|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Japp, håller med: Trygg-Hansa kostar mindre än hälften av vad BMW original/IF gör, för exakt samma sak. Tråkigt, jag gillar BMW original annars. |
|
|
Blev uppringd idag av Originalförsäkringar då de skickat ut ett kontaktkort till mig då vagnskadan går ut snart på min X5. När de börjar kolla visar det sig att de inte längre får försäkra X5 och enligt honom så får man inte ens prova-på försäkringen om man köper en ny F15. Hos If skulle en halv på min kosta ca 15 000kr. Jag betalar ca 8 hos TH nu för halv. Fascinerande att man inte får försäkra en BMW hos deras "eget" bolag! |
|
|
Oj det lät ju oerhört konstigt. Jag betalar hos TH 5984 kr per halvår för den X5 30 SD -08 som jag åker idag, helförsäkrad. Varför skulle man ta bort prova-på försäkringen? Antagligen för att många senare väljer att flytta till annat bolag när den subventionerade premien upphör? Det är väl BMW Sverige som dragit in subventionen då eller? Gäller det bara F15? /Anders |
|
|
Typ 10-11 för hel på en X5 låter rimligt. Jag hoppas det blir ungefär det när jag måste lägga om min försäkring i slutet av månaden. Det gällde tydligen alla X5/X6, oavsett modell att de inte får försäkra dem längre. Det lät som de hade en avdelning för special-försäkringar som kunde godkänna det men det låter som att det blir hårresande premier. Att prova-på försäkringen inte gällde nya X5 beror säkert bara på det generella stoppet för dem att försäkra X5/X6. |
|
|
Jag har 25 skadefria år (aldrig använt försäkringen, annat än fyra framrutor som spruckit av stenskott), äger sju bilar, en tung MC och bor i villa med låst garage. BMW Original vill trots detta ha 17 000 för en halv på en gammal X5 E53. Och när jag sa att jag tycker det är för dyrt, så svarade de: - Vi kan inte längre subventionera er X5-ägare. Det händer så mycket med dem och de stjäls till Baltikum, nta X5 och X6. - Ja, men min är ju en äldre E53 - det är inte den modellen som stjäls? och vad menar du med att subventionera? Det är väl snarare JAG som subventionerar er -- jag har ju 25 skadefria år? - (tyst i luren några sekunder) ... Ja, joo, men det är såhär det är. - Tyvärr kan jag inte stanna som kund hos er, jag har inte lust att lägga pengar utan att få något tillbaks. Jag är medveten om försäkringens grundprincip, att man betalar till varandra, men det får lov att finnas gränser. Jag får hitta ett annat försäkringsbolag. Så nu är jag kund hos TH istället. :) |
|
|
Mja, det där med att en X5 är så stor och tung så den orsakar stora skador på det andra fordon är nog en ganska liten del av sanningen - en försvinnande liten del faktiskt. Den största delen av alla försäkringsreparationer är små plåtskador i prisklassen ca 25 000 och för de pengarna så får man typ en framskärm samt en motorhuv plus lackering och montering. Den stora sanningen är nog snarare den körstil som i allmänhet utmärker - titta på den körstil som utmärker alla jeepar på t.ex Östermalm så förstår du varför de är dyra att försäkra. Dessutom är de ju attraktiva för biltjuvar så de stjäls ju rätt ofta. Nej - det där med att de är så stora och tunga så de orsakar stora skador på det andra fordonet är bara nys. |
|
|
Tämligen patetiskt också att skriva att "stadsjeep" förare kör mer vårdslöst än andra. Finns bilgalningar i alla bilmodeller. Jag höll ex. Vis igår på att bli nermejad av en gammal golf på ett övergångsställe i Uppsala. Trots att jag var mitt på gatan så kom hon med full oförändrad fart mot mig talandes i telefonen. Bromsade aldrig och jag var tvungen att springa. Jag kör också f.ö. TH /Anders |
|
| Det blev Trygghansa för mig (inte så oväntat kanske). 9600kr/år känns helt OK. (1500mil/år och 6000 i självrisk.) | |
|
RobertJ Var bor du? Har du andra försäkringar på TH så du fick rabatt? |
|
| Bor i villa i Vallentuna med garage. Har alla andra försäkringar (hem, barn osv) också hos dem så jag får 20% extra. Tror det var 7 jag betalade för halv. | |
|
Verkar vara ett schysst pris om du jämför konkurrenterna. TH är dessutom bra på skaderegleringen om det händer nåt. Jag tog Motormännens M försäkring (försäkras av Solid) och landade på 11300 med alla tillägg, är 35 år, bor i radhus i Farsta. |
|
|
Men det blir väl ungefär samma som ditt pris om man lägger till de extra 20% jag får för att jag samlat försäkringarna? Nu hade jag egentligen inte så många alternativ då årsförfallodagen inte är nu, utan i Feb så det var bara att lägga till och se glad ut. Men jag är helt klart nöjd och kommer inte att byta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.