AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.605

525-02 e39 touring drog ur batteriet på en natt, sen felindikering på nivåreglering?

FO
50
FOX
325d E91 -10
Behöver lite input och tankar kring följande problem.

Kom hem från en veckas semester då bilen stått, startade som vanligt och körde ca en timme.
Dagen efter var det dags att ta bilen ut till skärgården, väl fullpackad klickade det bara pulserande från startmotorn men fanns ström till lysen/fläkt mm. Kablade igång den utan problem.

Chansade och åkte direkt men på vägen tändes symbolen för nivåregleringen. Ca en timmes färd. Efter en vecka i skärgården så blev jag förvånad då den startade som vanligt utan att batteriet dragit ur, men symbolen för nivåregleringen tändes snart igen.

Om kablage till sensorerna på nivåregleringen skadats, kan det då dra ur batteriet? Eller kan varningslampan tänts pga det urladdade batteriet? Inga lampor el dylikt fanns påslaget som kan förklara varför batteriet dragit ur på 12 timmar.

Teorier?

FO
50
FOX
325d E91 -10
Fortsättning:

Laddade batteriet fullt med cTek laddare i 3 dygn och allt blev som vanligt förutom lampan som indikerade felaktiga avgasvärden kvarstod, men den släcktes efter några dagar.

Batteriet höll ca en vecka sen ville den inte starta efter ett snabbt stopp under körning, fick starthjälp och åkte direkt och köpte nytt batteri.

En vecka senare samma problem, efter en stunds körning börjar allehanda felindikeringslampor lysa eller blinka vid tomgång men släcks vid gaspådrag.
Fick starthjälp igen och körde hem direkt och bilen gick ned i nått "defencemode" gick segt och alla möjliga lampor indikerade. Körde hem direkt.

Nu till frågan. Då batteriet endast tycks ladda ur under körning, verkar generatorn inte ladda, eller bara ladda ibland, eller för lite. Kan det vara något annat fel än generatorn?

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Låter som generatorn har gett upp.
Och nivåregleringen är strömkrävande så jag tror inte pumpen går om inte generatorn laddar. Har för mig det iallafall.
Det kan var kabelbrott eller nått simpelt i genertorkretsen.
Enklast är att felsöka med en voltmätare och en strömtång.
För även om generatorn ger spänning kan ett högohmigt avbrott göra att strömmen inte kommer fram.

/F1
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Det låter som om vi kan ha samma problem. Mitt batteri drar ur lite då och då, samt att jag har fått problem med nivåregleringen. Bilen är "ihopsjunken" var typ tredje gång jag ska ut och åka.
Om du har löst problemet vore det bar att höra vad du gjorde.
Min ABS box är på renovering, så jag avvaktar med felsökandet än så länge.
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Glömde skriva att det är en 540 iT 00 E39
Gemensamma nämnaren här: Touring. Vanligt problem i dessa är avnötta, helt eller delvis kortslutna kablar i kabelstammarna som följer gångjärnen ut till bakluckan.
Kan ge diverse ologiska elproblem, batteriurladdningar mm.
Sök gärna runt på Touring, kabelstam i baklucka osv, det finns många timmars inlägg om detta.

FP
FO
50
FOX
325d E91 -10
Tjena. I mitt fall var det generatorn som felade. Den laddade bara ibland och för lite, därför räckte ett laddat batteri i några veckor samt alla olika felkoder.

An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Jag har kollat kabelstammen vid bakluckan som ser helt fräsch ut. Hade även en verkstad som kollade undertill men kunde inte se något. Givetvis så händer ingenting när bilen är på verkstad...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ang. nivåregleringen så kan den starta utan att motorn går, men bara om felet är >30mm. Har märkt att min startat ibland när jag hissat bilen med domkraft på ena sidan. Vet dock inte om den somnar efter 16 minuter eller ej, som med allt annat. Annars skulle ju "pyspunka" på ena sidan tvinga kompressorn att starta då och då tills batteriet tar slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.