AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
13.189

Försäkring till X5 2007

Sida 1 av 2
an
6
antto77
320d Touring -00
Hej,

Efter att vänstrat med Audi i ett par år börjar det vara dags för en BMW igen. Har kollat in X5 nya modellen från 2007 framåt och främst "lilla" 3.0 dieseln. Hur i hela hel*** ska man ha råd att äga en sån med försäkringskostnaden?

Man, 35 år, Farsta (Sthlm), parkerad i flerbilsgarage. Billigasr jag sett är på Gjensidige för 15k i året. Det är inte OK!

Var har ni stockholmare försäkrat er X5 och vad betalar ni?

Mvh Andreas
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Inte så farligt ändå för den bilen.
Pröjsar runt 20 000:- för M5:an efter alla rabatter och full bonus.

Pyntade över 17 000:- för X5 E53 4,4 så premien du har fått är inte helt åt helsike...

BMW M-POWER
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Låter helt ok..

41 år, Centrum av Malmö, X5 3,0 D från 2004.. aldring anmeldt en skada, garage ect ect. max 1000 mil
IF 16750,-
Länsforsäkringer 11250,-

Andledning er tydligen (enligt min mäklarere) når en X5 krocker, så gör den så mycke skada på alla andre biler som den träffer att det koster skjortan for forsäkrings bolaget... Vet inte dom det stemmer, men låter inte helt fejl..

Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Kolla med Dina Försäkringar Mälardalen. Dom är billigast för mig, både på M5an och 325an. Och jag har ringt runt, tro mig...
39 år, inte så långt från Farsta.
Vet inte om du kollat men Insplanet är en sökmotor som jämför försäkringar.

Bellamy
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Min erfarenhet är att Insplanet bara söker på några av dom största bolagen och har aldrig varit i närheten för mig.
Kolla Trygg Hansa, de var absolut billigast för mig. Iofs en SI (E70) och ligger på ca 10 per år. Man strax över 30 i Stockholmsförort. Diesel var lite över 1000kr dyrare per år vet jag när jag kollade..
an
6
antto77
320d Touring -00
Tack för era svar!

Har kollat både trygg hansa och på compricer. Dyrt.

Har DINA idag och dom är är bra men av nån anledning gr dom inte pris online på en X5a. Får ringa dom då jag kommer hem från semestern.

Kollade även på 3.0 bensin och den verkqr ligga drygt tusenlappen lägre i pris i försäkring? Hur går detta ihop då bensinaren har högre effekt?
antto77: Vad kostar motsvarande Cayenne, ML eller Q7 på dig?

Mvh Stephan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
antto77: Vad man ska betänka, förutom det som redan tagits upp i tråden är att X5 E70, främst dock de motorstarkare modellerna, under ett antal år varit väldigt attraktiva för tjuvar, de har stulits på diverse olika vis, fraktats över Östersjön till Baltikum/ Ryssland/ Östeuropa för det mesta där det finns en stor svart marknad för dessa typer av bilar. Många gånger sker dessa brott i orgnaiserad form av ligor med tillgång till adekvat datautrustning samt teknisk kunskap om hur BMW:s el- och larmsystem är konstruerade så de kan kringgå dessa för att ta sig in i bilarna på nolltid. Sen vi gick med i EU och fick Schengenavtalet som medför fri rörlighet över landsgränserna för alla EU-medborgare och allt vad som heter gräns- och tullkontroll nästintill försvann så får vi leva med problem som dessa tyvärr. Dock har polisen i samarbete med Tullkriminalen inlett ett samarbete och bevakar nu de tidigare kraftigt nyttjade exporthamnarna för stulna exklusiva bilar, Frihamnen, Kapellskär, Nynäshamn och några till längs Östkusten så har dels flertalet kriminella icke-svenska medborgare gripits när de försökt köra på färjan med den stulna bilen och dels har antalet stulna exklusiva bilar minskat kraftigt då de flesta numer sitter bakom lås och bom, tyvärr dock på begränsad tid.

Så därför så är försäkringspremierna på bland annat X5:or ganska höga i jmf med t ex E61 eller liknande BMW:s.

Mvh
Asken
an
6
antto77
320d Touring -00
Stephan735i: cayenne 25k+, ML lite billigare, Q7 ungefär samma som X5.

Asken: ja, det är för jävligt men sant. Synd att det förstörs så,att man inte kan åka med vilken bil man villtill en skälig försäkringskostnad.

Vi får se om det får bli en kombi istället för en SUV men jag har ju redan gått in i tunneln för en X5 så det kan bli svårt. Fan.
Har du andra försäkringar också? Isf funkar tex Trygg Hansa bra, du får rejäl rabatt vid fler försäkringar. Dina hade jag förut och var väldigt nöjd med. Varför bensin är billigare fick jag förklarat att "delarna är billigare"..
an
6
antto77
320d Touring -00
Ja, jag har ganska många andra försäkringar men TH ska nog ha bra samlingspremie för att byta. Dom är inte billiga på villaförsäkring och inte heller på X5:an då dom ligger på 17k(!) DINA var tusenlappen billigare.

Just mu ligger motormännens försäkring lägst på ca. 14k. Fyfan vad mycket pengar det är i året! Nån som vet vilket bolag motormännen använder?
antto77: Märkligt att det var ungefär samma för de andra SUVarna i och med att det är X5/X6 tjuvarna vill ha. Vad kostar en F11 530d eller E61 530d på dig?

Mvh Stephan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är just sådant här Länk som tyvärr gör att hela det svenska försäkringskollektivet, uppbyggt utan mer än 50 års slit och släp av flera generationer med avsikt att för alla hålla en helförsäkring tillgänglig till en ytterst moderat kostnad i jämförelse med i övriga Europa. Det konstruerades inte i åtanke med att vi i detta landet skulle bli fullkomligen invaderade utav kriminella, både medborgare i och utanför Sverige, som fullkomligt dränerar förutsättningarna för försäkringsbolagen att kunna erbjuda i längden anständiga premier på till exempelvis bilar som diskuterats i tråden. De småliberala förespråkarna och kolumnisterna i detta avlånga landet som förespråkar av öppna gränser och fri rörlighet hade nog inte med i beräkningarna att detta och mycket annat skulle ske.... Det går tyvärr inte att som förr i tiden ropa "Vad gör polisen då!?!". Idag är polisens och tullens resurser, främst i Södra Sverige redan väldigt hårt ansatta av både kriminell gängverksamhet och annat som är förknippat med något helt annat som definitivt inte hör hemma i detta topic.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Oups, jag postade utan att först kontrolläsa texten först. Sorry. Andra radens "utan" ska givetvis vara "utav" men det förstår nog de flesta läsarna.
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Stephan735i: e60 530xd ligger också på 12k+ för mig förutom på motormännen där den är 9k. Har en A6 2, 7tdiq sim jag idag betalar 8900 för. Konstigt att bmw är så mycket dyrare för mig?

Asken, för jävligt att läsa artikeln. Man tycker att man borde få sänkt premie om man installerar spårninsutrustning?

Skrev i en annan tråd om hur priset på E70 påverkas då den nya X5:an rullar ut på vägarna. Har priset redan sjunkit eller faller det först då dom kommer ut? Isf vull man ju nog avvakta några månader då den nya kommer i november. ..

/Andreas
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Jag kan tipsa om Motormännens försäkring, dom förmedlar åt Solid försäkringar. Iaf för mig var priset på en X5 som jag söker, mycket bättre än hos alla andra. Just nu får man dessutom -10% om man tecknar villaförsäkring på samma gång. Löns att kolla upp!

Jag kommer ner till under 11k på en E70 vilket får anses OK med basis på ovanstående länkar och information.

/Andreas
Tyvärr har BMW original (IF) chockhöjt sina premier för X5 rakt av pga stölderna. Det rör sig om en dubblering utan att ta hänsyn till om det är en äldre E53 som inte stjäls, eller en nyare E70.

Tråkigt för E70-ägarna, men jag har ingen lust att betala för dem. Och jag har ingen lust att betala för struliga X5-ägare som ofta utnyttjar sin försäkring -- de får betala sitt eget skit, jag vill inte vara med och bidra (allt för mycket).

Trygg-Hansa har mycket bättre premier än IF/BMW Original. Ungefär halva premien.

IF får ju så himla mycket stryk av de andra bolagen just nu, man undrar ju vad de håller på med?
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
IF är riktigt dyra på precis allt som jag tagit in offert på. Men TV reklamerna "don´t you worry about a thing" skall ju betalas. Undras om deras skadehantering också är så överlägsen?

Ofta går inte det billigaste ihop med det bästa, men IF ligger nog i en helt egen prisliga. Fattar inte att folk inte jämför sina premier och tar in offerter. Jag ahr haft TH tidigare och är väldigt nöjd med deras skadehantering. Tyvärr var dom alltför dyra för att jag skulle välja dom till min X5:a denna gång.
Jag kör TH på mina X5-or som jag har haft. Bästa premie sett till vad man får för pengarna.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.