spridare kan du klämma åt läckoljeledningen.
högtryckspump vad är det för något?
Dieselpumpen ska vara bytt för ca 10000mil sedan.
Dyrt var det tydligen.

Kollade lite på vacuumslangarna, bredvid turbon sitter det nån svart "låda" som det sitter slangar på bägge sidor om lådan, jag lossade på slangen på ena sidan och blåse i den och det var inget motstånd.

Plockade lös slangen på svarta lådan, (jag tror det är en vacuumslang?) och provkörde, ingen skillnad med eller utan den slangen. Stadiga 65km/h överst i min "testbacke".

Hur kontrollerar jag att vacuumslangarna är hela? Måste ju vara svårt att se på dem jag har kollat men kan inte se några fel.

En sak till jag reagerat på är att om man ligger i 100km/h och trycker full gas så går inte ekonomi mätaren över 1L/mil förän man kommer upp till ca 120km/h.

Sedan svarar inte gaspedalen hela vägen utan när man håller inte fullt halvgas så händer det ingenting mer om man trycker pedalen ända mot golvet. Blir ingen skillnad på ekonomimätaren heller.
CR
428
CRF_Niklas
Sitter 2 ev 3 bränslepumpar på din bil. Du har en i tanken, sen kan du ev ha en "inlinepump" som sitter någonstans mitt under din bil. Sen har du högtryckspumpen som drivs av kamkedjan, det är den som bygger upp högt tryck till fuelrail och spridare.

Mät trycket fram till högtryckspumpen dit bör du ha ca 5bar.

Svarar motorn bra på gas (som vanligt) när du står och "lösvarvar" utan växel i ?
Här ser du vacuumsystemet Länk Slangarna brukar torka och spricka och då får man inget turbotryck. Kolla alla slangar, det räcker med ETT vacuumläckage så är systemet ur funktion.
Ska mäta upp bränsletrycket nu.

När jag lösvarvar utan växel känns den som ett senadrag. Det känns som det är en liten fördröjning.

Det finns inget sätt att mäta vacuumtrycket så man slipper ta lös alla och byta dem?
Eller montera nån typ av laddtrycksmätare eller liknande för att utesluta det problemet?
CR
428
CRF_Niklas
Laddtrycksmätare som visar över och undertryck kan du montera. Ta en T korsning på vilken vacumslang som hellst för att mäta. Dra den in i cupen när du kör så ser du ju vid alla gaslägen.
Jag fick inte fast bränsletrycksmätaren men jag slog på tändningen och skulle kolla bränsleflödet och det kan du aldrig vara några 5 bar där. Det är ju inga problem att stoppa bränslet helt med pekfingret!?
Tryck man in pekfingret i slangen blir det helt tätt och kommer inte en droppe bränsle.
CR
428
CRF_Niklas
Låter som att felet ligger i bräbsletillförseln då. Pump i tank eller pump under om din bil har det
Tror inte det sitter någon pump under bilen vad jag sett.

Kan man mäta upp pumpen på något sätt?

5bars tryck kan man väl ändå inte hålla igen med pekfingret? Eller?
Mo
47
Moto-XXX
BMW 335iA F31
Volvo 945 Classic
"Jag har kollat luftmassemätaren. Kopplar man ur den blir det ingen skillnad."

Jag kanske missförstår det du skriver, men om det inte blir nån skillnad i motorgång när du kopplar ur luftmassemätaren är den sannolikt trasig.
Hej igen.
Har ej haft tid eller lust att skruva men nu ska jag ta tag i det igen.

Vänta nu ska bilen gå sämre om jag kopplar ur lmm?

Jag märker ingen som helst skillnad om jag kopplar ur eller in lmm. Är den trasig?

Bilen går inte helt perfekt på tomgång utan var 5-10e sekund ökar/sjunker ca 200varv.

Ska försöka byta vacum slangarna imorgon för att utesluta det. Är det bara 3st?
Du
9
Dunhill09
320d e46 2003
Tjena Robin, har precis samma provlem på min 320d 03 med m47n motor.

Jag gjorde en felsökning på min bil och de kom upp laddtryckssensorn, vilket jag bytte ut och sluta med samma problem och samma felkod.. Men testa det!

Det andra jag gjorde på min som faktiskt hjälpte är att jag plocka ur båda mina vakuumventiler/trycktransformator. De har ett litet membran filter den kan du plocka ut och rengöra.. Den ena är till turbon och andra är till EGR.
Egr:ens hittar du vid olje filtret och turbons är vid spolarvätskan. Så var det på min iallafall. Turbons va i princip ny så den rörde jag inte men egr:ens plocka jag hem och förstörde den, så va ***** försiktig när du plockar ut filtret.. Fick åka köpa en begagnad för 250kr och rengöra den hemma igen.

Satte på dom och to en test runda inga glapp eller att den tappa kraft, kändes faktiskt piggare !

Gå in på realoem.com skriv in chassi nr, de sista 7 bokstäverna/siffror, gå in på motor-undertrycksmanövring. De heter trycktranaformator!

Lycka till, hör gärna av dig hur det blir med resultat !
Hade köpt en kabel 20 pin till obd2 och en elm327 bluetooth felkodsläsare.
Då jag tänkte man kanske kunde spara lite jobb och ev hitta felkällan direkt. Tyvärr fungerar det inte är felkodsläsaren. Kanske inte kompatibel med bilen?

Vad rekommenderar ni för billig felkodsläsare?

Blivit mycket jobb i veckan så har inte hunnit med att skruva i bilen. Men får börja i helgen.
Elm327 funkar på min. Vad var det som inte funkade?
Skall även tillägga att jag haft problem att sammankoppla enheten med vissa telefoner.
Det stog något om att den inte var kompatibel med bilens dator.
Jag tror det beror på att du kör bensin?

Fungerade inte heller med en volvo 855 td-96.
Men fungerade med en volvo d5 -03 samt saab aero -05.
Ska tilläga att då bilen är kall låter det som att den inte får bränsle dom första 200metrarna man kör. Då går den fruktansvärt dåligt.
Nu har jag hittat igen ett papper på en felsökning som gjordes på verkstad pga airbag lampan lyste och felet var att det var glapp under förarstolen och den gick att släcka.

Gjorde denna felsökning för ca 3månader sedan.
Nu läste jag igenom papperet på felsökningen och ser att det står att det finns en till felkod.

Det står följande;

Diesel EDC 15M
Felminnet i systemet raderades inte.

Vad innebär detta?? Kanske problemet att bilen går så dåligt!?

Då bilen är kall går den ej på alla cylindrar och går ej på alla cylindrar trots gaspådrag och bluddrar som tusan på ca 1500-2000varv

Så vakuumslangar och dylikt kan nog uteslutas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.