|
|
|
|---|---|
|
Hej Gick emot mina principer och köpte mig en hel o ren gubb volvo för rent dagligt bruk. Nu är saken den att jag kan ha den att köra med utan problem men där är en frustrerande sak med den som gör att jag inte kan hålla händerna i styr. Motorn i den är en 2.9l rak sexa på 204hk/267Nm, Närmare bestämt B6304S3 (Har haft en dille på raka sexor sen min första BMW och roligt att se vad de andra märkena har att erbjuda) Nu till problemet. Motorn går mjukt, tyst och fint MEN mina föräldrars S80 2,4 140hk är lika snabb om inte snabbare. Med andra ord är ca 60 hästkrafter på rymmen. Det jag har gjort för att hitta de bortsprunga hk är följande. * Servat den med ny och fin olja, Luftfilter. * byte Tändstift (Gav friskhetstecken men borde ha byts för 2000mil sen). * Tändspole nr 6 hade fått olja i sig från en tidigare oljepåfyllnings. Kunde kännas av vid kall motor. * Kollat felkoder. Nu till mina misstankar. huvudmisstänkt är att VVT pulley inte fungerar korrekt alt, VVT solenoid inte är tät. Blev så förvånad när jag såg att volvo hade det på så passa gammal motor men tydligen en av de första. min andra misstanke är att eventuellt att katalysatorn/avgasröret inte har rätt flöde igenom sig. (bygger det på att den låter nästan som en turbo när man stampar till på gasen eller bättre beskrivet att det byggs upp tryck i främre delen av avgasröret) Skulle vilja ha lite tips på hur jag kan gå vidare med min felsökning. bilen ska besiktigas snart så då kommer jag få reda på hur det är med avgasreningen iaf. Övrig info. Manuell vxl 20,500mil tillverkad 1998/10/23 | |
|
Den stora boven är den uråldriga 4-växlade automatlådan som slirar bort i princip hela effekten. Femmorna har en modernare 5-växlad automatlåda alternativt har dina föräldrar manuell. Sen kan säkert motorn behöva lite kärlek men jag vill bara nämna lådan så att du inte jagar något som inte kommer ske. ------- //Lövet |
|
| Det är en helt vanlig 5 manuell vxl låda i både min 2.9 och den jag jämför med | |
|
edit knapp tack! haha Det är en helt vanlig 5 växlad manuell låda i både min 2.9 och mina föräldrars S80 2,4 140hk 99 |
|
|
Testa acc 0-100. Såg någonstans att bilen skall klara sprinten på 8,2 sek (8,9 med automat). mvh/ Anders |
|
|
Har inte gjort det men har haft en kompis att köra bredvid mig och vi har testat 50 till 100 samt att provat att segdra i olika växlar där de är princip jämnt. dessa motorer är identiska förutom att jag har en cylinder mer om man räknar på kubik per cylinder. Tycker bilen ger samma symtom som min 523i när O-ringen i Vanosen var sliten så därför jag har snöat in på VVT. |
|
|
Finns det några riktigt bra knep på att felsöka VVT? Har kollat lite på när de gör de på en Toyota corolla. Då tar de och varmkör motorn och sen koppla loss VVT soleniden och sen tjuvkoppla den och ser hur motorn reagera. Ska testa det men känns inte riktigt om man får ett korrekt svar på om den verkligen fungera korrekt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.