|
|
|
|---|---|
|
Får snart tillbaka bilen från pågående rost-åtgärd på Förenade-bil, Malmö. Tänkte då byta båda multiremmarna. Den på AC:n ser frisk ut men den stora har en massa småsprickor på insidan. Blir byte av båda! Beställt och fått hem två från Tyskland, Continental ContiTech. Hur bytar jag dem? Själva tillvägagångssättet är jag införstådd med då jag har kollat på en massor med youtube-filmer. MEN, mina spännare är inte mekaniska vilket är fallet på alla videor jag sett. Någon som kan tipsa om hur man gör för att byta på smidigaste möjliga sätt? | |
| Du sätter en hylsa med spärrskaft och "drar åt" muttern, då komprimeras cylindern å du kan ta loss remmen. | |
|
Är det inte så att bakom spännrullens täcklock finns en torx att vrida på (hydraulisk spännare). Annars går det med yxmetoden. ;-) Länk mvh/ Anders |
|
| Sådärja! Då vart det också fixat. Men till skillnad från alla videor jag sett så va det väldigt enkelt att plocka av fläkten. Köpte en lång 32mmare i onödan. Den satt fast med två skruvar och sen va det bara till att dra upp den. Va som en insats liksom. Väldigt smidigt! Och det stämde att den hydrauliska spännaren hade ett torx-fäste bakom täcklocket så att man kunde dra bak spännaren :) | |
|
Bra att du följer upp. På din bil (antar manuell vxl-låda) sitter det en elfäkt bakom kylaren. Bilar med StepTronic har viskofläkt och då krävs en 32mm blocknyckel. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.