AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.639

Kassa avgasvärden 540i/6 e39

Tjena!

Hälsade idag på hos bilprovningen, men det blev inte så roligt som jag hoppats på! Jag bifogar bild på besiktningsprotokollet nedan:

Länk

Åkte in med bilen till verkstad för felkodläsning, men där hittade vi inget.

Övrigt som jag känner till men inte vet om det spelar någon roll:
-Bilen är en -97.04, dvs M62B44
-de 2 bakre ljuddämparna är ersatt av 3" rör.
-ventilkåpspackningarna läcker.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilka värden fick du?

När servades bilen senast?

När byttes stiften senast?
Vilka stift är det och hur ser de ut?

Drar motorn olja?

Är avgassystemet helt tätt?

När byttes lambdasonderna senast?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och:

Var bilen ordentligt varmkörd vid avgasmätningen?

Mvh
Johan B

Och givetvis har jag fått solsting och missade värdena som kommer här:

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och:

Var bilen ordentligt varmkörd vid avgasmätningen?

Mvh
Johan B

Hej Johan!

Bilen kanske gått ca 1000 mil på denna oljan.

Stiften byttes till NGK BKR6EQUP för ca 3000 mil sedan, (och knappt 2 år sedan).

Motorn drar lite olja ja, men skulle tro att det mesta försvinner ur ventilkåpspackningarna...

Kan inte hitta någon läcka på systemet.

Hur gamla lambdasomnderna är har jag inte dem blekaste aning om.

Yes den var riktigt varm!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det skapligt höga lambdavärdet visar på att den antingen går väldigt snålt eller att det läcker in luft i avgassystemet någon stans.

Börja med att kolla avgassystemet überjävligt noga och ger det inget så kolla om den drar tjuvluft vid insuget, kolla speciellt i bakkant där membranet sitter ihop med några vakuumanslutningar.

// Magnus

Kan tänka mig att det kan vara något litet läckage i systemet trots allt; tycker mig höra ett lite flås / tickande underifrån så det kan nog vara en del av problemet! Har du något tips på hur man söker efter läckor på enklaste sätt? Tex hälla diskmedel / vatten eller något som som kanske bubblar vid läckage? Jag menar det är ju onödigt att ta loss å täta om överallt ifall det inte behövs :)

Startgas kring motor / insugsmembran, jämn tomgång = ok?

Kan tillägga att motorn vill gå några varv / ha ett startförsök åp sig innan den startar när den är varm. Så har den dock varit även med ok avgasvärden.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla om din lokala verkstad har en rökgasgenerator, så kan du se var röken läcker ut.

Lambdavärdet antyder som sagt syreöverskott i avgaserna, men du har fortfarande för högt HC-värde.

Har du tur kan det räcka med en service med ny fräsch olja, men det är inte säkert.

Har du kollat hur stiften ser ut?
Kan vara en tändspole som är dålig.

Om lambdasonderna inte är bytta, kan det vara hög tid! De slits succesivt och olika biltillverkare anger allt mellan 10.000-16.000 mil som bytesintervall.

Sonderna går att voltmäta själv rätt lätt - kolla på Youtube för instruktioner!

Mvh
Johan B

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Be en polare trycka en trasa i rören medan motorn går på tomgång och kryp runt bilen och lyssna efter läckor, det är en metod att hitta hål på avgasrören.

Hittar du ett hål så fixa det och testa värdena igen eller mät iaf upp att lambdasonderna verkar funka som tänkt. Sonderna kan som sagt vara mogna för ett byte 15-20k mil.

// Magnus

Hittade allt 2 små läckor i skarvarna på systemet som jag nu åtgärdat, så det blir att göra ett oljebyte snart och se vad värdena blir sen, ifall man måste göra en grundligare översyn på motorn eller om det förhoppningsvis klarar sig :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.